Annons

Svårt med skärpan på svart snabb hund

Produkter
(logga in för att koppla)

Mette B

Aktiv medlem
Jag har lite svårt att få till riktig skärpa på svarta hundar, bland annat min egna. Det gäller då actionfoton. Jag är som sagt en glad men väldigt okunnig amatör som nu hoppas få lite mer tips om hur jag skall kunna ta bättre 'actionfoton'.

Hittills har jag jobbat med helautomatik programmen (har en Canon 20D) men tycker att det kanske inte fungerar fullt ut eller så är det något annat som är fel. Jag lagt ut ett antal bilder som jag har tagit här: http://photo.orcafat.com/Bollfredag

Bilderna är tagna med ovan nämnda kamera och Sigma 28-135mm F3.8-5.6...

Är det någon person som kan komma med lite tips och råd om hur jag skall jobba vidare så att jag får till den riktiga skärpan?
 
Hej, jag har haft samma problem, det är jättesvårt, både sportlägets växlade fokus och AV-lägets fokus, på min 300D. Man får trycka iväg massor med bilder och hoppas på att några blir bra. Har man ett objektiv som det är lätt att fokusera manuellt på så kanske det är lättare med lite övning. Ett tredje alternativ är att bestämma innan var fokus ska finnas, då kan man manuellt ställa in fokusen på den punkten och sen se till att hunden hamnar där, och sen trycka av i rätt ögonblick. Men som sagt, det är inte lätt :)

Lycka till,
Magnus
 
Kikade lite i EXIF på ett par av bilderna. 1/1250s och sportprogrammet. Så långt allt rätt, borde kunna ge skarpa bilder med den slutartiden och följande autofocus som du får i sportprogrammet.
Nog för att hundar är snabba, men inte såpass att de ska bli rörelseoskarpa på 1/1250s.

Men även om kameran har bra följande autofocus så måste objektivet hänga med i svängarna också, och det gör nog inte ditt objektiv. Jag upplever en otrolig skillnad vid följande focus mellan objektiv med dc-motor och USM-objektiv.

Dessutom läser autofocusen kontraster, så det är mycket svårt att focusera på något enfärgat. Autofocusen är dessutom beroende av bra ljus, så ett ljussvagt objektiv försämrar prestandan.
Jag fotar mycket skridskoåkare i farten och väljer alltid att lägga focus på sådana med flerfärgade kläder om jag kan välja, annars hänger inte focusen med.

En liten grej till med sportprogrammet är att den alltid söker mycket korta slutartider, vilket ger stor bländare. Dels presterar de flesta objektiv sämre på stor bländare och dels kan skärpedjupet bli onödigt kort om man exempelvis vill ha både hund och boll skarp.

Jag brukar använda tre program med olika inställning när jag tar fartbilder i bra ljus, P-läget normalt sett och får då ibland öppna bländaren en del, men oftast brukar den automatiskt valda slutartiden räcka för att slippa rörelseoskärpa (~1/500s), Av har jag inställt med mycket liten bländare för att gå över till när jag vill ha extremt kort slutartid eller kort skärpedjup. Tv har jag på 1/30s för panoreringar. På så vis går det fort att växla beroende på vad för typ av bild jag vill ta.
AI-servo vald i samtliga program.
 
Bör kanske tillägga att bilderna är tagna med Canon powershot pro 1.

Och det är nog bara att fortsätta öva, 20d är mycket snabbare i fokuseringen än pro1.

Jag vet inte hur snabb Sigma 28-135mm F3.8-5.6 är i fokuseringen men skulle inte tro att den är jättesnabb?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.