Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svårt att hitta beggad 50D

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilken tur att han är villig att "diskotera" priset iaf. möjligvis att en schysst diskolampa ingår i dealen..

Skämt & sido..
Sitter själv på en 50D som jag köpte för 7tkr med endast 400 exponeringar innan vintern.
Hade hoppats att få samma pengar tillbaka om jag eventuellt skulle sälja den inom kort för en eventuell uppgradering av hus, men så som beg. priset såg ut endast några månader senare så behåller jag den hellre, med en viss irritation över Canons tajming. (eller min)
 
För att jag inte har sparat ihop 7000 än. (Jag och min fru har ett strikt system med "månadspeng" på 500 kr som får gå till egna fritidsintressen och nöjen.) Men jag är ju snart där, och visst ligger det väldigt nära till hands.

Kanske borde ta ett familjeråd och bestämma om höjd månadspeng ;)

Knivig sits! :-D

Jag hade dock utan tvekan valt sparat ihop en tusing till för att få en NY kamera med 12mån garanti istället för en begagnad. Begagnat är just....begagnat...
 
Inget fel på begagnat! Så länge den fungerar dvs.
De flesta som säljer gör det inte pga de är missnöjda utan mer för att tillfredställa sitt prylbögeri och kapitalismen. Oftast bidrar inte det till bättre bildkvalité, utan ger mer energi till att vilja fotografera.

Men när det gäller begagnat är det två saker man ska kolla upp.
1: Är det stulet,
2: fungerar det som det vore nytt.

1000 kr mindre för begagnat mot nytt är kanske inte så mycket i den prisklassen, men köper man allt begagnat typ 1 hus, 4 objektiv, 1 blixt etc så blir det ett par tusenlappar man kanske inte kunnat spara ihop förrän ett par år.
Särskilt om man har familj, hus, vill åka på semester, lån på bil etc. Enklare om man är singel och precis börjat jobba ;)

/Stefan
 
Oftast bidrar inte det till bättre bildkvalité, utan ger mer energi till att vilja fotografera.

Klokt sagt! Precis så tror jag också att det är.

Särskilt om man har familj, hus, vill åka på semester, lån på bil etc. Enklare om man är singel och precis börjat jobba ;)

Hehe ... mitt i prick. Köpte min 30D när jag fick min första månadslön. Byggde på kitet en hel del det första året. Är numera gift och erkänner att det är svårt att motivera varför hushållet ska betala tusenlappar för något som egentligen bara är min hobby. :)
 
Prylbögeri ja :) Tyvärr är det lätt att hamna där. Händer att jag kollar tillbaka på mina gamla bilder som togs med en Eos 10D. Av någon anledning köpte jag mig då den tiden begavs även ett Canon 24-70mm f/2.8L. Riktigt bra bilder blev det. Sen så blev det en massa nya dyra hus med diverse kitoptik och det blev aldrig helt bra.

Sen så blev det massa byten fram och tillbaka men några bättre bilder blev det inte. Bra hus är bra, bra optik är ännu bättre.
 
Inget fel på begagnat! Så länge den fungerar dvs.

1000 kr mindre för begagnat mot nytt är kanske inte så mycket i den prisklassen,
/Stefan

Det var väl just detta jag syftade på. 7000 för ett nytt kamerahus med all garanti eller 6000 för ett begagnat.

Klart man kan handla begagnat annars men det får ju vara priser som berättigar begagnat för nytt isf.
 
Prylbögeri ja :) Tyvärr är det lätt att hamna där. Händer att jag kollar tillbaka på mina gamla bilder som togs med en Eos 10D. Av någon anledning köpte jag mig då den tiden begavs även ett Canon 24-70mm f/2.8L. Riktigt bra bilder blev det. Sen så blev det en massa nya dyra hus med diverse kitoptik och det blev aldrig helt bra.

Sen så blev det massa byten fram och tillbaka men några bättre bilder blev det inte. Bra hus är bra, bra optik är ännu bättre.

Yes. Och just därför har jag sett till att uppgradera min standardzoom innan jag bytte kamera, från Sigma 17-70mm f/2.8-4.5 till ett Canon 17-55mm f/2.8 IS.
 
Tycker denna exponeringshysteri går lite överstyr ibland. Men jag kan förstå att jag hellre köper en ny för 7999:- än 6000:- för en beg. Men kommer man ner till 5000:- så är det nästan lika mkt som 40D & så dålig inte är inte 50D. Ett hus kan gå sönder efter bara 4000 exponeringar. Så om den har gått 15000 eller mer så får en del kalla fötter. Min har gått många exponeringar & har inte sett någon försämring av bildkvaliten eller mekaniken.
 
Tycker denna exponeringshysteri går lite överstyr ibland. Men jag kan förstå att jag hellre köper en ny för 7999:- än 6000:- för en beg. Men kommer man ner till 5000:- så är det nästan lika mkt som 40D & så dålig inte är inte 50D. Ett hus kan gå sönder efter bara 4000 exponeringar. Så om den har gått 15000 eller mer så får en del kalla fötter. Min har gått många exponeringar & har inte sett någon försämring av bildkvaliten eller mekaniken.

Vad menar du med exponeringshysteri? Att man bränner av onödigt många bilder med digitalkameran?
 
7 000:- för Canon 50D ny?? Det är sjukt billigt! Att ens titta på begagnatmarknaden när den kostar så! :)
Jag köpte min 50D i Januari 2009, och jag gav då 12 000:- för huset. När jag köpte kameran gick jag från en 400D, och min åsikt är att kameran presterar något riktigt grymt! Jag jämför inte mot något speciellt utan -- det blir bara så jäkla fina bilder med den, jag går aldrig hemifrån utan den.

7 000:- som sagt, köp en ny och skit i de begagnade! Ta ett snack med frun och förklara värdet i att ha en ordentlig kamera!

Jag skulle aldrig sälja iväg min begagnade 50D för en så futtig peng, då fortsätter jag hellre ta underbara bilder med den.
 
7 000:- för Canon 50D ny?? Det är sjukt billigt! Att ens titta på begagnatmarknaden när den kostar så! :)
Jag köpte min 50D i Januari 2009, och jag gav då 12 000:- för huset. När jag köpte kameran gick jag från en 400D, och min åsikt är att kameran presterar något riktigt grymt! Jag jämför inte mot något speciellt utan -- det blir bara så jäkla fina bilder med den, jag går aldrig hemifrån utan den.

7 000:- som sagt, köp en ny och skit i de begagnade! Ta ett snack med frun och förklara värdet i att ha en ordentlig kamera!

Jag skulle aldrig sälja iväg min begagnade 50D för en så futtig peng, då fortsätter jag hellre ta underbara bilder med den.

Hmm ... nu blir jag mer och mer fundersam. Har precis varit i kontakt med en säljare som ska ta en testbild åt mig ... men nu får jag riktig beslutsångest!
 
Ja, alltså, en testbild som visar damm på sensorn. Jag kan ju se i EXIF-en att den är tagen med liten bländare, och att den är tagen i dag.

???
Det nästan som att kolla skicket på en bil med oljestickan, svårt att säga om bromsarna funkar.
Damm på sensorn går oftast relativt enkelt att blåsa bort, värre är det om eländet har hamnat i sökaroptiken.
 
???
Det nästan som att kolla skicket på en bil med oljestickan, svårt att säga om bromsarna funkar.
Damm på sensorn går oftast relativt enkelt att blåsa bort, värre är det om eländet har hamnat i sökaroptiken.

Tja, kan man inte hämta den på plats så varje sak som kan visa skicket på kamerna bra.
Att du köper en ny i affären garanterar inte att den är perfekt ändå. Hur många har vi inte läst som skickat tillbaka sin helt nya kamera/objektiv för justering ;).

Även om man kan hämta den och testar lite så kan den visa fel när du kommer hem o tankar över bilderna och ser när du pixelpeepar att sensorn är dålig. Då är det rätt kört ändå.

Att köpa begagnat är alltid en risk då garanti inte existerar. Men jag har handlar mycket på begagnatmarknaden och aldrig blivit lurad eller fått dåliga exemplar som jag inte redan vetat om från försäljaren.

/Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.