Annons

Svårt att hitta beggad 50D

Produkter
(logga in för att koppla)
Tja, kan man inte hämta den på plats så varje sak som kan visa skicket på kamerna bra.

Exakt så tänkte jag. Men nu lutar det nog ändå åt att jag väntar lite till, så att jag har råd med en ny. Kom på att jag bör få lite övertidspengar i maj, det borde väl kunna gå till hobbykassan, eller vad säger ni? :)
 
Exakt så tänkte jag. Men nu lutar det nog ändå åt att jag väntar lite till, så att jag har råd med en ny. Kom på att jag bör få lite övertidspengar i maj, det borde väl kunna gå till hobbykassan, eller vad säger ni? :)

Jobba över ett par dagar på jobbet så löser det sig nog hehe. Personligen hade jag väntat om det skiljer 1000 kr på en ny och begagnat.

/Stefan
 
Jag menar de som är rädda för hus till salu många exponeringar.

Jaha, så. Ja jag vet ju att en kamera klarar väldigt många klick, men ju fler exponeringar desto mer sliten kommer ju kameran också att vara på utsidan. Visserligen kan det skilja mycket i hur man sliter på kameran, men på det stora hela så följs det ju åt.
 
För att jag inte har sparat ihop 7000 än. (Jag och min fru har ett strikt system med "månadspeng" på 500 kr som får gå till egna fritidsintressen och nöjen.) Men jag är ju snart där, och visst ligger det väldigt nära till hands.

Kanske borde ta ett familjeråd och bestämma om höjd månadspeng ;)

Har man inte råd så får man ju låta bli att köpa. Ganska enkelt för de flesta, men tydligen inte alla.

Man ska ha det bästa, men inte betala för det.... påminner mig om en bortskämd femåring.
 
Har man inte råd så får man ju låta bli att köpa. Ganska enkelt för de flesta, men tydligen inte alla.

Man ska ha det bästa, men inte betala för det.... påminner mig om en bortskämd femåring.

Ojdå, här var det ord och inga visor! Tur att vi har någon här med en rejäl moral iaf.
 
Hur mycket bättre är sökaren i 50D jämfört med 400D? Jag är sugen att uppgradera men det är inte akut, och hade inte gjort det om det inte vore för att 50D verkligen har fallit massor. Jag har egentligen varit mer inne på att köpa till extern blixt mm.
 
Hur mycket bättre är sökaren i 50D jämfört med 400D? Jag är sugen att uppgradera men det är inte akut, och hade inte gjort det om det inte vore för att 50D verkligen har fallit massor. Jag har egentligen varit mer inne på att köpa till extern blixt mm.

Tja, enligt dpreview:
http://www.dpreview.com/reviews/com...e&cameras=canon_eos50d,canon_eos400d&show=all

... så har 50D 0,95x förstoring jämfört med 0,80 i 400D. Så ganska mycket större. Dessutom tror jag att en pentaprism är ljusstarkare än en pentaspegel (?).

Det är egentligen lite samma sak för mig. Har alltid tänkt att en kamerauppgradering ligger långt in i framtiden, men när den nu har rasat i pris så kapitalt så blir det ett helt annat läge. :)
 
Senast ändrad:
Ljusare sökare

Tja, enligt dpreview:
http://www.dpreview.com/reviews/com...e&cameras=canon_eos50d,canon_eos400d&show=all

... så har 50D 0,95x förstoring jämfört med 0,80 i 400D. Så ganska mycket större. Dessutom tror jag att en pentaprism är ljusstarkare än en pentaspegel (?).

Det är egentligen lite samma sak för mig. Har alltid tänkt att en kamerauppgradering ligger långt in i framtiden, men när den nu har rasat i pris så kapitalt så blir det ett helt annat läge. :)

Jag upplevde sökaren som rejält mycket större men framförallt ljusare. Eller kanske större ljust för att den var ljusare.

Heh, hursomhelst så är det faktiskt en sak som bidrar till kvalitetskänslan. Att man tittar genom något som faktiskt tillåter en att se det man tänker fota.

Antar att det är samma sak om man uppgraderar till fullformat - sökaren kan nog inte bli stor nog :) Men från 350d/400d så är det ett stort lyft enligt mig.
 
Skillnaden på sökaren mellan 400D och 50D är sjukt stor, helt plötsligt kan man komponera en bild. Skillnaden på sökaren mellan 50D och 5DMkII är sjukt stor igen, så titta inte genom sökaren på en 5D, då blir man bara ledsen över vad man inte har :)
 
Jag upplevde sökaren som rejält mycket större men framförallt ljusare. Eller kanske större ljust för att den var ljusare.

Ja rent storleksmässigt blir den ju 0,95/0,80 = 18 procent större både på höjden och på bredden. Det innebär 41 procent större area. Så det är inte konstigt att den känns större. :)
 
Skillnaden mellan 50D och 550D är bara 1000 kr hos Rajala. Det känns också märkligt...
 
Hej ! Kan till viss del hålla med dig ! Men om vi tar ett exempel: En viss kamera kostar i 12-14.000 i Sverige och begagnatpriset ligger på säg 9.000 kr,men helt plötsligt säljer en webbutik i ex Holland ut helt nya för 6.000kr,varför ska man då sälja den för 4.000kr beg här för att någon påpekar det.Jag tycker man ska sälja och köpa i annons med priser rådande här i Sverige och inte jämföra med vad det kostar utomlands.Sen är det klart att har man köpt en kamera med kitoptiken vill man ju sälja den komplett också,vad ska man med ett överblivande kitoptik till om man tex byter märke eller kanske uppgraderar och köper nya bättre objektiv? Dessutom är kitoptiken bara en liten del av priset.Det värsta tycker jag folk som inte respekterar vad man skriver i annonsen tex man säljer en kamera med 2 objektiv för 7.000kr med grepp och övr tillbebehör och skriver i annonsen att man bara säljer det komplett och att priset ej är prutbart och då får man plötsligt en massa mejl: Kan du sälja det extra batteriet? Skulle behöva motljusskyddet ! Du får 1.000kr så hämtar jag direkt mot kontant betalning ! Och då har man redan satt ett bra begagnatpris.Listan kan göras lång om vad folk "försöker" Sen finns det folk som ibland tror att man är i desperat behov av pengar bara för att man lägger ut en annons och som sagt kommer med alla möjliga skambud.Men sen håller jag med TS att vissa vill sälja till samma pris som nytt och ibland mer men dom får nog heller inte sålt sina alster heller om det inte kommer någon som inte har hum om någonting,det finns ju.Finns det inte så många begagnade 50D på marknaden är det ju klart att priserna är högre också,och tvärt om.Men hoppas du får tag på en till bra pris naturligtvis ! MVH.

Genom åren har jag haft väldigt många säljannonser ute med både det ena och det andra. Väldigt ofta kommer sk. skambud följt av ett nytt skambud osv. Konsten är att sortera bort sådana bud genom att helt enkelt använda sej av papperskorgen och inte ta dessa personligt och bli förbannad.
Men man får inte glömma att säljare och köpare är två parter, eller två motpoler, som båda vill göra en begagnataffär som gynnar en själv så mycket som möjligt.

/K
 
Genom åren har jag haft väldigt många säljannonser ute med både det ena och det andra. Väldigt ofta kommer sk. skambud följt av ett nytt skambud osv. Konsten är att sortera bort sådana bud genom att helt enkelt använda sej av papperskorgen och inte ta dessa personligt och bli förbannad.
Men man får inte glömma att säljare och köpare är två parter, eller två motpoler, som båda vill göra en begagnataffär som gynnar en själv så mycket som möjligt.

/K

Självklart. Jag tycker skambud är ett överanvänt begrepp. Bud över 75% av begärt är definitivt inte skambud iaf, IMHO.
 
Om man kan köpa nya 50D till sådana priser som anges här, förvånar det mig inte ett skvatt att folk behåller de kameror de har. En begagnad får man ju då så lite för att man lika gärna kan behålla den själv.
 
Om man kan köpa nya 50D till sådana priser som anges här, förvånar det mig inte ett skvatt att folk behåller de kameror de har. En begagnad får man ju då så lite för att man lika gärna kan behålla den själv.

Förvisso. Men den som lägger ut en annons får väl ändå förmodas vilja bli av med den? Att bjuda 5500 kan väl knappast anses vara ett skambud med tanke på nypriserna, oavsett vad köparen satt för pris?
 
Om man kan köpa nya 50D till sådana priser som anges här, förvånar det mig inte ett skvatt att folk behåller de kameror de har. En begagnad får man ju då så lite för att man lika gärna kan behålla den själv.

Som jag skrivit innan så bestämmer ju konsumenterna marknadspriset. Så länge det finns folk som handlar för utsatta priser så är det rätt pris. Att sedan det finns personer som vet om EN affär av hundra som säljer för samma pris som beg. pris är ju bra ifall dessa människor ska köpa en från den affären.

Sen får man som säljare som sagt vara smart o inue länka till Rajala utan till en av de sbsolut största och bästa nätbutiker för systemkameror, dvs Cyberphoto (enligt min mening) som säljer den för 8800 kr + frakt.
Sen finns det andra knep som är utav "mervärde" som köparen gärna vill ha ex, oiginalkartong etc. diskuteras vilt här på fotosidan.

Jag sålde min 50D för typ 2 mån sedan för 7000 kr. Så finns det folk som köper för det priset så är man ju dum om man inte säljer för det priset heller.

/Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.