Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svårt att bestämma mig

Produkter
(logga in för att koppla)

HenkeNilsson

Avslutat medlemskap
Jag ska köpa ett nytt objektiv till min A-700 och har lite svårt att bestämma mig. Valet står mellan:

Tamron 17-50/2.8
Tamron 28-75/2.8
Tamron 90/2.8
Sigma 18-50/2.8

Jag fotar mest porträtt och arkitektur och en del makro. Har tidiagre använt bl a Sigmas 18-50/2.8 Macro och tyckte det presterade bra.
Jag är nyfiken på det fasta 90 mm för att det fått så enormt gott omdöme överallt och verkar vara en kanonglugg men vet ej om man kanske känner sig begränsad med ett fast objektiv.

Så om någon kan putta mig i rätt riktning vora jag tacksam.
 
Tja...svårt att hitta en superglugg som täcker in alla områden men jag tycker nog det låter som att du vill testa macro. Det blir ju även ett utmärkt porträttobjektiv så du behöver inte känna dig tvingad att jaga småkryp eller fotografera enkronor på kvällarna för att motivera inköpet.

Skaffa sedan en schysst vidvinkel till arkitekturen och känn efter om du saknar en normalzoom.
 
Jag ska köpa ett nytt objektiv till min A-700 och har lite svårt att bestämma mig. Valet står mellan: ...

Jag fotar mest porträtt och arkitektur och en del makro. Har tidiagre använt bl a Sigmas 18-50/2.8 Macro och tyckte det presterade bra.
Jag är nyfiken på det fasta 90 mm för att det fått så enormt gott omdöme överallt och verkar vara en kanonglugg men vet ej om man kanske känner sig begränsad med ett fast objektiv.

Så om någon kan putta mig i rätt riktning vora jag tacksam.
Tamron 17-50/2.8 - Ett ganska rimligt val, håller det före Sigma med samma beteckning. Mitt val.

Tamron 28-75/2.8 - Lite styvmoderligt omfång på a700, 42-125 mm, tappar vidvinkel. Jag har en Minolta med samma omfång och jag slår ideligen i den nedre gränsen.

Tamron 90/2.8 - Ett äkta makroobjektiv, men på en a700 blir det lite i längsta laget för att använda som porträtt-tele, i alla fall for min smak - det motsvarar 135 mm. Som makro däremot är der suveränt.

Sigma 18-50/2.8 - Aningen sämre än motsvarande Tamron, men fåglarna vet om jag skulle kunna skilja dem åt bara genom att blindtesta bilder tagna med dem.

Du måste bestämma Di vilket som är viktigast - makro eller all-round. Det valet kan bara Du göra, som vet vad Du ska ha det till lite mer i detalj.
 
Då får det nästan bli ett Sigma 50mm/2.8 för macro och ett Tamron 17-50/2.8 för mer allround eller blir det tårta på tårta?

//Henke
 
Senast ändrad:
varför inte börja med 17-50 och själv utvärdera hurvida du saknar något?

För en normalzoom med bra ljuskänslighet och skärpa bör du ju ändå ha i alla lägen....
 
Ett 50 mm macro är perfect till blommor. Ska du fota fjärilar är det Tameron eller sigma 90 rsp 105 som gäller (eller sony/minolta 100 för den delen om börsen tillåter) eller något 180-200 mm.
Jag har ett 105 mm sigma och är ur nöjd med det. Funkar OK för fjärilar (och blommor) det kan tom vara lite kort ibland för skygga fjärillar.

Zoom har sämre skärpa vilket vilket gör dem, vad jag tycker, mer olämpliga för porträtt. Ett sony 50mm/1.4 eller minolta är bättre. Du vil kanske inte gå ner till bländare 3-4 på zoomen för att få skärpa och samtidigt få oönskat skärpdjup. Ett fast (och zoom) går ju kompletera med mellanringar

Rör jag til det nu.....
 
Ja lite kanske... =)

Jag tänkte nog beställa från USA och tänkte slå två flugor i en smäll och få med två gluggar när jag ändå ska betala frakt.

Sigma 50mm macro borde väl funka bra för porträtt och produktfoto också eller?
 
Senast ändrad:
Jag har både Tamron 90 och 17-50 och gillar dem bägge. 90 mm är ruskigt bra för porträtt och jag använder den när jag vill ha riktigt skarpa bilder, se t.ex. detta jag tog med mitt gamla A200 http://farm4.static.flickr.com/3292/3054491840_dce70c53e5_o.jpg

Men till 95% sitter mitt 17-50 på, det är inte riktigt lika skarpt som 90an men det är underbart att fota med vardagligt.

Min rekommendation är att börja med 17-50 och komplettera senare med 90mm eller eventuellt ett fast 1.4/1.7 50 mm.
 
...
Jag tänkte nog beställa från USA och tänkte slå två flugor i en smäll och få med två gluggar när jag ändå ska betala frakt.
...
OK - då kommer det i ett lite annat läge.

Får jag förslå följande lösning; Tamron 17-50/2,8 och Sigma 105/2,8 makro.

Det makrot är i klass med Tamron 90mm, men aningen längre ( Du får lite längre avstånd mellan objektet och frontlinsen ) och är en aning billigare. Om Du sedan skulle upptäcka att Du behöver högre ljusstyrka vid 50mm, än vad Tamron 17-50 ger Dig ( ex-vis vid porträtt ), tycker jag Du ska leta efter ett beg. Minolta 50mm/1,7. Det bör gå att hitta för runt 1.000:- på fleaBay. Prishoppet upp till 50/1,4 är stort och är inte motiverat för alla användare.
 
USA
Är det billigare idag? Med kronans fall.
Är det inte england som är billigast om någonstans?
//Rikard
 
Nä tyvär...
Har bara köpt en A100 i Usa
Nu när jag tittade på en A700 var det billigare i sverige än USA??
Kollade på en A700 på http://www.amazon.co.uk där jag köpte ett Pinnacle video red kort för x år sedan
 
Ett Tamron 17-50 kostar 2800:- hos B&H + tull och frakt men det lär ju ändå hamna under Cyberphotos 4350:-
Passar man dessutom på att handla något mer så sparar man ju ytterligare...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.