Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svårigheten med att kommentera.

Produkter
(logga in för att koppla)

gapet

Aktiv medlem
Hejsan alla på FS.
Min fråga är följande. Är alla nöjda med nuvarande system för kommentarer?

Själv är jag en glad amatör som finner det oerhört svårt rent tekniskt att kommentera bilder.
Jag gör det men känner ibland att jag är ute och cyklar.

Är jag ensam om att vilja ha alterantiv?? Jag skulle vilja ha möjlighet att kunna kommentera lite friare än det är nu. Känslomässigt, kanske med en skämtsam ton.

En lösning skulle kunna vara att man får lägga upp bilden på fler sätt. En strikt bedömning fotomässigt med allt det innebär. Där dom mer erfarna kunde kommentera och få kommentarer. På så sätt hjälpa och få hjälp.
En bedömningsform för oss eller mig, då jag inte vet om andra är med. Där man har lite mer lösa tyglar och får skriva mer allmänt vad man känner och tycker.

Det är tror jag en stor bromskloss att ge sig ut och tekniskt bedömma bilder för en som knapp börjat ta bilder.

Nog nu.

Jätteglad om ni tar er tid att skriva ner vad ni tycker.

Mvh
/Ernst

Hehe... Beklagar min korthuggenhet men jag sitter och tentapluggar och kikar bara in här som pausavbrott. :)

Sen kanske du med "tekniskt" även menade "kompositionsteoretiskt" och det är klart att det är en viktig del, men faktum kvarstår, att det finns inget som säger att man inte kan kommentera bilder på det sätt man själv behagar, t.ex. genom att subjektivt tala om hur man upplever bilden. Även det är en nog så nyttig feedback till fotografen.

Ernst.

När jag kommenterar skriver jag vad jag känner just när jag skriver. Om jag skriver skämtsamt, tekniskt, känslomässigt o.s.v tänker jag inte ens på. Alla kommentarer är välkomna tycker jag så länge de är seriösa och utan personliga påhopp.

P.S Jag har aldrig reagerat konstigt på någon av dina kommentarer D.S

Det finns inga krav på att kritiken skall vara speciellt inriktad på teknik, komposition eller inte.
Det viktiga är att den är på något sätt konstruktiv och givande för fotografen, som ju är den som begärt kritik på bilden.

Ibland skriver fotografen lite mer i detalj vad man vill ha kritik på specifikt och då skall man respektera detta.

Kommenterar man via en pool skall man också följa dess uppsatta regler. "Allmänna kommentarer" utanför en pool är mer fria, så länge kommentaren handlar om bilden och inte bryter mot någon av våra reglerna mot påhopp odyl är det OK.

Och visst får man ha en skämtsam ton i sin kritik, om man tror det ger fotografen något och om det verkligen framgår (undvik ironi tex).

Ja man får väl köra på!!

Tack för era svar.
Det är som sagt inte så lätt alltid.
Men jag kör på och se hur det går:eek:))
Mvh
/Ernst

Tycker jag, bara kör på, så länge kritiken är konstruktiv, och påverkbar för fotografen.

All kritik på FS är ju till för att utvecklas, så vill jag uppfatta iden bakom sidan i alla fall

// Anders

Skriv va du känner för bilden - rätt upp och ned. Är det positivt kan de räcka med ett par ord. Däremot bör man vara försiktigt med hur man framför negativ kritik. I vilket fall som helst förklara varför man inte gillar bilden eller detaljer i bilden. Och var försiktig med ironi!

FUNGERAR ALLTID

-Snyggt - gillas mkt!
-Läckert!
-Coolt!

MINDRE LÄMPLIGT - men OK om man föklarar varför

-Den här gillar jag inte alls.
-Men hallå, du måste skämta!
-Groteskt!
-Bläh

INTA ALLS LÄMPLIGA KOMMENTARER
-LOL, va du full när du tog den här bilden eller?!
-Men usch vilken mager stackare!
-Haha, fettsugning nästa kanske!

Mattsen skrev:
Skriv va du känner för bilden - rätt upp och ned. Är det positivt kan de räcka med ett par ord. Däremot bör man vara försiktigt med hur man framför negativ kritik. I vilket fall som helst förklara varför man inte gillar bilden eller detaljer i bilden. Och var försiktig med ironi!

FUNGERAR ALLTID

-Snyggt - gillas mkt!
-Läckert!
-Coolt!

MINDRE LÄMPLIGT - men OK om man föklarar varför

-Den här gillar jag inte alls.
-Men hallå, du måste skämta!
-Groteskt!
-Bläh

INTA ALLS LÄMPLIGA KOMMENTARER
-LOL, va du full när du tog den här bilden eller?!
-Men usch vilken mager stackare!
-Haha, fettsugning nästa kanske!

Detta va ju ett utmärkt exempel!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar