Annons

svåra exponeringar

Produkter
(logga in för att koppla)

sörja

Medlem
om det är 22 i solen och 5.6 i skuggan, vart lägger jag exponeringen då om jag vill ha täckning i båda partier? går det? tri x eller tmax med lös mätare...

infallande. om jag kör på 11, som ligger mitt imellan, blir det ok? negfilmen är väl ganska tålig. om jag kör 22 eller 16, blir skuggan för underexponerad? jag gillar långa skärpedjup, och kör 6x6, så 22 är ibland nödvändigt.

Tumregeln är väl: Exponera enligt skuggorna och framkalla enligt högdagrarna.

För att få teckning i skuggan måste du ju exponera enligt den. Sedan får du korta ner framkallningstiden för att inte de ljusa tonerna i solen ska bli för täta på negativen. Hur mycket det ska minskas kan jag inte riktigt ge besked om. Beror ju på film, framkallare och i viss mån vad du själv tycker är "lagom täta" negativ.

Negativfilmen är tålig "uppåt", dvs den klarar att ta hand om överexponeringar (inte hur mycket som helst förstås, men mer än dia).

För säkerhets skull får du väl ta några alternativa exponeringar: 5.6 och 11 kanske.

ok, så närmare 5.6 än 22 då? jag fotar alltid i olika ljus, och har inte ro att prova fram min framkallning så där, men tack för tipset.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar