Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svår (fågel)nöt

Produkter
(logga in för att koppla)
Glenn Bark skrev:
Vad bra, så då är vi 100%igt säkra på att det rör sig om en subad havsörn? Det finns alltså inga oklarheter i det här, eller? ;-)

Saken är väl den att det spelar mindre roll vilken fågel vi än bestämmer oss för. Det är ju knappast liv eller död. Det är nog tur att man inte använder sig av samma kritiska granskningskriterier vad det gäller tex rättsliga prövningar.

...beoynd reasonble doubts...

//Glenn :)

För mig är det en subad havsörn........vilka tvivel har du kring detta? Vilka andra arter kan den förväxlas med?......men visst frågan är ju bara av akademiskt värde ;-)

....och visst kan man låsas i sina egna uppfattningar. Jag medverkade på bildsidan när utställningen på Getteröns Naturum producerades....och vi roade oss med att plocka in en svartvit bild på rödfalk i ett collage.......och en bestämdes säkert till tornfalk av många....

Re: Uteslutet

"Skåningen" skrev:
Jag har nu kontrollerat på internet och kommit fram till att det inte är:

* Kolibri
* Stålmannen
* Krokodil
* Thorsten Flinck

Jag hoppas detta forskande underlättar er i ert artbestämmande ?

Mvh

Niklas af Wibom
www.niklaswibom.com

Jag var ett tag inne på stensparv plåtad med en sigmaglugg som tappats fyra gånger i asfalten.....

Det är alltid kul att spela "djävulens advokat" lite grann ;-) ...och ifrågasätta givna antaganden och konventioner...

Jag är inte helt säker på någotdera, även om jag personligen kanske lutar mer åt ormvråk i mina bedömningar. Men jag tror att vi båda är överens om att, på det stora hela, så spelar det mindre roll. Jag tror att vi får sätta Jonas (fotografen) på vakt vid trädet helt enkelt, och så får han invänta fågeln på nytt. Det borde kanske vara det enklaste....åtminstone för oss :))

//Glenn

Re: Uteslutet

"Skåningen" skrev:
Jag har nu kontrollerat på internet och kommit fram till att det inte är:

* Kolibri
* Stålmannen
* Krokodil
* Thorsten Flinck

Jag hoppas detta forskande underlättar er i ert artbestämmande ?

Mvh

Niklas af Wibom
www.niklaswibom.com

Hmm, hur många handpennor har Thorsten Flinck? Jag har helt klart hört honom jama lite rovfågelslikt...kanske...

Vill inte...

...försvåra eller röra till något i den här debatten, men...
Jag tycker nog att vingen ser ut som en gladas.
Förmodligen en brunglada med tanke på färgerna.
Vingen är lite väl smal för att tillhöra en örn.
Dess läte påminner om en ung truts.

Senast ändrad:
Re: Vill inte...

JJ. skrev:
...försvåra eller röra till något i den här debatten, men...
Jag tycker nog att vingen ser ut som en gladas.
Förmodligen en brunglada med tanke på färgerna.
Vingen är lite väl smal för att tillhöra en örn.
Dess läte påminner om en ung truts.

Nja, en glada är det nog inte. Visserligen har en brunglada observerats i området i början av september men jag tycker att vingen är alldeles för mörk för att vara det. Det ljusa fältet ut mot fingrarna ser jag ingenting av, så du luktar det mer örn trots att vingen är lite väl smal och fingrarna inte riktigt så spretiga som jag vill ha dem.

>>Kumlin

Om du fibblar lite med bilden i PS så framträder dom svarta vingspetsarna och även det ljusa innanför.
Det blir t.o.m. lite brunt ännu längre in på vingen.
Vilket får mig att ändra min gissning till Brun kärrhök.:)
Å nu är jag väldigt säker på det!*ler brett*

Re: >>Kumlin

JJ. skrev:
Om du fibblar lite med bilden i PS så framträder dom svarta vingspetsarna och även det ljusa innanför.

Värt att ha i åtanke är att brun kärrhök inte är i närheten så vanlig däruppe som här nere. Nu ska man inte räkna ut en möjlig art på sannolikhet, tvärtom, men efter alla bud hit och dit som varit så tror jag ingen kan vara säker på vad det egentligen är.

Re: Re: >>Kumlin

munken skrev:
Värt att ha i åtanke är att brun kärrhök inte är i närheten så vanlig däruppe som här nere. Nu ska man inte räkna ut en möjlig art på sannolikhet, tvärtom, men efter alla bud hit och dit som varit så tror jag ingen kan vara säker på vad det egentligen är.

I reflektionernas tid...

I tex Norrbottens kustland tycker jag mig ha märkt att det inte alls är ovanligt att se brun kärrhök. Jag ser snudd på fler kärrhökar än tex ormvråkar under året här uppe. Så, brun kärrhök är inte sååå osannolik som art här uppe, men därmed inte sagt ATT det var en sådan i Täfteå ;-)

-G-

Re: >>Kumlin

JJ. skrev:

Det här blir bara löjligare och löjligare...........

Havsörn är inte ovanlig i Täfteåområdet. Vi har sommarställe där ute och grannar säger sig veta att havsörnar häckar i närheten. Jag har också vid ett par tillfällen i sommar sett något som jag med otränat öga antar varit havsörn, dock inte på så nära håll som du. Min röst faller på Havsörn.

/Patrik

Bivråk skulle ha en ännu smalare hand, en mer uttalat s-formad vingbakkant. Tror fortfarande mest på ormvråk. Ni havsörnsförespråkare behöver förklara bättre varför man bara ser fyra vingpennor, en havsörn oavstt ålder skulle visa 5 eller 6 handpennor.

Staffan

Sällan har jag sett sådant engagemang för en såpass trivial fråga...

Nåval, för att följa upp mitt tidigare inlägg så följer här en bild av den (möjliga) havsörn som jag såg (och fotade) utanför Täfteå vid Rovågern den 8 sept i år. Det är ett utsnitt av en större bild och avståndet var större än vad som framgår av bilden. Lägg så till stress och teleobjektiv på frihand så förklaras kvaliten (eller brist på...)

Jonas, känner du igen pippin?

//Patrik

Bilagor

• bild.gif
    bild.gif
    28.2 KB · Visningar: 175
Hedlunda skrev:
Sällan har jag sett sådant engagemang för en såpass trivial fråga...

Nåval, för att följa upp mitt tidigare inlägg så följer här en bild av den (möjliga) havsörn som jag såg (och fotade) utanför Täfteå vid Rovågern den 8 sept i år. Det är ett utsnitt av en större bild och avståndet var större än vad som framgår av bilden. Lägg så till stress och teleobjektiv på frihand så förklaras kvaliten (eller brist på...)

Jonas, känner du igen pippin?

//Patrik

Nä... jag såg den från andra sidan ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar