Annons

Svår (fågel)nöt

Produkter
(logga in för att koppla)

kotte

Medlem
Jag var ute och gick i skogen i helgen. Rätt som det var hörde jag några höga gälla skrik. De kom från, vad jag såg, en kråka som flög iväg en bit ifrån mig. Några sekunder senare kommer en stor rovfågel glidandes över trädtopparna. Tyvärr var det för många grenar i vägen så jag fick ingen bra bild (dessutom endast 40mm *1,6), men jag är glad att jag fick nåt överhuvudtaget :)

Eftersom jag har ganska dålig koll på fågelarter och hade dessutom fullt sjå med att få iväg några bilder med kameran så fick jag ingen riktig känsla för vad det kan ha varit för en fågel.

Jag vet inte om det går att se vad det är för fågel på bilden, men ni som är fågelexperter kan ju alltid gissa lite!

Bilagor

• litenfågel.jpg
    litenfågel.jpg
    47.5 KB · Visningar: 2,381
Vingpennorna, vingens fassong och längd ser Örn (Kungsörn) ut i mina ögon...
Eventuellt Fjällvråk..
Borde vara fler här som ser-vet bättre än jag:)

Mvh Niclas,

Tricky... Har du möjlighet att lägga ut en större version av bilden, som du kan länka till?

Spontant luktar det örn-size, då vingpennorna förefaller vara rätt grova/breda. Samtidigt uppfattar jag vingen relativt smal...?

Som sagt, en större version kanske skulle kunna visa på ytterligare detaljer.

Var tog du bilden?

Oscar

Vingarna är väldigt lika kungsörn / havsörn. Stora och breda. Inte mycket former utan väldigt raka. understa pennorna är väldigt breda. Näbben ser också grymt grov ut.

Med reservation för lurigheter i aktuell bild, så uppfattar jag att de mörka vingpennorna står i kontrast mot de ljusare vingtäckarna. Om detta stämmer med verkligheten, så talar den karaktären emot både havs- och kungsörn. Då kan det börja lukta en liten rysare...

Oscar

Bilden är redan 100% så det blir inte fler detaljer än sådär, tyvärr. Jag uppfattade fågeln som väldigt stor, men det kan nog också ha att göra med att avståndet var rätt kort. En detalj i bilden som försvårar/förenklar är att fågeln några sekunder senare landar i en trädtopp (vilken såklart var skymd för mig och kameran...). I mitt försök att smyga mig närmare blev den skrämd och flög iväg.

Platsen var någon km från Täftebölesjön, Täfteå, som ligger ute vid kusten.

Jag tycker mig också kunna tyda en något ljusare täckning under vingen. Om jag inte hade haft med mig kameran hade jag förmodligen kunna ge en bättre beskrivning av hur fågeln såg ut :) Det är garanterat inte första gången jag kommer att vistas i detta område så vi får väl se om det kommer någon uppföljare i den här tråden.

Lurig bild, men jag tänkte spontant på ormvråk. Det gälla skriket du hörde, skulle det ha kunnat komma från rovfågeln och inte kråkan? Ormvråken har ju ett ljust jamande läte, hör själv:

http://www.sr.se/p2/p2pippi/pip99sep.stm

Kungsörnen som diskuterats en del är ju främst en fjäll- och inlandsfågel. Så här års har dem inte ännu riktigt börjat flytten söderut, men enstaka exemplar har setts här i Luleåtrakten redan.

Jag tycker det är svårt att få en korrekt bild av hur kraftiga vingpennorna egentligen är, från bilden. Saknar ngt att jämföra med i bilden. Och beträffande vingtäckarnas mörkare teckning jmf med vingpennorna...misstänker vi mindre skrikörn? ;-)

Ljus teckning på vingarnas undersidor har både ormvråken och en ung kungsörn.

Svårt, svårt, men med tanke på tiden på året, kustregionen, sannolikheten, och till viss del biotopen så kastar jag ur mig, ormvråk :)) (Men med vissa förbehåll...)

Intressant att höra om lätet (ljudfilen) stämde med det du hörde...

//Glenn

Jadu... det första som slog mig när jag hörde ljudet och såg kråkan var att en kråka inte kan låta med ett sånt gällt tjut. Kråkor kraxar :) Jag lyssnade på ormvråken och det var faktist ganska likt, förutom att jag tyckte att ljudklippet lät mer åt fiskmåsehållet, inte lika utdraget konstant tjut som jag hörde i skogen.

Det känns som att det lutar åt en ormvråk.

Att vingpennorna ser stora och spretiga ut har nog en del att göra med fågelns inbromsning inför landningen i trädet.

Nu undrar jag bara varför den skrek sådär? Var det på mig eller kråkan, eller gör den kanske så ibland i sin jakt?

Hej
unga ormvråkar har ett läte som mer liknar just fiskmås. Jag hörde själv detta läte i somras i ett skogsparti, och det tog en bra stund innan jag fick klart för mig vad det egentligen var. Fiskmås i skogen? Njae :) Två unga ormvråkar drog fram tätt över trädtopparna och skrek. De lämnade inte området utan rörde inom en ca 100m radie, under en lång stund. Hörde dem även två dagar senare, på samma ställe.
Hemma så lyssnade jag igenom de cd-skivor jag har, och på vissa inspelningar kan man skönja ett fiskmåsliknande läte. Sedan står det även att läsa i Fågelguiden (tror det var den det stod i) att unga vråkar har ett mer ljust utdraget jamande läte, liknande fiskmås.

Om du vill höra fler inspelningar på ormvråk så leta dig vidare på den här länken:
http://www-pp.hogia.net/bengt.stridh/fagellank.html

Varför ormvråkar skriker? Hmm, en ännu svårare fråga antar jag. När jag har hört dem skrika har de oftast varit ett par vråkar (hane och hona) som legat och glidflygit tillsammans, möjligen över deras revir. Sedan har de varit de där unga ormvråkarna i skogen.

Vråken jagar främst genom att sitta på en stolpe/träd och spana för att sedan glida ner och slå tex en sork. De kan även jaga genom att spaningsflyga rel lågt över tex en åker, och ibland ryttla (gäller främst fjällvråken) för att sedan slå ett byte. Men under jakten har jag aldrig hört dem skrika. Vore kanske inte så smart att skrika, här sitter jag och spanar!! ;-)

Kul att vi förhoppningsvis fick löst ditt mysterium :)

//mvh Glenn

Fiskgjuse.... Inge dumt förslag alls! Stämmer dessutom med de mörka pennorna kontra ljusa täckare samt de relativt smala vingarna. Lätet torde oxå kunna stämma rätt bra.

Oscar

Yes, jag har vid ett par tillfällen slagist av tanken på fiskgjuse.

Hellre det än Ormvråk för min del. Ormvråk ser jag som uteslutet. Men det kanske mest är en känsla jag har..

MVH Niclas,

De enda lätena jag har hört av fiskgjusen är ett rytmiskt busvisslande läte (http://www.sr.se/p2/p2pippi/pip2004sep.stm).

När jag karterade berggrunden på Vänersnäs för några år sedan, hittade jag ett tiotal fiskgjusehäckningar och när man kom ca 50-100m ifrån boet så lyfte gjusen och skrek på det där busvisslande sättet. Kraftigare än vad som hörs på ljudfilen. Jag har aldrig hört något läte från fiskgjusen under tex jakt. Men de kanske har andra mer jamande utdragna läten också?

Kan hålla med om att vingens bredd kontra längden kan tyda på fiskgjuse, som har långa men rel smala vingar. Men det känns svårt att säkert avgöra från bilden. Vad talar emot en ormvråk?

//Glenn

Tror också på ormvråk i likhet med Glenn. Tänk på att den här fågel lyfter precis och använder därmed all sin lyftkapacitet dvs gör sina vingar så stora som möjligt. En örn skulle visa 5 handpennor, medan vråkar visar 4 i sådana lägen. Jag kan bara se 4 handpennor. Tror inte på fiskgjuse.

/Staffan

Jag tror det är en örn, kanske en ungfågel. Fiskgjusen är mycket mera vit-grå-svart-spräcklig under vingarna. Dessutom har dess vingar en lite annorlunda form, de är ju mera "kupade".

Ormvråken har väl inte lika "långsmala" vingar som örnarna? Dessutom är den också mera spräcklig.

Vad skönt att vi fick löst det här :)) Det är ju helt klart en ormkungsgjuse. Nu ska jag maila till Artdatabanken om en ny art för Sverige ;-))

-G-

Troligen havsörn

Bilden föreställer troligen en havsörn. Den kraftiga näbben och den tydliga "handen" utesluter vråkar. Fiskgjuse faller bort direkt då den ser helt olik ut. Troligen en nästan adult havsörn. (tycker mig ana gul näbb och vitt längst ut på stjärten).
Det var min något osäkra teori
Hälsningar Tony
Måste tillägga att jag tycker fågeln ser skum ut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar