Annons

Suspekta annonser med väldigt billiga produkter...

Produkter
(logga in för att koppla)
Från en av annonserna som sålde IPhone bland annat: "Vi är registrerade och berättigade företag med en arbetsstyrka på över 30 Staffs
och 10 R & D Research Engineers att alltid se till att alla produkter är
levereras i gott skick"

Det är andra gången nu jag ser en site där man påstår sig ha en R&D avdelning på en internet butik! Vad behöver man 10 ingenjörer jobbandes med forskning och utveckling när man säljer mobiltelefoner, kameror och liknande? Fantastiskt underhållande tycker jag som själv är ingenjör.


Jag får känslan av att texten är automatöversatt från engelska eller annat språk till svenska. Priser uttryckta i dollar.Om jag känner mig minsta tevksam till att genomföra en affär låter jag bli och på så sätt undgår jag en potentiell totalförlust.
 
Här på fotosidan köpte jag ett objektiv för 2000 och det skickades en timma innan jag satte in slantarna (oberoende av varandra), ömsesidigt förtroende inom FS m a o. För visst kan man väl alltid lita på FS-folk?

Jag litar bra mycket mer på en fotosidanmedlem med några år på nacken ett antal avslutade annonser och ett par hundra inlägg än nån med 1000 Ebay eller tradera poäng, som ju kan ha tjänats ihop av plastleksaker för en dollar styck.

//M
 
Jag får känslan av att texten är automatöversatt från engelska eller annat språk till svenska. Priser uttryckta i dollar.Om jag känner mig minsta tevksam till att genomföra en affär låter jag bli och på så sätt undgår jag en potentiell totalförlust.

Tack för pekpinnen, det var ju verkligen välbehövligt :-(
 
Ett av det säkraste sätten är nog internetgirot

Hmm, det där låter ju inte heller så förtoendeingivande.

Säljaren hörde i alla fall av sig och föreslog att jag skulle betala 50% först och sedan 50% när varan kommit fram och ajg har verifierat den - javisst, då är det ju bara 2500:- som jag slänger i sjön!

Finns det inget vettigt system att använda på det här sättet? Payson verkar ju ha för snäva tidsgränser för att det skall vara realistiskt.

Själv brukar jag så gott som alltid kräva/ föreslå betalning via internetgirot då jag ska köpa något via direkt och/ eller förskottsbetalning.

Är så gott som helt vattentätt då internetgirot låser pengarna tills köparen både fått och godkänt varan från säljaren. Inga pengar skickas alltså ut till säljaren så länge köparen inte erhållit/ godkänt någon vara personligen till internetgirot.

Du väntar alltså tills du erhållit, sett, kontrollerat och godkänt varan från säljaren, varav du sedan meddelar internetgirot, vanligtvis via ett bifogat internetmeddelande som internetgirot tidigare skickat ut till dig, INNAN internetgirot i sin tur för över pengarna till säljaren. Eller tvärt om om allt inte är okey; det vill säga internetgirot för över pengarna tillbaka till dig om något går fel!

En förutsättning är ju förstås att säljaren accepterar denna betalningsmetod. Själv brukar jag dock hellre skippa en affär där jag ska betala något kontant om de inte går med på detta ( internetgiro alltså ).
 
Senast ändrad:
Vore det inte bra om vi anmälde suspekta annonser till sajten. Ofta är det ju en eller flera saker som inte riktigt stämmer
1. Priset är allt för lågt.
2. De anger t ex ett norrlandslän och en ort i skåne
3. De har flera annonser av liknande slag
4. Ofta dålig svenska, automat översatt beskrivning från nån hemsida

Finns annonsen kvar efter att sajten kontrollerat den så kanske den är OK i alla fall, Men hittils har alla försvunnit som jag anmält.

Genom att vi snabbt anmäler suspekta annonser så kommer vi troligen att få bort de här skijarna från våra sajter.
 
http://www.419eater.com/

Det finns folk som har det som hobby (seriöst) att driva med Nigeriabrevbedragare. Det finns en hemsida med en Hall of Fame. En som bl.a. lyckats få några pund skickat till sig av en bedragare. Kanske kan vara nåt även i Sverige?

Testa adressen ovan. Det finns beskrivningar, långa!, om olika fall där sitens upphovsman lurat olika bedragare.
Sätt dig ner i en bekväm stol, ta en öl och ta din tid att läsa mycket underhållande brevväxling.

/johan
 
Tony skrev:
à
Du väntar alltså tills du erhållit, sett, kontrollerat och godkänt varan från säljaren, varav du sedan meddelar internetgirot, vanligtvis via ett bifogat internetmeddelande som internetgirot tidigare skickat ut till dig, INNAN internetgirot i sin tur för över pengarna till säljaren. Eller tvärt om om allt inte är okey; det vill säga internetgirot för över pengarna tillbaka till dig om något går fel!

ß

Det är riktigt att säljaren får pengarna då köparen fått och godkänt varan. Säljaren får pengarna efter 5 dagar om köparen inte gör någonting. Däremot betalas inte pengarna tillbaka till köparen ”om något går fel”. Då underkänner köparen affären kanske för att han inte fått någonting inom 5 dagar eller också kanske han har fått en tegelsten. I detta fall låser Internetgirot pengarna och inväntar att parterna kommer överens om åtgärd. Paketet kanske blev försenat och då är ju allt OK och affären kickas vidare. Om köparen fått en tegelsten får man kontakta Internetgirot som brukar tipsa om hur man snabbt kan få ett beslut med hjälp av Kronofogde och Tingsrätt. När beslut därifrån lämnats till Internetgirot betalar de tillbaka pengarna till köparen.
Payson fungerar på i princip samma sätt men där måste köparen lägga upp ett Paysonkonto vilket är gratis. Köp via Payson med leveransgaranti är något billigare än via Internetgirot.
/Harald
 
Om Internetgirot

Har funderat lite kring Internetgirot, och har kommit fram till att det är ett system som skyddar köparen, medan däremot säljaren kanske kan bli blåst.

Jag tänker såhär:

Jag säljer en vara till någon, låt oss säga en kamera, och vi är överens om att använda Internetgirot. Köparen sätter in pengar, jag paketerar och skickar. Köparen hävdar efter att han fått paketet att det inte alls innehöll någon kamera utan bara en tegelsten. Ärendet blir alltså ett fall för kronofogde eller tingsrätt om jag förstått det hela rätt. Ord står mot ord om vad paketet innehöll. En kamera eller en tegelsten? Hur många av er brukar se till att de har ojäviga vittnen vid paketering och inlämning till Posten? Inte jag i alla fall.

Eller tänker jag fel på något sätt?
 
Jag tror du tänker helt rätt. De hundratals internethandelsbedrägerier som begås varje dag i Sverige görs oftast av säljare som tar betalt men inte skickar några varor. Payson och Internetgirot ger köparen en viss möjlighet att motverka detta.

Givetvis bör man alltid göra en viss koll av säljaren t ex om han har skulder hos Kronofogden, om han har bra omdömen på auktionssiter etc. Dessutom bör man som rutin helst ha vittnen både när man packar ner som säljare och packar upp som köpare. Att dessutom dokumentera med fotografier är aldrig fel speciellt om det man handlar är värt mycket pengar.

Man bör komma ihåg att om ett paket kommer bort så har såväl Posten som andra distributörer krav på att man ska kunna styrka varans värde. Detta står i det avtal som man anses ha accepterat i och med att man anlitar dem som distributör. Att, som säljare, kunna styrka varans värde och, som köpare, kunna styrka vad man tagit emot är alltså viktigt både om man råkar göra affärer med bedragare eller om varan försvinner eller rövas under transporten.

Några helt säkra köp/säljförfaranden vid internethandel finns troligen inte möjligen med undantag för ett kvalificerat assureringsförfarande med signerande vittnen.
/Harald
 
Jag

En postkassörska har jag för mig är skyldig att vara med och bevittna om man begär det vid paketöppning. Men jag vet inte om detta är sant.

Det var ju inte riktigt frågan, eller? Brukar du ha ojäviga personer som bevittnar ditt nedpackande av det gods du säljer samt följer dig till postens inlämningsställe för att vid behov kunna intyga att du inte bytt ut paketet med kameran mot ett med en tegelsten? I så fall är du nog ganska ovanlig. Tror jag :)
 
Det var ju inte riktigt frågan, eller? Brukar du ha ojäviga personer som bevittnar ditt nedpackande av det gods du säljer samt följer dig till postens inlämningsställe för att vid behov kunna intyga att du inte bytt ut paketet med kameran mot ett med en tegelsten? I så fall är du nog ganska ovanlig. Tror jag :)
Du har så rätt.
Du skrev inlämning & jag tänkte hämtning.

Men visst kan jag paketera ner det på posten.
Då kan man ju få gratis tejp också ;)
 
Sålde just ett objektiv och använde internetgirot.Säljaren är ju betydligt sämre skyddad. Nu är jag ganska säker killen jag sålde till inte kommer att blåsa mig. Men blir nog min första och sista försäljning med internetgirot.
 
Anders skrev:
----
Brukar du ha ojäviga personer som bevittnar ditt nedpackande av det gods du säljer samt följer dig till postens inlämningsställe för att vid behov kunna intyga att du inte bytt ut paketet med kameran mot ett med en tegelsten?
----
Känns som om man blivit förflyttad till 1700-talet för då krävde man absoluta bevis. I vår tid räcker det oftast med en indiciekedja som bedöms vara rimlig och trolig. När man hämtar ett paket får man ju oftast ett kvitto som visar när man hämtat ut det, och när man packar upp det kanske man har ett vittne och/eller en bild från en digitalkamera med EXIF-info. Om det inte finns anledning att misstänka något brottsligt och indiciekedjan hänger ihop så brukar även rätten köpa den.

Kristoffer skrev:
----
Sålde just ett objektiv och använde internetgirot. Säljaren är ju betydligt sämre skyddad. Nu är jag ganska säker killen jag sålde till inte kommer att blåsa mig.
----
Den fråga jag ställer mej är hur en sådan blåsning skulle gå till? Det räcker knappast med att köparen påstår att t ex paketet var tomt. Ett klart plus i sammanhanget hade ju varit om du tagit några bilder på nedpackningen av paketet. Det kanske du gjorde?
Om köparen ej godkänner leveransen så fryses pengarna hos Internetgirot tills köpare och säljare är överens eller tills det finns ett beslut i Tingsrätten. För att driva ett sådant ärende så får man ofta god hjälp både av Internetgirot och Kronofogden såvida man själv har rent mjöl i påsen.
Om du inte använder Internetgirot eller annan leveransgaranti så kan det ju inträffa att ett paket är tomt när det kommer fram. Det kan ju ha blivit vittjat under leveransen. Av den anledningen bör man ju också kunna styrka vad man skickat t ex med vittnen och bilder annars kan du ju bli blåst av Posten…
/Harald
 
...Köpte en dator på annons häromdagen, undrar om jag nånsin får den. Killen var på jobb söderut, men jag har ingen brådska sa jag. Vi bestämde leverans (och betalning) den sextonde... Priset var lite för bra *s* ...

Idag fick jag mail från Tradera där de meddelade att killen är avstängd och de råder alla som handlat med honom att inte fullfölja affärerna

"Säljaren med alias "xxx" är avstängd ifrån Tradera och vi har därmed stängt ner hans/hennes aktiva auktioner. Samtliga bud på säljarens auktioner är borttagna och vi rekommenderar dig att inte fullfölja affären med alias "xxx"
 
Jag såg en annons på Tradera på en 450D annonserad av en ”ny på Tradera” som alltså inte sålt något tidigare där i varje fall inte under den usern. I annonsen stod som enda betalningsalternativ ”Överföring till bankkonto”. Därför frågade jag, via mail, om säljaren accepterade affär via Payson eller Internetgirot men jag fick inget svar. Annonsen hade en del smärre stavfel och några konstiga ordvändningar. Dessutom stod att man får fri frakt vid ”Köp nu” men det fanns inget ”Köp nu”. Trots att det alltså inte fanns några omdömen gjorda på säljaren eller några andra möjligheter att bedöma säljaren bjöds det ganska friskt.
/Harald
 
Dessutom stod att man får fri frakt vid ”Köp nu” men det fanns inget ”Köp nu”.

Kan bero på att "Köp nu" försvinner så snart någon väljer att i stället lägga ett vanligt bud och på så sätt starta en auktion. Det är bara första budgivaren som har möjlighet att slå till på Köp-nu-priset.

/ Dan
 
Det här var ju i alla fall riktigt roligt, dom vill VERKLIGEN sälja mig en kamera, eller rättare sagt dom vill verkligen att jag skall sätta in pengar till dom åtminstone.
MEN - dom menar att dom kan tänka sig att använda payson!
Däremot vill dom ha pengar för frakten först - att dom sedan påstår att det är hälften av priset är ju lite roligt.

Nä, några hundringar till frakten kan dom väl få men den dagen jag lägger nåt tresiffrigt belopp skall jag ha paketet i handen.
 
Jösses!

Nu mailade jag säljaren och vänligt men bestämt avböjde att köpa hans produkt eftersom det inte fanns någon som helst garanti för att jag alls skulle få något med posten, här är svaret jag fick:

"HELLO,
Thanks for your quick reply.
There is ensurance for you buying the product.
and we give 9month warranty of the product, the last price for the
Canon 1ds MkII is $600 and we ship the Canon 1ds MkII to you for
free.
write us back with your conatct address soa so to proceed with the
shipping of the goods.
Regards
Tevez Fabio"


Nu vill han bara ha $600 för kameran, vilket han garanterat skulle få om han gick ut på gatan och erbjöd slumpvis personer. Vad blir det, under 5000:-?

Om jag fortsätter kanske jag får köpa "kameran" för $300.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.