Annons

Suspekta annonser med väldigt billiga produkter...

Produkter
(logga in för att koppla)

Sigfuss

Aktiv medlem
Hej allihopa!

Jag tänkte kolla om någon därute har erfarenhet av en annonsör som verkar florera på en drös med annonssiter här i sverige, dom säljer all möjlig elektronik och bland annat har dom med en Canon 1Ds MkII för det facila priset av $800 vilket jag tycker låter suspekt lite.

Jag har mailat annonsören och fått svar från samma signatur som satte ut annonsen, där förklarar han att dom tar bara emot western union money transfer och att produkten skickas inom 32h till min destination dessutom med 9månaders garanti.
Det är bara det att jag lyckas inte få fram vilket företag som står bakom annonsen eller någon webbsida där dom har försäljning.

Det låter som ett uppenbart bedrägeri tycker jag men är det ett okej företag så kan man ju inte låta bli att slå till när man ändå är ute efter en fullformatare.


//EDIT

Glömde att lägga med lite länkar till några annonser:

http://www.mcfynda.se/index.php?annonsID=146

http://www.fyndtorget.se/annons.php?id=46911

http://www.youtrade24.com/se/default.aspx?adid=619
 
Låter det för bra för att vara sant, så är det oftast för bra för att vara sant.
 
Det var lite min tanke också.

Med lite närmare sökning så verkar det vimla av galna annonser därute, nu hittade jag en som ville sälja en 1Ds MkII för 5500:-, återstår att se om dom tar paypal ;-)
 
Ser det för bra och billigt ut så är det med största sannolikt bedrägeri. Det tror jag i alla fall!
 
Hmm, det där låter ju inte heller så förtoendeingivande.

Säljaren hörde i alla fall av sig och föreslog att jag skulle betala 50% först och sedan 50% när varan kommit fram och ajg har verifierat den - javisst, då är det ju bara 2500:- som jag slänger i sjön!

Finns det inget vettigt system att använda på det här sättet? Payson verkar ju ha för snäva tidsgränser för att det skall vara realistiskt.
 
Vi har i alla fall en hektisk mailkonversation, nu är han inne på att skicka sin broders svenska körkort som "pant" innan han skickar grejorna.
Fast han säger ju att han kan ta fraktavgiften först och resterande via Paypal.....fortfarande hårt bedrägeri?
 
Som ett klargörande på tidigare inlägg, så här svarar Paypal på frågan om hur betalningen hanteras hos dom:


Thanks for contacting PayPal. I appreciate the opportunity to assist you
with your questions.

Mr. Staffansson, when you send a payment to the seller, the payment is
almost instant. The seller will receive the money into their account and
will ship the item to the buyer. I understand your concern regarding
delivery of the item, I would advise that you arrange with the seller to
pay for registered post (with a tracking number which you can track the
progress of your item online).

If the item should not arrive to you for any reason, you can open a dispute
with the seller via the resolution center in your account but hopefully you
will not need to do that (especially if the item was sent by registered
post).

Please let me know if you need further assistance.

Sincerely,
Jamie
PayPal, an eBay Company
 
Vi har i alla fall en hektisk mailkonversation, nu är han inne på att skicka sin broders svenska körkort som "pant" innan han skickar grejorna.
Fast han säger ju att han kan ta fraktavgiften först och resterande via Paypal.....fortfarande hårt bedrägeri?

Ja. Men testa du och meddela sedan hur det gick!
 
... nu är han inne på att skicka sin broders svenska körkort som "pant" innan han skickar grejorna...
Det låter ju mer som en tolvåring som försöker lura till sig några kronor än som en seriös affärsman. Betalar man in pengar till denna firma ska man nog se på kvittot som en lottokupong.
 
Vi har i alla fall en hektisk mailkonversation, nu är han inne på att skicka sin broders svenska körkort som "pant" innan han skickar grejorna.
Fast han säger ju att han kan ta fraktavgiften först och resterande via Paypal.....fortfarande hårt bedrägeri?

Du verkar oerhört sugen att bli blåst..

Skicka stålarna till mig i stället så vet du dom i alla fall blir använda sedan på bra sätt och jag skall tänka på din vänlighet.. :)
 
Du verkar oerhört sugen att bli blåst..

verkar det så? Jag tycker det verkar som att jag är sugen på att se om det finns någon substans i det han vill sälja utan att jag blir av med pengar.

Inte så konstigt om han påstår sig kunna sälja en sådan kamera för det priset.
 
Från en av annonserna som sålde IPhone bland annat: "Vi är registrerade och berättigade företag med en arbetsstyrka på över 30 Staffs
och 10 R & D Research Engineers att alltid se till att alla produkter är
levereras i gott skick"

Det är andra gången nu jag ser en site där man påstår sig ha en R&D avdelning på en internet butik! Vad behöver man 10 ingenjörer jobbandes med forskning och utveckling när man säljer mobiltelefoner, kameror och liknande? Fantastiskt underhållande tycker jag som själv är ingenjör.
 
verkar det så? Jag tycker det verkar som att jag är sugen på att se om det finns någon substans i det han vill sälja utan att jag blir av med pengar.

Inte så konstigt om han påstår sig kunna sälja en sådan kamera för det priset.

Du kommer garanterat inte komma någon vart om du försöker styra in det på något som innebär att han inte kan lura dig på pengar.

Men skicka fler mail för allt i världen, alla borde borde mejlbomba den j**eln så att han till slut tröttnar. Jag har själv gjort det med en snubbe från ett öststatsland som sålde en splitt ny 17" macbook pro för 8000kr, var ganska underhållande att höra alla undanflykter, framförallt när han avböjde mitt förslag att jag skulle bila dit och hämta den.

Som sagt garanterat lurendrejeri
//M
 
Det finns folk som har det som hobby (seriöst) att driva med Nigeriabrevbedragare. Det finns en hemsida med en Hall of Fame. En som bl.a. lyckats få några pund skickat till sig av en bedragare. Kanske kan vara nåt även i Sverige?
 
...var ganska underhållande att höra alla undanflykter, framförallt när han avböjde mitt förslag att jag skulle bila dit och hämta den

Jag gör alltid så när jag köper lite dyrare prylar, jag betalar vid leverans och ibland är de väldigt fyndiga på att förklara att de inte befinner sig på den ort de angav i annonsen. Då brukar jag säga att det inte är nåt problem för jag ska ändå hälsa på släkt där kommande helg. Då ska de plötsligt till andra änden av landet den helgen, men där bor ju min bror... he he... upp till en tusenlapp eller två kan jag skicka om det verkar seriöst men inte mer...

Köpte en dator på annons häromdagen, undrar om jag nånsin får den. Killen var på jobb söderut, men jag har ingen brådska sa jag. Vi bestämde leverans (och betalning) den sextonde... Priset var lite för bra *s*

Här på fotosidan köpte jag ett objektiv för 2000 och det skickades en timma innan jag satte in slantarna (oberoende av varandra), ömsesidigt förtroende inom FS m a o. För visst kan man väl alltid lita på FS-folk?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.