Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Surfplatta till dottern

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Jag vet inte ett smack om surfplattor. Jag har aldrig ens testat att använda en, men nu funderar jag på att köpa en i julklapp till den 8-åriga dottern. Jag tänker mig att den ska kunna användas som musikspelare med externa högtalare, antingen trådlösa eller via kabel. Dessutom se på film, youtubeklipp etc. Jag har en del filmer på den stationära datorn och om det går att dela ut den mappen i det trådlösa nätverket så att hon kan sitta i sitt rum och titta vore det käckt. Dessutom lär det finnas mängder av pedagogiska spel och övningar i t ex matte och andra skolämnen, vilket också låter intressant.

Budgeten är inte jättefet, går det att få något användbart för 1500, kanske? Vad är viktigt att tänka på? Som sagt... vi har ingen platta i familjen sedan tidigare och jag har noll koll. Upplys mig!
 
Jag vet inte ett smack om surfplattor. Jag har aldrig ens testat att använda en, men nu funderar jag på att köpa en i julklapp till den 8-åriga dottern. Jag tänker mig att den ska kunna användas som musikspelare med externa högtalare, antingen trådlösa eller via kabel. Dessutom se på film, youtubeklipp etc. Jag har en del filmer på den stationära datorn och om det går att dela ut den mappen i det trådlösa nätverket så att hon kan sitta i sitt rum och titta vore det käckt. Dessutom lär det finnas mängder av pedagogiska spel och övningar i t ex matte och andra skolämnen, vilket också låter intressant.

Budgeten är inte jättefet, går det att få något användbart för 1500, kanske? Vad är viktigt att tänka på? Som sagt... vi har ingen platta i familjen sedan tidigare och jag har noll koll. Upplys mig!

Tjena.

Bättre platta än Nexux 7 kommer du inte hitta för en billig peng. Om jag hade 5000:- för och lägga på en platta hade det ändå blivit en Nexus 7!

Skall själv köpa mig en Nexus 7 andra generationen till mellandagarna. Sen om du klarar dig med 16 eller 32 gb får du själv avgöra.

Undvid första generationen av Nexus 7. Inte för att den är dålig, utan för att för några hundralappar extra får du andra generationen.

Fördelen med Nexus plattorna/telefonerna är att dom får alla uppdateringar från google först av alla. Har själv en Nexus 5 och sålde min Nexus 10 då jag sällan använde den. Den 12 nov så kommer Android L " lollipop" "Android 5" och dessa enheter kommer få den först av alla andra märken.

Enligt prisjakt får du en Nexus 7 WiFi 16gb för 1890:- och en 32 gb för dryga 2400:-
Finns på blocket för 2000:- har jag sett. Men skulle aldrig betala mer än 1200:- för en begagnad Nexus 7 32 gb. Du kan även kolla på Swedroid.se där dom har en annonsmarknad.

Kolla youtube för mer info.

Lycka till.

Namo.
 
Tack för svar! Jag har hört en del gott om Samsungs plattor, och de äldre barnen har Samsungs telefoner och är väldigt nöjda, men Nexus ger kanske mer för pengarna. Snabbkollade lite tester, och det verkar ju positivt. Lite synd att det inte går att sätta i ett minneskort med t ex massor av film när man ska åka på en lång bilresa eller så...

Funkar det att ansluta en extern hårddisk via usb?
 
Om du skaffar dig en USB otg kabel. Kan du i princip koppla in vad som helst. Med min Nexus 10 så koppla jag in en 2tb USB disk utan problem. Så USB stickor funkar fint .
 
Btw. Om du inte vill roota den så ladda du ner Nexus Media Importer som låter dig koppla In vilken flyttbar media som helst.
 
Nexus 7.

Inte bara för att du får mkt pang för pengarna, du får även en ren Androidinstallation utan påtvingade gränssnitt / appar från tillverkaren.
 
Lite dyrare än jag hoppats på. I övrigt låter det onekligen bra. Hoppas nu att dottern låter pappa låna plattan ibland :)
 
En sticka med hdmi kontakt som du pluggar rätt in i tv:n som låter dig spegla allt från plattan. Typ som Apple tv men billigare ;)
 
Jag har köpt några Samsungplattor, dom är billiga men får i stort sett aldrig uppdateringar. Så efter ett par år kommer dottern klaga på att hon inte kan installera några appar på den. Gamla Andriodversioner kan oftast inte installera nyare appar, så när din dotter hör vad kompisarna i skolan kör kommer hon bli ledsen när hon inte kan köra dom apparna. Har två Samsungplattor Galaxy Tab 2 7" med spräckta skärmar som man kan skära sig på, så jag har lagt beslag på dom. Dom får inga Androiduppdateringar och många appar går därför inte att installera på dom.

Mina ungar är inte så gamla än så deras plattor överlever rent fysiskt oftast bara runt ett år. Din dotter kanske är lite mer försiktig och då skulle jag gå för Nexus-plattan. Nexusar får uppdateringar ganska länge, men även dom tar det stop för efter ett par år.

Så räknar du med att den håller ett år, köp Samsung. Tror du den kommer hålla längre köp Nexus. En Samsung Galaxy Tab 3 7/8" kostar i dagsläget under tusingen. Så dom har jag råd att köpa nya varje år.

/Karl
 
Galaxy Tab?

Du är säkert nöjd med den. Men när det kommer till upplösning och PPI så finns det inte mycket och säga.

Galaxy Tab 3 7" har 169 PPI upplösning 1024x600
Galaxy Tab 3 8" har 189 PPI upplösning1280x800

Nexus 7 2:a gen har 323 PPI upplösning 1920x1200 "full hd"

Nexus har en Quadcore och Samsung en Dualcore.

Men smaken är som baken.

Mvh.

Namo...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.