ANNONS
Annons

Superzoom: Canon EF-S 18-200 eller Sigma AF OS 18-200?

Produkter
(logga in för att koppla)

Yorgas

Medlem
Hej

Jag börjar bli less på att bära runt mina objektiv när man är ute och reser och funderar därför på att köpa en superzoom.

De som verkar intressanta och jämförbara är förstås Sigmas 18-200mm f3.5-6.3 DC OS och Canons nya EF-S 18-200/3.5-5.6 IS.

Bägge har ju bildstabilisator, Sigmas är 2000 pix billigare men då tappar man lite bländare vid de längre brännvidderna.

Nån som har nån lite input om dessa, hittar inte så mycket på recensionssidorna här på fotosidan?

Hej, jag har också kollat på ett nytt behändigt objektiv och har ställt in mig helt på Canon Ef-S 18-200mm. Jag vet inte så mkt om Sigmas objektiv, men personligen tycker jag du ska välja Canon.

Nån som har nån lite input om dessa, hittar inte så mycket på recensionssidorna här på fotosidan?

Jag har Sigmas. Det är en trevlig idé det där med superzoom och bildstabiliseringen fungerar jättefint. Däremot tycker jag bildkvalitén är sisådär.

Mvh
Anders

Sigmas når inte upp till 200,,, vet inte var det stannar men ljusår från mitt 70-200!!! Skulle gissa på 170 mm kanske. ///Christer

Edit: Aldrig mer en superzoom (Djävla skit)!!

Jag har ett Sigma och jag är imponerad av att ett objektiv med ett sånt omfång ger så pass bra bilder. Men inte är dom ju lika knivskarpa som "riktiga grejer". Det ska ingen påstå.

Negativt:
- Bristen på knivskärpa
- Kromatisk aberration (dock inte katastrofal)
- Ljusstyrka (eller rättare sagt ljussvaghet - f6,3 på 200mm...)
- Kräver bildstabilisering

Positivt:
- Imponerande bra bildstabilisator! Helt utan omskrivningar.
- Fantastiskt zoom-omfång
- Välpresterande i förhållande till prislappen

Mitt råd: Köp inte nån superzoom utan bildstabilisator. Dom är hiskeligt ljussvaga på längsta brännvidd. Allihop. Och, ja, jag kan rekommendera Sigman - men var medveten om vad du köper! Det är långt till Canon L-klass.

Jag skulle kört på Canons alternativ, det har ju f/5.6 på 200mm mot 6.3 på 200mm för Sigma. Canons 18-200 har också riktigt bra glas samt 4-stegs IS.

//Daniel

Jag såg att Cyberphoto testat Canon 18-200 nu och jag måste säga att testbilderna där dämpade min köplust rätt rejält.

Hej,
Canons 18-200 verkar inte ha fått ett så speciellt positivt mottagande. Av de redan diskuterade objektiven verkar Nikons ocg Sigmas 18-200 varianter vara bättre lösningar (åtminstone med tanke på Sigmans lägre pris).

Vad jag var lite nyfiken på var hur dessa står sig mot Sigma DC 18-125 3.8-5.6 HSM OS. I den review jag har läst (http://www.photoreview.com.au/Sigma/reviews/cameraaccessories/sigma-dc-18125mm-13856-hsm-lens.aspx) har den fått rätt så ok optiska omdömen, men jag har läst en del kritit om en rätt ljudlig bildstabilisering. Är det någon som har läst något mer om denna? Har ni några positiva/negativa intryck att förmedla?

Cyber skriver angående ljud på OS, följande:

"Stabiliseringen aktiveras så fort man startar kameran och den ger ifrån sig ett lågt knastrande ljud i ca 1 minut. Det hjälper inte att stänga av stabiliseringen, den låter ändå. Det är helt i sin ordning och inget fel på objektivet."

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=18125ca

(åtminstone med tanke på Sigmans lägre pris)
Kolla på testbilderna på "Cyber". Det ser inte alls nåt vidare ut för Canon-gluggen. Vore prisbilden den motsatta (Sigman dyrare - Canonen billigare) skulle jag nog ändå gå på Sigman.

Jag tycker gott att Canon kan få bakläxa på den där... 2 papp dyrare än en pirat och får stryk. Inte bra. Inte alls bra.

Tack för alla tips, fantastiskt vad kan man få veta här på fotosidan.

Jag beslutade mig för en Canon 18-200 förra veckan baserat på de två testerna:

Sigma 18-200
http://www.photozone.de/canon-eos/321-sigma-af-18-200mm-f35-63-dc-os-canon-test-report--review

Canon 18-200
http://www.dpreview.com/lensreviews/canon_18-200_3p5-5p6_is_c16/

Det kändes som att de var likvärdiga i bildkvalitet men
1) Canon har större bländare vid 200
2) Sigmas bokeh är lite mera störig vid stora bländartal
3) En del verkar ha klagat på att Sigma ger ifrån sig ett högfrekvent ljud med bildstabilisatorn på.

Är nöjd hittills men har inte hunnit ta så mycket bilder än.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar