Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

supersonic objektiven i Mars/April.

Produkter
(logga in för att koppla)

nailstream.com

Aktiv medlem
Fick svar ifrån Pentax, ni som väntar på de 3 supersonic objektiven får vänta att bra tag.
De beräknas släppas i skiftet mars/april.
Jag tänkte mig köpa k10d taktiskt och vänta på 16-50mm men inte så länge. Får bli 16-45mm.
 
nailstream.com skrev:
Fick svar ifrån Pentax, ni som väntar på de 3 supersonic objektiven får vänta att bra tag.
De beräknas släppas i skiftet mars/april.
Jag tänkte mig köpa k10d taktiskt och vänta på 16-50mm men inte så länge. Får bli 16-45mm.

Då kanske man kan få det levererat i slutet av Augusti med lite tur :(
 
nailstream.com skrev:
Fick svar ifrån Pentax, ni som väntar på de 3 supersonic objektiven får vänta att bra tag.
De beräknas släppas i skiftet mars/april.
Jag tänkte mig köpa k10d taktiskt och vänta på 16-50mm men inte så länge. Får bli 16-45mm.

Tack för infon, det är väl ungefär som aviserats tidigare.
 
ESS skrev:
nån som har en aning vad 60-250 kan tänkas kosta?
Den har jag inte sett några prisuppgifter på. Jag skulle gissa att de försöker lägga den under 10000 kronor, men om det blir 6000 eller 9000, eller kanske mer, det får vi se.
 
mm, jag är också himla sugen på en k10d, men väntar nog på de nya objektiven. De ser läckra ut. Nån som vill spekulera i vilka priser de andra två objektiven kommer betinga?!?

16-50mm och 50-135mm låter som en tillräckligt schysst kombination om man inte är paparazzi eller plåtar kungsörnar =]
 
Senast ändrad:
Vore trevligt om Pentax tänker sig att sälja på VOLYM istället för högt pris per enhet. Jag tror att de behöver lägga priset lika AGGRESSIVT som K10D gentemot konkurrenterna för att få en riktigt bra start.

Fick förresten mitt ex av K10D igår !!!
NU är det JUL!!

Gott slut och Gott Nytt År alla Pentax-fanatiker ;)
 
Kimmy Gibbler skrev:
mm, jag är också himla sugen på en k10d, men väntar nog på de nya objektiven. De ser läckra ut. Nån som vill spekulera i vilka priser de andra två objektiven kommer betinga?!?
Kommer inte ihåg, sök här i trådarna tillbaka kanske 2-3 månader så hittar du en del realistiska priser.
 
Kimmy Gibbler skrev:
mm, jag är också himla sugen på en k10d, men väntar nog på de nya objektiven. De ser läckra ut. Nån som vill spekulera i vilka priser de andra två objektiven kommer betinga?!?

16-50mm och 50-135mm låter som en tillräckligt schysst kombination om man inte är paparazzi eller plåtar kungsörnar =]
Jag såg för länge sedan uppgiften 1000 dollar och 1300 dollar, men hur bra de uppgifterna var vet jag inte. Låter i alla fall inte helt orealistiskt.
 
Rykten från "downunder"

Rumoured prices for the three DA* are as follows

16-50 f2.8 $ 1000-1500 AUD (5600-8400 SEK)
50-135 f2.8 $ 1000-1200 AUD (5600-6725 SEK)
50-260 f4 $ 900- 1200 AUD (5040-6725 SEK)

Tro't om ni vill!!

/Mats
 
Då bestämmer vi det undra priset tycker jag så tar jag en av varje ;-)

Synd på det fina 16-45/4 att man knappast har någon användning för det efter det man köpt 16-50/2.8. Fast det är klart 16-45 borde vara lite mindre och lättare och är kanske ett smidigare reseobjektiv.

Är det någon som klämt på prototyperna till något av DA* objektiven och vet om de har samma arrangemang för AF som FA* hade, dvs att man kan skjuta fokusringen? Jag skulle faktiskt gärna se en AF knapp på objektivet också eftersom jag tycker det är naturligare att fokusera med vänster hand än med höger tumme.
 
quarc skrev:
Är det någon som klämt på prototyperna till något av DA* objektiven......
Nej det tror jag inte, på Photokina visades dom innanför glas och personalen fick inte xxx heller.
På bilden på DA*16-50 ser man dock ett skjutreglage.
 

Bilagor

  • pentax k10 m 16-50.jpg
    pentax k10 m 16-50.jpg
    19.2 KB · Visningar: 234
Bofoto2 skrev:
Nej det tror jag inte, på Photokina visades dom innanför glas och personalen fick inte xxx heller.
På bilden på DA*16-50 ser man dock ett skjutreglage.
Det är väl antagligen billigare med en sådan knapp än med att kunna skjuta hela fokusringen. Fast nu när jag bytt till AF-knappen behöver jag ju inte byta till manuell längre. Men jags skulle som sagt gärna ha en AF-knapp på objektivet för vänster tumme (behövs ju två, en för höjdformat också).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.