Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Supersimpel blixt för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

Lotta_79

Avslutat medlemskap
Foto är inget nytt men tekniknörd är jag inte. Fotar mycket familj, djur och vänner i naturligt ljus och skulle vilja ha en superliten, lätt, trådlös blixt som jag kan ställa på ett bord i närheten för att trycka in lite mer ljus från sidan. Har en Canon Eos 30D.

Skulle man kunna ta vilken speedlite som helst, ex:
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=235872

Och plussa ihop nån sändare, kan detta vara en sådan kanske:
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=236449

Eller har jag helt missat hur man gör? För blixten oven är för gammal för att ha beskrivning på canons hemsida, och även om jag läst på om "slavar" och sånt så har jag svårt att lista ut vad det ska vara i verkligheten.
 
Frågan är en aning mer komplicerad, men kort sagt, om du använder kamerans inbyggda blixt, så blir det inte "lite ljus" från den där blixten, utan det kan snarare handla om att den tar över scenen.

Nu vet jag inte hur det funkar med inställningar på den blixten, men jag utgår ifrån att den inte kan kontrolleras från kameran. Canons blixtar för EOS-systemen är lite av en djungel, och det finns inte bakåtkompatibilitet.

Min gissning är att om du använder en gammal blixt, så kommer den bara att gå på full effekt, och om du med en vanlig slav försöker trigga den med den inbyggda blixten, så brinner den av innan bilden tas, när kameran mäter ljuset med den lilla förblixten. Förblixten kommer troligen att vara aktiv om den inte kan stängas av. Det enklaste kan vara att sätta blixten i kamerans blixtsko.

Det finns slavtändare som räknar bort förblixten.

Så min gissning - det här är bara en gissning, men den kan stämma - är att du kan använda 380 EX på full effekt, när du monterar den i kamerans blixtsko, men för att använda den som slav måste du trigga den på annat sätt.

Och den ger inte ett litet tillskott, utan en himla massa ljus. Du kan använda den för att studsa ljuset i taket, eller mot en vägg eller liknande. Jag brukar "sätta den i krysset" när jag blixtrar indirekt, så att jag får snett ljusinfall, alltså ofta riktad snett uppåt/bakåt mot taket i ett hörn.

När man använder indirekt blixt kan man prova fram hur stark den är, och sätta bländaren så att bilden blir rätt exponerad - gissningen är att den här blixten kan ge f/8 ungefär vid ISO 100 eller 200, men du får prova dig fram om du skaffar en sådan blixt.

Ett vettigt alternativ som inte är väldigt dyrt är Yongnuos blixtar, som finns både automatiska kompatibla med kameran och manuella.
 
Jag använder nästan bara inbyggd blixt vid starkt motljus, och är inte intresserad av att ha en blixt till på kameran, så... det måste ju vara någon som kan funka trådlöst. Styrkan är jag inte så orolig för, jag kan ju alltid rikta bort den eller bygga in den bakom en hemmagjord softbox. Tror jag.

Nä, jag är lika förvirrad som innan.

Om jag säger så här, finns det nåt sätt för mig att få trådlös blixt till min Canon 30D för runt 500kr? Köper gärna beggat, men måste veta vad jag ska leta efter.

Ska googla på det du skrev, mitt problem är att alla blixt-texter på nåt sätt är för tekniska redan på låg nivå...
 
Jag vet inte precis vilka möjligheter till automatik som finns i din kamera, och det finns en massa olika bokstavskombinationer som har använts för olika teknik att försöka mäta ljuset från blixten genom objektivet. Jag tror att den kan ha möjlighet till sådant, med bara såna blixtar som är gjorda för kameran.

Själv har jag aldrig lyckats bra med automatik, men däremot lyckats väldigt bra med helt manuell kontroll av ljuset. Det är väldigt enkelt, åtminstone för mig.

En manuell blixt släpper iväg en viss mängd ljus. På en del blixtar går det att ställa in hur mycket, medan andra bara släpper iväg allt de har. När man använder en blixt gjord för gamla EOS, som tog med film, antar jag att det är enda möjligheten, allt på en gång. Det var i alla fall vad jag erfor när jag använde en äldre EOS-blixt till min PowerShot, som ska vara kompatibel med de nya blixtarna. Faktiskt fick jag lov att blockera kontakterna som ska överföra data, eftersom blixten bara funkade en gång om jag satte på den på kameran. Jag löste det på två sätt - dels att sätta tejp över kontakterna, eller genom att använda en förlängningssladd som saknade de där kontakterna.

Om man har en viss given mängd ljus, är det egentligen inte svårt alls. Man får ställa bländaren efter hur mycket ljus man släpper fram till sitt motiv. Studsar man det i väggen eller i taket, så tappar man en himla massa, och då måste man öppna upp en hel del, eller ställa upp ISO, och bränner man av blixten rätt på får man antagligen dra ner bländaren rätt många snäpp. I värsta fall flytta blixten bakåt för att mindre ljus ska komma fram.

Det är enkelt, man ser ju direkt i kameran efter att man har tagit en bild hur den ser ut, och med histogrammen kan man se om man har bränt på för mycket eller inte öppnat bländaren tillräckligt. De enda grejerna man har att spela med när blixten är belysningen är att flytta blixten bakåt, studsa den mot något, och att justera bländare och eventuellt ISO.

Lessen om det är för tekniskt, men för mig har det funkat bättre att använda de här grejerna än att försöka lita på automatik.

Om du berättar lite om hur du tänker dig att ta bilder, i stället för att vi ska snöa in på såna detaljer som egentligen bara handlar om att exponera rätt, kanske vi kan komma längre. Att fotografera är ju att skapa bilder med hjälp av ljuset, och det är kanske där vi ska börja. Hur vill du egentligen forma ljuset för att skapa dina bilder? Hurdana bilder vill du göra?
 
Gammal funkar

Foto är inget nytt men tekniknörd är jag inte. Fotar mycket familj, djur och vänner i naturligt ljus och skulle vilja ha en superliten, lätt, trådlös blixt som jag kan ställa på ett bord i närheten för att trycka in lite mer ljus från sidan. Har en Canon Eos 30D.

Skulle man kunna ta vilken speedlite som helst, ex:
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=235872

Och plussa ihop nån sändare, kan detta vara en sådan kanske:
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=236449

Eller har jag helt missat hur man gör? För blixten oven är för gammal för att ha beskrivning på canons hemsida, och även om jag läst på om "slavar" och sånt så har jag svårt att lista ut vad det ska vara i verkligheten.

Du borde i princip kunna köpa vilket gammalt kraftpaket som helst t.ex. Metz eller Sunpak. Nästan alla äldre blixtar har manuell kontroll på blixten och kan ställas in från full styrka till en bråkdel av full styrka. Med en slavtändare bör det inte vara något problem att styra med din inbyggda som du ju också kan reglera ljusstyrkan på från kameran. Äldre blixtar ligger oanvända i lådor och bör kunnas få för några hundralappar. Sedan är det bara att testa sig fram så man får en hum om inställningar som ger det ljus man vill ha. Någon avancerad automatik behövs inte för att få bra resultat - bara lite träning. Tänk på att kolla så att din inbyggda kan ställas in så att den inte ger sk förblixtar om du ska använda slavtändare på den lösa blixten. Kommer inte ihåg hur det funkar på din kamera och hur man kan ställa in den inbyggda.
 
Om det inte går att ställa in så att du slipper förblixt, kan det vara lämpligt att använda en IR-utlösare, där man sätter en del på kameran och den andra på blixten. När man har en utlösare eller en blixt i kamerans blixtsko, så får man inga förblixtar.

Förblixten är en blixt med lägre effekt som kameran skickar ut för att mäta ljuset. Sedan ställer automatiken in bländare och/eller blixtstyrka så att exponeringen ska bli "rätt". En del dedicerade blixtar, såna som är gjorda för kameran, använder samma teknik, alltså att blixtra lite först för att mäta och sedan klämma i med så mycket som behövs.

Den där lilla förblixten skickas ut innan spegeln har gått upp och innan bilden tas, men om man har en vanlig enkel slavtändare, så tänder den slavblixten, med resultat att kameran mäter mycket mer ljus och att den sedan stryper bländare och blixt så att bilden blir nästan svart.

Därför är det knepigt att använda den inbyggda för att tända en slav, och det finns slavar som struntar i den lilla förblixten, alltså att de räknar till den andra blixten innan de tänder.

Och som sagt, min erfarenhet är att det är mer tillförlitligt, och på så sätt enklare, att inte använda någon automatik, utan att använda blixten manuellt.

En varning när det gäller äldre blixtar:
Många gamla blixtar, som man kan få för några tior på Myrorna exempelvis, har alldeles för hög synkspänning för moderna kameror, flera hundra volt. En del kameror tål rätt hög spänning, men Canon brukar inte vilja ha mer än fem volt, och därför ska man inte ta vilken blixt som helst och sätta på kameran. En IR-tändare för slaven kan man sätta på i kamerans blixtsko utan att riskera att skada den.
 
Blixtar av typen EX från Canon ska fungera fullt ut på digitala EOS-kameror. EZ fungerar inte som det är tänkt.

Canons hus brukar specificeras till 6 V i blixtskon och 250 V synkspänning i PC-uttaget.
 
Foto är inget nytt men tekniknörd är jag inte. Fotar mycket familj, djur och vänner i naturligt ljus och skulle vilja ha en superliten, lätt, trådlös blixt som jag kan ställa på ett bord i närheten för att trycka in lite mer ljus från sidan. Har en Canon Eos 30D.

Skulle man kunna ta vilken speedlite som helst, ex:
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=235872

Och plussa ihop nån sändare, kan detta vara en sådan kanske:
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=236449

Eller har jag helt missat hur man gör? För blixten oven är för gammal för att ha beskrivning på canons hemsida, och även om jag läst på om "slavar" och sånt så har jag svårt att lista ut vad det ska vara i verkligheten.

Japp. Jag har tre blixtar och tre sådana där triggers och det funkar kanon.
Det enda tillfälle när det inte funkar är när det är fler fotografer som blixtrar i närheten. Då måste du ha ett radio-system för en jämra massa mer pengar.
Är du ensam fotograf på banan så duger de där bra.

Glöm inte bort att stänga av TTL-funktionen på kamernas inbyggda blixt bara.
 
För mig så säjer ni alla olika saker? Och jag är inte helt säker på att ni vet vad jag söker?

Automatik vet jag inte, jag fotar ändå främst på manuellt på kameran. Borde man inte ganska snabbt kunna pröva sig fram till kamerans inställning även om man har blixt? Tar jag mig tiden att rigga blixt så har jag ju inte bråttom ändå.

Och jag börjar undra, har det inte alls med blixten att göra, utan dessa slav/ir-grejer? Kan man sätta en sändare i kamerans blixtsko och sedan en mottagare under blixten, och få det att fungera med alla modeller?

uh... jag googlar allt jag kan, men det här är typiskt ett område som jag har för lite grundkunskap för att kunna ta till mig informationen.
 
Mitt råd är att du köper en manuell blixt t ex:
YONGNUO Universalblixt, YN560III finns bl a hos photax.se för 995 kr
och en
YONGNUO RF-602, Radiosändare för 329 kr. Till radiosändaren får man också med en extra mottagare att användas till en studioblixt eller om du har någon gammal blixt liggande (den har blixtsko).

Lite dyrare än du tänkt, men det är det värt. Det är allt du behöver.

Här finns en MYCKET bra handledning för att fotografera med blixt:
http://strobist.blogspot.se/2006/03/lighting-101.html

Redigerad: OK, jag såg att du ville ha en liten blixt, den här är inte speciellt liten. Men jag tycker ändå du ska välja den.

mvh Roger
 
Senast ändrad:
Mera

Du kan antingen använda kamerans inbyggda blixt till att trigga den lösa blixten. Den inbyggda blixten behöver då kunna ställas in så att den inte ger sk förblixtar. Du behöver en sådan här t.ex.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=6967&infArtnr=372280&flik=sc5

Det andra sättet är att sätta en sändare i blixtskon och en mottagare som som utlöser den lösa blixten.

Bägge varianterna finns i en massa olika prisklasser. Du kan säkert få tips här på billiga prylar som funkar bra.
 
För mig så säjer ni alla olika saker? Och jag är inte helt säker på att ni vet vad jag söker?
Det var däför jag frågade vilka bilder du tänkte ta, eftersom det kan avgöra vad som passar.
Och att vi säger lite olika saker beror på lite olika infallsvinklar och olika syn på vad som kan bli fel och vad man ska se upp med när man skaffar grejer.

Automatik vet jag inte, jag fotar ändå främst på manuellt på kameran. Borde man inte ganska snabbt kunna pröva sig fram till kamerans inställning även om man har blixt? Tar jag mig tiden att rigga blixt så har jag ju inte bråttom ändå.
Precis så tänkte jag. Man kan faktiskt väldigt enkelt prova sig fram, och det funker bra med helt manuell blixt, kanske allra bäst om man kan ställa in olika blixtstyrka.

Och jag börjar undra, har det inte alls med blixten att göra, utan dessa slav/ir-grejer? Kan man sätta en sändare i kamerans blixtsko och sedan en mottagare under blixten, och få det att fungera med alla modeller?
Du har fattat det rätt skulle jag tro. Det har inte med blixten att göra när man sätter sändare på kameran och mottagare på blixten, utan det funkar med alla blixtar. Med studioblixtar och med en del andra blixtar som har inbyggd slav behöver man inte heller sätta någon mottagare på blixten, eftersom det redan finns en där.

uh... jag googlar allt jag kan, men det här är typiskt ett område som jag har för lite grundkunskap för att kunna ta till mig informationen.
Det är därför du bara ska fortsätta fråga om allting som kan vara oklart.
 
Ni är verkligen himla superbussiga!

Jag tittade på vad jag brukar fotografera, och det är främst porträtt. Jag har frigolitskivor, diffuserande tyg och reflexskärm, studsar runt vanligt fönster- eller solljus i dagsläget. Fotograferar min linslusiga dotter, släkten, vänner, vänners barn, alla djur här. Jag gör nästan alltid poserande grejer, gillar att ha kontroll över miljön så att jag kan ägna mig åt att forma in barn och djur dit jag vill. Tycker att ljus är kul och gillar att skärma av, studsa in osv. Jag har en gammal 30D och det ger mig bekymmer hela vintern eller när någon har norrfönster, dessutom gillar jag att leka med lowkey o dyl. Jag vill inte att min hobby ska kosta mycket alls, men jag vill få lite mer kontrollverktyg. Studioblixtar deluxe eller nåt gammalt loppisfynd spelar ingen roll, jag lär nog hitta vägar runt mindre begränsningar och lär mig gärna hantera prylarna som står till buds. Men hela fotovärlden är så svårintränglig i teknisk kunskap innan man ens har grejerna, sedan kan jag nog leka mig fram till vad som funkar.

Har kollat och det verkar inte gå att stänga av förblixten på 30D.

Här då: http://www.ebay.com/itm/4-Channels-...121?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item2ec9f681d1

Och så måste blixten gå att ställa i manuellt läge så att den inte bara är ttl?
 
Ja, man har mest kontroll om man kan ställa blixten manuellt, eftersom den ger lika varje gång, medan TTL kan variera, främst beroende på ljusheten i motivet, men enligt min erfarenhet också i viss mån slumpmässigt. Det är helt enkelt svårt att avgöra vilket resultatet blir då. Med manuell kontroll kan man få ljuset lika varje gång.

Och som har antytts, man kan fjärrutlösa med IR-sändare eller med radio, och om man använder radio måste blixten vara gjord för den signalen, eller ha en särskild mottagare. Med IR räcker det med att den har slavtändning. Alla studioblixtar har slavtändare som reagerar på ljus, också IR.
 
Själv använder jag aldrig blixt, men för att försöka leda dig till något konkret som kan fungera för dig så sökte jag på ebay och hittade en radiotrigger att sätta i kamerans blixtsko och en radiomottagare att sätta fast under blixten. Sedan till det en blixt på vilken man kan ställa blixtstyrkan som man själv vill, stark, svag eller något där emellan.

MEN jag har INTE undersökt om grejorna är kompatibla med just din kamera, eller om triggern och mottagaren är kompatibla med denna blixt. Troligen funkar allt ihop, även med din kamera. Kanske kan någon presentera något annat fungerande ifall dessa grejor inte är kompatibla.

Kalaset går loss på ca 500 kr med blixt och allt. Du ville ju hålla det billigt. Grejorna kan en massa, tex ser mottagaren du sätter under blixten ut att ha en stativgäng under sig, perfekt att kunna montera blixten på ett stativ för att kunna placera den där man vill och i lämplig höjd.

Trigger med mottagare:
http://www.ebay.com/itm/PT-16-Wirel...529?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item41917b4e49

Blixt:
http://www.ebay.com/itm/New-DSLR-Ca...es_Flashes_et_accessoires&hash=item3a9b428fbe
 
Fredrik - det var väl drömsvaret du gav! :D Jag försöker kolla om allt är kompatibelt, men den blixten verkar ju faktiskt till och med ha ett läge för att hantera förblixt. Lättast vore väl egentligen att hålla sig till canons egna produkter, men det blir betydligt mycket dyrare.

Just nu har jag fastnat i att läsa på stobist-bloggen, jättebra länk där, tack!

Sedan försöker jag förstå kompabilitet mellan TTL, E-TTL och utan och det begriper jag inte helt enkelt. Det börjar luta åt att köpa nåt som ovan, och helt enkelt ta reda på hur det fungerar när jag håller det i handen. Det brukar vara det lättaste sättet att komma in i en ny kunskapsgren. Inte för att jag vill slänga 500 i sjön, men jag överlever om det blir ett felköp.
 
Ett otroligt stort tack till er alla för ert engagemang. Jag har nu läst hela Strobist 101, och jag har köpt en blixt med trådlös mottagare. Jag köpte faktiskt precis det som Fredrik tipsade om ovan och jag är otroligt nöjd. Visst, jag har inte TTL, men jag har inte saknat det hittills.

Och bara genom att äga en blixt och kunna pröva så blir mycket mer av det jag läser begripligt. Men jag vill verkligen tacka er alla här för att ni lägger er tid på nybörjare så att man kan komma över trösklarna.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.