Jag vet inte precis vilka möjligheter till automatik som finns i din kamera, och det finns en massa olika bokstavskombinationer som har använts för olika teknik att försöka mäta ljuset från blixten genom objektivet. Jag tror att den kan ha möjlighet till sådant, med bara såna blixtar som är gjorda för kameran.
Själv har jag aldrig lyckats bra med automatik, men däremot lyckats väldigt bra med helt manuell kontroll av ljuset. Det är väldigt enkelt, åtminstone för mig.
En manuell blixt släpper iväg en viss mängd ljus. På en del blixtar går det att ställa in hur mycket, medan andra bara släpper iväg allt de har. När man använder en blixt gjord för gamla EOS, som tog med film, antar jag att det är enda möjligheten, allt på en gång. Det var i alla fall vad jag erfor när jag använde en äldre EOS-blixt till min PowerShot, som ska vara kompatibel med de nya blixtarna. Faktiskt fick jag lov att blockera kontakterna som ska överföra data, eftersom blixten bara funkade en gång om jag satte på den på kameran. Jag löste det på två sätt - dels att sätta tejp över kontakterna, eller genom att använda en förlängningssladd som saknade de där kontakterna.
Om man har en viss given mängd ljus, är det egentligen inte svårt alls. Man får ställa bländaren efter hur mycket ljus man släpper fram till sitt motiv. Studsar man det i väggen eller i taket, så tappar man en himla massa, och då måste man öppna upp en hel del, eller ställa upp ISO, och bränner man av blixten rätt på får man antagligen dra ner bländaren rätt många snäpp. I värsta fall flytta blixten bakåt för att mindre ljus ska komma fram.
Det är enkelt, man ser ju direkt i kameran efter att man har tagit en bild hur den ser ut, och med histogrammen kan man se om man har bränt på för mycket eller inte öppnat bländaren tillräckligt. De enda grejerna man har att spela med när blixten är belysningen är att flytta blixten bakåt, studsa den mot något, och att justera bländare och eventuellt ISO.
Lessen om det är för tekniskt, men för mig har det funkat bättre att använda de här grejerna än att försöka lita på automatik.
Om du berättar lite om hur du tänker dig att ta bilder, i stället för att vi ska snöa in på såna detaljer som egentligen bara handlar om att exponera rätt, kanske vi kan komma längre. Att fotografera är ju att skapa bilder med hjälp av ljuset, och det är kanske där vi ska börja. Hur vill du egentligen forma ljuset för att skapa dina bilder? Hurdana bilder vill du göra?