ANNONS
Annons

Supernice.info på Tradera

Produkter
(logga in för att koppla)
ok. jag förstår upplägget med falska konton och hur man hanterar en ev tullavgift för att slippa dåliga omdömen. men jag förstår inte riktigt hur supernice/cameracorner mfl tjänar pengar. det finns mig veterligen ingen som har blivit blåst. Menar du att man lurar köpare i andra länder och av det kapitalet håller supernice verksamhet flyttande i väntan på att kunna blåsa många i Sverige på en gång?
 
1. Du vänder dig till säljaren på tradera, han kräver att du ska lägga positivt omdöme, innan han hjälper dig vidare, vilket du troligen kommer att göra.

2. Du kommer dessutom inte kunna polisanmäla det, eftersom du redan från början gjort ett olagligt förfarande genom att köpa en produkt som smugglats in.

3. Väldigt många av alla dessa produkter skickas dessutom utan originalkartong, fundera på varför det är så.....
1. Nej, knappast. De gånger som jag har råkat ut för problem har jag aldrig ens funderat på att göra så. En av de få möjligheter att få hjälp jag har som köpare är att lämna negativt omdöme. Jag tror att väldigt få köpare är så godtrogna att de lämnar ett positivt omdöme innan de fått någon hjälp.

2. Inte "olagligt förfarande" att köpa varor från utlandet. Det är inte köparen som fyller i tulldeklarationen utan det är den som skickat varan.

3. Hur kan du veta att artiklarna skickas utan orginalkartong? Har någon av köparna gett dig den infon eller har du egen erfarenhet av att varorna levereras utan orginalkartong?
 
Senast ändrad:
1. Nej, knappast. De gånger som jag har råkat ut för problem har jag aldrig ens funderat på att göra så. En av de få möjligheter att få hjälp jag har som köpare är att lämna negativt omdöme. Jag tror att väldigt få köpare är så godtrogna att de lämnar ett positivt omdöme innan de fått någon hjälp.

2. Inte olagligt att köpa varor från utlandet. Det är inte köparen som fyller i tulldeklarationen utan det är den som skickat varan.

3. Hur kan du veta att artiklarna skickas utan orginalkartong? Har någon av köparna gett dig den infon eller har du egen erfarenhet av att varorna levereras utan orginalkartong?

Hejsan

Du behöver inte vara otrevlig mot mig är du vänlig, eller uppfattar du det som att jag varit det mot dig? Här kommer jag med över 20års erfarenhet och vill hjälpa er och ge lite tips, så då vill jag inte ha sådana uppnosiga svar från dig, låt då bli att skriva, eller är du en av dem som kanske stöttar dessa personer?

Men för att rätta dig, så kan jag ju säga att du har fel, väldigt fel. För det första så skulle nog dem flesta ge positivt omdöme än att riskera att bli blåsta på 5000kr, om inte du är en av dem, då säger det nog mer om dig än rent allmänt.

För det andra, så vet jag om att det inte är olagligt att köpa saker från utlandet rent generellt, men jag antar du syftar till tråden och i det fallet och förfarandet så är det ytterst olaglgt. Vad tror du själv att generalagenter har för uppgift? Du får givetvis inte lov att starta ett konto som företag på Tradera och börja sälja produkter, insmugglade från länder utanför EU eller liknande, förstår du inte det själv?? Eftersom dessa människor är utanför EU eller liknande, så faller det redan där. FÖR EGET BRUK kan du göra det, om du betalar tull och moms för det, men det gör inte dessa människor.

Och till sist, vad gäller utan kartonger, så säger jag BULK, trodde faktiskt du hade lite koll, när du skriver på ett sådant ytterst otrevligt sätt.

Vänligen skriv inte och kom inte med nosiga inlägg när man hjälper folk och i synnerhet
 
Vänligen skriv inte och kom inte med nosiga inlägg när man hjälper folk och i synnerhet

Jag tycker inte inlägget du svarar på var "nosigt" (vad nu det är). Ditt inlägg är däremot inte alls speciellt trevligt. Försök att hålla en trevligare ton så slipper vi redigera eller ta bort inlägg.

Vad är det du har tjugo års erfarenhet av, som gör att du är expert på området?
 
flashtester

....menar du verkligen att det går till på det sättet du beskriver i dina inlägg?
Jag är alldeles stum- är det här inget som polisen kan ta i, eller någon grävande journalist? Sånt här måste ju stoppas.

Vad jag noterat är att Cameracorner legat lågt under Supernice-tiden, samt även att många av de som köpt av Supernice har reggat sig ung. samtidigt när Supernice dök upp. Många av köparna har också väldigt få omdömen.

Jag är faktiskt ganska chockad över det du skriver, alltså tillvägagångssättet.
Jag tycker sånt här måste stoppas. Har man sån insikt som du har, eller så, så borde du
väl kanske gå vidare med detta- högre upp- inte till Tradera, för de är säkert mycket medvetna
om detta- utan helt enkelt vända dig till polisen med dina "misstankar".

Mvh
/chi
 
1. Nej, knappast. De gånger som jag har råkat ut för problem har jag aldrig ens funderat på att göra så. En av de få möjligheter att få hjälp jag har som köpare är att lämna negativt omdöme. Jag tror att väldigt få köpare är så godtrogna att de lämnar ett positivt omdöme innan de fått någon hjälp.

Några gör detta säkert men många inklusive mig själv skulle nog lämna ett negativt omdöme. Efter 60 dagar går det inte att lämna ett omdöme längre. Ganska lång tid men inte otänkbart att en oseriös säljare kan dra ut på tiden med ursäkter och på så sätt har den den som blivit lurad inga möjligheter att lämna ett negativt omdöme.

Det är tänkbart att en säljare lurar selektivt också. Först bygger upp ett namn kring flera positiva omdömen (flertalet från bulvaner) och sedan lurar en och annan på en kamera på 20,0000. Inte lika lönsamt som att lura många på en gång men kanske ett mer hållbart lurendrejeri?

Men hur man en vrider och vänder på det så finns det än så länge inte ett enda negativt omdöme som pekar på att någon skulle blivit blåst av supernice.
 
Hejsan

För det andra, så vet jag om att det inte är olagligt att köpa saker från utlandet rent generellt, men jag antar du syftar till tråden och i det fallet och förfarandet så är det ytterst olaglgt. Vad tror du själv att generalagenter har för uppgift? Du får givetvis inte lov att starta ett konto som företag på Tradera och börja sälja produkter, insmugglade från länder utanför EU eller liknande, förstår du inte det själv?? Eftersom dessa människor är utanför EU eller liknande, så faller det redan där. FÖR EGET BRUK kan du göra det, om du betalar tull och moms för det, men det gör inte dessa människor.

Och till sist, vad gäller utan kartonger, så säger jag BULK, trodde faktiskt du hade lite koll, när du skriver på ett sådant ytterst otrevligt sätt.

Vänligen skriv inte och kom inte med nosiga inlägg när man hjälper folk och i synnerhet

För att ha 20 års erfarenhet av något odefinierat undrar jag hur dina syftningar i tråden går ihop.

1. Köparna här har inte gjort något olagligt, vinna en auktion, få varan levererade enligt dom leveransvillkor som fanns i avtalet, kan inte 20 års ordefinierad erfarenhet förmå bli olagligt.

2. Generalagenten kan ha ensamrätt på försäljning i landet, i auktoriserade försäljningskanaler, inte marknadsrätt på all försäljning av produkten generellt.

3A. Tror det går utmärkt att starta företag och sälja på Tradera, Traderas uppgift och vad man arrangerar är en koppling mellan säljare och köpare, inte ett ansvar för hur affären hanteras, även om man assisterar där för att göra affären säkrare (förslag, läs Traderas finstilta tex)

3B, Ansvaret i detta fall ligger precis som påpekats tidigare hos avsändaren och den exportdeklaration i avsändningslandet, som i sin tur är underlag för importdeklaration (vi pratar här export och import inte införsel och utförsel, men det har man ju koll på med 20-års odefinierad erfarenhet, eller hur) efter som vi får beteckna dom ingångna avtalen enligt auktionsvillkoren enligt INCO-terms DAP, dvs. köparen är alltså inte importören i detta fall eller hur?

3C. Eget Bruk, nu blandade vi in ytterligare parametrar, eget bruk.. var helt säker på att vi pratade foto-relaterade artiklar här inte tobak, alkohol, drivmedel, medeciner eller narkotika, men jag kanske hamnade i fel tråd... och syftning blir ju dessutom konstig då vi ju var helt överens (eller hur?) om att köparen inte var importören utan bara mottagare i detta fall, felet ligger ju i att man lågvärdesdeklarerar högvärdesprodukter..

4. Bulk.. jo fortfarande inte olagligt, å andra sidan var iaf. mitt objektiv inte bulkpackat, förseglat och korrekt.

5. Nä dom betalar inte tull och moms, men tyvärr i detta fall (och absolut inget jag stödjer) en affär mellan importören och Tullverket.
 
Det framgår tydligt av forumreglerna att man inte ska kommentera språkbruket i trådarna, så jag har rensat bort en massa inlägg. Skärpning tack!
 
Typiskt

Hejsan Alla

Här lägger man ner tid och själ för att hjälpa, men det ska alltid vara några som ska klanka ner, påpeka på detaljsaker och som alltid ska verka vara lite duktigare. Detta är väldigt likt FB forum och i mångt och mycket en stor nivå likt sandlåda hos många av er.

Det är tråkigt när det är folk som ALLTID, oavsett vad, ska käfta emot, som ska hacka sönder minsta detalj etc, sådant tråkar ut mig, detta är ingen mordrättegång. Vet inte om dessa som ägnar sig åt detta, går igång på det, jag gör det inte.

Tråkigt eftersom jag hoppades kunna hjälpa folk istället för att bli nerslagen, men men.

Lycka till
 
Hejsan Alla

Här lägger man ner tid och själ för att hjälpa, men det ska alltid vara några som ska klanka ner, påpeka på detaljsaker och som alltid ska verka vara lite duktigare. Detta är väldigt likt FB forum och i mångt och mycket en stor nivå likt sandlåda hos många av er.

Det är tråkigt när det är folk som ALLTID, oavsett vad, ska käfta emot, som ska hacka sönder minsta detalj etc, sådant tråkar ut mig, detta är ingen mordrättegång. Vet inte om dessa som ägnar sig åt detta, går igång på det, jag gör det inte.

Tråkigt eftersom jag hoppades kunna hjälpa folk istället för att bli nerslagen, men men.

Lycka till

Jag tycker du överdriver men det är tråkigt att du upplever det så. De flesta inklusive mig själv har bara ställt frågor. Det hade varit intressant om du kunde svara på de frågor jag ställt. Upp med hakan!
 
Den här tråden sönderkäftad, då har du inte sett så mycket. Kolla in vissa audioforum, där trängs emellanåt stora egon.
 
de har lagt ut ny info på deras websida om att de jobbar på att få igång tradera listningarna, samt släppt fram några modererade kommentarer. undrar om de kommer svara på min fråga, kommer ni sluta med olagligt fiffel med nedskrivningar av tulldeklarationer i framtiden :)
 
Hejsan där alla! (Lång, Djup text)

Har följt denna tråden en hel del och har också reagerat på vad som försigår här. "Supernice" är inte den enda person på Tradera som ägnar sig åt grov smuggling, förskingring och liknande. Det är lika anmärkningsvärt varenda gång, hur Tradera "ser mellan fingrarna", eftersom dem tjänar pengar på dessa personer. Tradera är väldigt noga med att användare följer deras "regler", i synnerhet den enskilde medlem som kanske säljer några produkter i månaden, men för "storsäljare" så förbises sådant med råge.


Säkert någon som redogjort för följande redan, men då blir det en repetition:

Det finns en hel del olika "säljare", som interagerar som ett stort nätverk. Varje gång så drar dem med "någon ny" i nätet och på så sätt blir det en fångst (jfr med robothandel). Vi har denna användaren "supernice", vi har användaren "cameracorner" och det finns en mängd andra. Nu vet jag inte om ni själva har konto på Tradera, om ni säljer aktivt etc, men kanske ni har märkt att era auktioner blir avslutade väldigt "märkligt", för att sedan inte höra mera....? Det har skett för en hel del, det som sker, är folk som mycket systematiskt gör falska konto, för att "komma över" andras uppgifter, så som Epost, för att sedan missbruka detta på ett taktiskt sätt. Om ni kollar in "Cameracorner" så ser ni att det lämnats bland annat ett omdöme där den som lämnat omdömet har "-32" i status och bara det säger en hel del..... MASSOR av folk som "budar hem" auktioner hos dessa som Cameracorner, Supernice etc, är uppgjorda affärer, där flertalet aldrig sker på riktigt.

För dessa dyra auktioner så betalar användaren 100kr i provision till Tradera, 100 positiva blir 10000kr, så långt är det helt okej, dem "köper" alltså omdöme, sedan så lägger dem omdöme till varandra, men på utsidan så ser det helt korrekt ut. Den vanlige människan sitter inte och lägger ner något större intresse i detta, Tradera blir glada som tjänar pengar och det finns ju även en hel del som får sina produkter, eller får dem verkligen sina produkter, kanske är dem lejda till att framställa det så??? Detta är alltså stora ligor som ligger bakom, dem har massor av konto på flera siter världen över.

Jag är väldigt logisk av mig och jag ser detta hur tydligt det är. Alla som verkligen får sina produkter, får egentligen stulna produkter, eller ja, produkter som inte är stulna, men som är köpta för pengar som dem bedragit andra på. Det är ett väldigt enkelt system dem kör, som gör att den som får sina produkter inte märker ett dugg och är således nöjd, medan det är någon annan som blivit blåst, förstår ni hur jag menar?

Okej, ett litet exempel: P=person, P1 lägger ut en produkt till försäljning, P2 köper denna produkten av P1, pengar betalas till P1, P2 blir blåst, eftersom P2 får ingen vara, det som P2 inte vet om, är att P2 har inte betalat till P1, utan till en annan, som vi kallat för P3, nu har P3 fått en summa pengar, som P3 i sin tur köper en produkt för, lägger ut till försäljning, som P4 köper och nu får P4 denna produkten och synes så är det helt lagligt köp av P4.

Nu är ovanstående väldigt väldigt förenklat hur det fungerar, det är givetvis falska uppgifter som både P1 och P3 använder, P2 polisanmäler P1 för bedrägeri, anmälan läggs ner, men tages upp efter ett tag, när dem väl luskat ut vem P2 har betalat till, P3 alltså, så kommer inte P3 existera, för det är falska uppgifter, transaktioner sker via PayPal, Payson och andra metoder där du kan bedra personer väldigt enkelt.

Nu är det inte så att det är ett nätverk på 4 personer, utan kanske 400 personer, som agerar över gränserna, länderna, kontinenterna och allt detta styrs utav ett fåtal personer, men eftersom dem som gör dessa bedrägerierna möjligt rent tekniskt, även tjänar enorma summor på detta, så är dem inte direkt hjälpsamma med att få fast dessa, utan hävdar (som Tradera), att dem inte tar något som helst ansvar för var som säljs, (så i princip är Tradera en skyddad verkstad för smarta bedragare, som ni kanske redan märkt), för lika många miljarder som folk blir blåsta på, tjänar någon annan på....

För att knyta an till rubriken och en fråga som någon ställde, nämligen vem "kennerdahl" är, så är det en riktigt ful fisk, som interagerar med bedragarna, låter sig bli köpt, för att ge positiva omdöme, jag säger inte att han är en i "nätverket", men om jag säger som så, jag skulle inte göra någon affär med han.....

Vad jag jobbar med, är kanske inte så svårt att lista ut, är på samma sida som dem flesta, troligen alla, i detta forumet....... Undrar ni något, så tveka inte fråga vidare


Ps. Undrar varför Kennerdahl först lägger ett negativt omdöme om hur dålig muggen var, som kennerdahl köpte, (det framgår ju rätt tydligt hur muggen ser ut och således borde han väl veta det och om den inte föll honom i smak, varför du buda???), människor som Kennerdahl borde inte vara på Tradera, sådana som ger negativt omdöme, innan dem ens ger säljaren en chans, dessutom skriver saker som han borde vetat om från början, och klagar på detta, sicken idi*t och verkar vara, dessutom så har han mage att SJÄLV sälja vidare den dåliga mugg som han gav negativt omdöme över, för den var så dåligt, SKÄMS på Kennerdahl tycker jag. Ds

Ja Kennerdahl verkar skum.

http://www.tradera.com/nikon-d300-4...e-43-nikon-kaffemugg-auktion_340231_173527667 Sålt samt Avslutat den 4 Feb

http://www.tradera.com/nikon-d300-4...e-43-nikon-kaffemugg-auktion_340231_174854786 Ej sålt avslutat 9 Februari.

http://www.tradera.com/nikon-d300-batterigrepp-ir-remote-nikon-kaffemugg-auktion_340231_174942146 Samma paket som ovan till salu idag på tradera. 17 Bud än så länge.

Rickard
 
Alla tidigare diskussioner om köparens vs säljarens ansvar för tull. Den här artikeln handlar om sprit, men lagarna är väl lika?
http://www.jnytt.se/nyhet/52986/jonkopingsbornas-sprit-beslagtogs-av-tullen

Ingressen:
När Tullverket gjorde en kontroll på Bussgods lager i Jönköping hittade man tusentals liter sprit, öl och vin som hade importerats från Tyskland. Det är det hittills största omhändertagandet av alkohol under året, enligt Tullverket.
 
Jag har köpt två kameror av Supernice utan att känna mig lurad. Snabbt, vänligt och korrekt bemötande. Kvitto kommit med vändande mail med garantiuppgifter som jag så klart inte vet om de kan stå för om det skulle behövas. Som jag nämnt tidigare känns det inte som om de på något sätt försöker blåsa kunden, däremot blir man fundersam när det gäller tull och moms, angivet som "0%" på kvittot. Jag är en av dem som lämnat positivt omdöme, dock utan minsta ersättning.
 
Jag har raderat inlägg som inte har något att tillföra till ämnet, och en del som gränsar till personangrepp. Om ni har något nytt att tillföra till tråden så posta det gärna, men försök att hålla en trevlig ton.

Om ni har kommentarer angående modereringen kan ni ta det i forumet fotosidan.se.

/Mod
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.