Jag är inte riktigt med på att mellanring skall ge någon skärpeförlust? Det är ju bara ett rör utan glas.
Har för mig att frontlinsen på ditt objektiv sitter ganska djupt vilket gör att filter kommer långt ifrån frontlinsen. Optiska problem och eventuellt smuts och damm blir därför tydligare. Skulle rekommendera att inte använda filter över huvud taget på objektivet om det är så.
/FW
Det kan tyckas så men ett objektiv är i grunden bara avsett för en enda avbildningsskala, så snart denna förändras så ökar linsfelen. I ett modernt makroobjektiv kompenseras detta i mycket hög grad genom att linserna förskjuts inbördes under fokuseringen så att objektivet anpassas i takt med att man förändrar avbildningsskalan. Sätter man nu dit en mellanring så sätts denna noggrant kalkylerade och dyrt inköpta avbildningsskalekompensering ur spel eftersom man får högre avbildningsskala än vad objektivet är optimerat för. På stora bländaröppningar är detta mycket viktigt men ju mer man bländar ner desto mindre blir linsfelen och betydelsen av detta avtar (samtidigt ökar ju då diffraktionen men med lite tur finns någon bländare där de avbildningsskalerelaterade linsfelen hunnit bli tillräckligt små innan diffraktionen slår till på allvar).
Ytterligare en faktor i målet är att med en mellanring som ökar avståndet mellan objektiv och bildplan så hinner ljuset att spridas ut över en större bildcirkel innan det når fram till sensorn och den skärpa som objektivet förmått fånga upp från motivet kommer naturligtvis då också att spridas ut över denna större yta (om inte de avbildningskalerelaterade linsfelen ökat enligt ovan). På samma sätt som mellanringar ofta beskylls för att "stjäla" ljus kan man alltså anklaga dem för skärpestöld också
Jag har en D90 och en gammal Micro Nikkor 60 mm AF med ringblixt som fungerar bra. Nu vill jag fota så små insekter så att jag vill öka förstoringen ytterligare. Jag har testat med mellanringar och converter både ensamt och i kombination men tycker att skärpeförlusten gör att vinsten inte blir någon alls. Har någon något förslag på annan lösning?
Först och främst: Är du säker på att du inte har bländat ner så mycket att det är diffraktionen som sätter ner skärpan? Med tanke på att du använder ringblixt så är det lätt hänt eftersom ljuset ju räcker och blir över på så här korta avstånd (Nikon brukar väl i o f s visa det effektiva bländartalet men den föredömliga funktionen måste sättas ur spel om inte mellanringar och telekonvertrar meddelar kameran sin tjocklek respektive förstoringsgrad).
Med en telekonverter så bibehålls annars den dyrt inköpta avbildningsskalekompenseringen (de rörliga linserna ovan) men å andra sidan så får man samma effekt som vid all annan delförstoring, d.v.s. att de linsfel som trots allt finns kommer att synas tydligare p.g.a. förstoringen i sig. Har man ett överflöd av pixlar vinner man alltså inte så mycket som man kan tro jämfört med att helt enkelt delförstora i efterhand (är konvertern dålig kan man naturligtvis istället förlora)
Ett krångligare men tekniskt mycket bra sätt är att använda en omvändningsring så att objektivets bajonettfattning vänds mot motivet. Tricket är att sedan ställa in det moderna makroobjektivet med sina flytande linselement på den inverterade avbildningsskalan (då utnyttjar man nämligen fördelen med att objektivet finjusterar linskonfigurationen efter avbildningsskalan). Vill man fota på skala 2.5:1 ställs alltså makroobjektivet in på skala 1:2,5 och så justerar man mellanringarna så att man får skala 2,5:1 (det är inte supernoga, det viktiga är att om man kommer i rimlig närhet). Detta brukar ge ett mycket bra resultat som i bästa fall är fullt konkurrenskraftigt med specialobjektiv (i synnerhet i situationer där man ändå bländar ner till diffraktionens "smärtgräns"). I praktiken är det naturligtvis makronormaler som fungerar bäst med denna metod, med makrotelen blir utdragen snabbt orimligt långa
Tillägg: Kom att tänka på att det ju numera finns makronormaler som saknar bländarring och då blir det ju svårt att använda gluggen reverserad. Hur man kan komma på tanken att ta bort bländarringen från makroobjektiv...:-(