Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Supermakro

Produkter
(logga in för att koppla)

Svela

Medlem
Jag har en D90 och en gammal Micro Nikkor 60 mm AF med ringblixt som fungerar bra. Nu vill jag fota så små insekter så att jag vill öka förstoringen ytterligare. Jag har testat med mellanringar och converter både ensamt och i kombination men tycker att skärpeförlusten gör att vinsten inte blir någon alls. Har någon något förslag på annan lösning?
 
Jag har en D90 och en gammal Micro Nikkor 60 mm AF med ringblixt som fungerar bra. Nu vill jag fota så små insekter så att jag vill öka förstoringen ytterligare. Jag har testat med mellanringar och converter både ensamt och i kombination men tycker att skärpeförlusten gör att vinsten inte blir någon alls. Har någon något förslag på annan lösning?

Raynox dcr-250 förstoringslins att sätta på macroobjektivet. Ger rikigt bra skärpa och är på 8 dioptrier. Kostar ca 600-700:-.

Hälsn Maria
 
Det går alltså att sätta Raynox DCR-250 Makrolins på 60 mm MaKrot + stepring + ringblixt och få det att funka som "supermakro". I så fall vore det genialt.
 
Det går alltså att sätta Raynox DCR-250 Makrolins på 60 mm MaKrot + stepring + ringblixt och få det att funka som "supermakro". I så fall vore det genialt.

Jag sätter det på mitt 100 mm Pentax-macro som har filterdiameter 49 mm utan stepring. Makrolinsen har en fjädermekanism som gör att det passar på 52-67 mm filtergänga enligt bruksanvisningen. (Det går dock att sätta på mitt med 49 mm.)

Ringblixten vet jag inte om det funkar med, eftersom det tar lite plats runt om objektivet och det gör väl ringblixten med.

Jag tycker det funkar bra som jag använder det. Märker inte av någon ljusförlust och skärpan är bra.

Hälsn Maria
 
Jag har en D90 och en gammal Micro Nikkor 60 mm AF med ringblixt som fungerar bra. Nu vill jag fota så små insekter så att jag vill öka förstoringen ytterligare. Jag har testat med mellanringar och converter både ensamt och i kombination men tycker att skärpeförlusten gör att vinsten inte blir någon alls. Har någon något förslag på annan lösning?

Jag är inte riktigt med på att mellanring skall ge någon skärpeförlust? Det är ju bara ett rör utan glas.

Har för mig att frontlinsen på ditt objektiv sitter ganska djupt vilket gör att filter kommer långt ifrån frontlinsen. Optiska problem och eventuellt smuts och damm blir därför tydligare. Skulle rekommendera att inte använda filter över huvud taget på objektivet om det är så.

/FW
 
Jag är inte riktigt med på att mellanring skall ge någon skärpeförlust? Det är ju bara ett rör utan glas.

Har för mig att frontlinsen på ditt objektiv sitter ganska djupt vilket gör att filter kommer långt ifrån frontlinsen. Optiska problem och eventuellt smuts och damm blir därför tydligare. Skulle rekommendera att inte använda filter över huvud taget på objektivet om det är så.

/FW
Det kan tyckas så men ett objektiv är i grunden bara avsett för en enda avbildningsskala, så snart denna förändras så ökar linsfelen. I ett modernt makroobjektiv kompenseras detta i mycket hög grad genom att linserna förskjuts inbördes under fokuseringen så att objektivet anpassas i takt med att man förändrar avbildningsskalan. Sätter man nu dit en mellanring så sätts denna noggrant kalkylerade och dyrt inköpta avbildningsskalekompensering ur spel eftersom man får högre avbildningsskala än vad objektivet är optimerat för. På stora bländaröppningar är detta mycket viktigt men ju mer man bländar ner desto mindre blir linsfelen och betydelsen av detta avtar (samtidigt ökar ju då diffraktionen men med lite tur finns någon bländare där de avbildningsskalerelaterade linsfelen hunnit bli tillräckligt små innan diffraktionen slår till på allvar).

Ytterligare en faktor i målet är att med en mellanring som ökar avståndet mellan objektiv och bildplan så hinner ljuset att spridas ut över en större bildcirkel innan det når fram till sensorn och den skärpa som objektivet förmått fånga upp från motivet kommer naturligtvis då också att spridas ut över denna större yta (om inte de avbildningskalerelaterade linsfelen ökat enligt ovan). På samma sätt som mellanringar ofta beskylls för att "stjäla" ljus kan man alltså anklaga dem för skärpestöld också:)

Jag har en D90 och en gammal Micro Nikkor 60 mm AF med ringblixt som fungerar bra. Nu vill jag fota så små insekter så att jag vill öka förstoringen ytterligare. Jag har testat med mellanringar och converter både ensamt och i kombination men tycker att skärpeförlusten gör att vinsten inte blir någon alls. Har någon något förslag på annan lösning?
Först och främst: Är du säker på att du inte har bländat ner så mycket att det är diffraktionen som sätter ner skärpan? Med tanke på att du använder ringblixt så är det lätt hänt eftersom ljuset ju räcker och blir över på så här korta avstånd (Nikon brukar väl i o f s visa det effektiva bländartalet men den föredömliga funktionen måste sättas ur spel om inte mellanringar och telekonvertrar meddelar kameran sin tjocklek respektive förstoringsgrad).

Med en telekonverter så bibehålls annars den dyrt inköpta avbildningsskalekompenseringen (de rörliga linserna ovan) men å andra sidan så får man samma effekt som vid all annan delförstoring, d.v.s. att de linsfel som trots allt finns kommer att synas tydligare p.g.a. förstoringen i sig. Har man ett överflöd av pixlar vinner man alltså inte så mycket som man kan tro jämfört med att helt enkelt delförstora i efterhand (är konvertern dålig kan man naturligtvis istället förlora)

Ett krångligare men tekniskt mycket bra sätt är att använda en omvändningsring så att objektivets bajonettfattning vänds mot motivet. Tricket är att sedan ställa in det moderna makroobjektivet med sina flytande linselement på den inverterade avbildningsskalan (då utnyttjar man nämligen fördelen med att objektivet finjusterar linskonfigurationen efter avbildningsskalan). Vill man fota på skala 2.5:1 ställs alltså makroobjektivet in på skala 1:2,5 och så justerar man mellanringarna så att man får skala 2,5:1 (det är inte supernoga, det viktiga är att om man kommer i rimlig närhet). Detta brukar ge ett mycket bra resultat som i bästa fall är fullt konkurrenskraftigt med specialobjektiv (i synnerhet i situationer där man ändå bländar ner till diffraktionens "smärtgräns"). I praktiken är det naturligtvis makronormaler som fungerar bäst med denna metod, med makrotelen blir utdragen snabbt orimligt långa:)

Tillägg: Kom att tänka på att det ju numera finns makronormaler som saknar bländarring och då blir det ju svårt att använda gluggen reverserad. Hur man kan komma på tanken att ta bort bländarringen från makroobjektiv...:-(
 
Senast ändrad:
Får man bara dessa fördelar med makroobjektiv?
När man sätter objektivet bakofram så blir det ju mer förstoring ju kortare brännvidd man har. Jag kör 28mm och 40mm, äldre manuella objektiv så (garanterat så har de bländarring :) och jag tycker det blir förvånansvärt bra resultat.
 
De rent optiska fördelarna med att ställa in på objektivets avståndsring på ”reverserad avbildningsskala” får man med alla objektiv som har ”flytande linselement”, d.v.s. där något avstånd inne i objektivet förändras vid fokusering.

Många äldre/billigare vidvinklar utan denna ”finess” kan ändå funka mycket bra på höga förstoringar om man accepterar spelreglerna och inte förväntar sig rena underverk. Fördelarna med flytande linselement är viktigast om man vill ha toppkvalité eftersom ”bästa bländare” nås tidigare så att diffraktionen blir mindre.

På höga avbildningsskalor blir ju utdragen som sagt opraktiskt långa och då är kortare brännvidder klart enklare. Helst bör man naturligtvis använda ett objektiv där mittskärpan är i topp (kanten spelar ju ingen roll när vi använder de så här så ”välkonstruerade” vidvinklar där man offrat lite mittskärpa för att istället få bättre kanter är sämre för våra syften).

Det finns ju också massor av högklassiga förstoringsobjektiv på begagnatmarknaden, dessa är dessvärre också i de flesta fall 50 mm eller längre, kortare brännvidder var rätt ovanliga. Kom förresten ihåg att även dessa ska monteras med objektivfattningen mot motivet (det är ju då de blir ”rättvända” eftersom motivet som de var avsedda att förstora fanns inuti förstoringsapparaten, det är lätt att tänka fel här:)
 
Jag har fotograferat mycket micro. Jag började med D80, bälg och 50mm f/1,8. Det största problemet var att gluggen inte gick att blända ned mer än till f/22. Skärpedjupet blir väldigt litet.
När man jobbar med denna utrustning är en macrosläde nödvändigt.
Numera har jag livewiev och det har underlättat otroligt mycket.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar