Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Super White INTE så Super White

Produkter
(logga in för att koppla)

Termi

Aktiv medlem
Hej,

köpte nyligen en pappersbakgrund Super White på Kaffebrus.

Får säga att jag är besviken. Den är ju inte kritvit. Även om jag har mina 300w blixtar på fullt ös blir den inte kritvit.

Har jämfört med ett vanligt A4 och det vanliga pappret är 100 gånger vitare.

Om jag hade ett objekt och fotade av detta (1/60, f2,8, iso 500) En blixt riktad enbart på bakgrund (1/1) och en blixt på objektet (1/2).
Blir inte en vit bakgrund!

Har någon liknande erfarenhet? Var har ni köpt pappersbakgrunden som blir helt vita?

Hej,

köpte nyligen en pappersbakgrund Super White på Kaffebrus.

Får säga att jag är besviken. Den är ju inte kritvit. Även om jag har mina 300w blixtar på fullt ös blir den inte kritvit.

Har jämfört med ett vanligt A4 och det vanliga pappret är 100 gånger vitare.

Om jag hade ett objekt och fotade av detta (1/60, f2,8, iso 500) En blixt riktad enbart på bakgrund (1/1) och en blixt på objektet (1/2).
Blir inte en vit bakgrund!

Har någon liknande erfarenhet? Var har ni köpt pappersbakgrunden som blir helt vita?

Menar du att bakgrunden är gråare än A4-pappret under samma ljusförhållanden? Jag vet inte exakt vilken fond som är "mest vit", men alla som säljer fonder har testkartor eller liknande så man kan testa.

Dock är mängden "vithet" knappast något praktiskt problem så länge fonden inte har en färgton. Ju mer ljus på fonden, destå ljusare blir det. Ju mindre ljus, destå mörkare.

Att belysa en bakgrund så den blir "maximalt ljus" måste bakgrunden belysas separat med ljus som enbart har som uppgift att belysa bakgrunden. Gamla klassikern för detta är två blixtar från var sitt håll med t.ex paraplyer för att få det jämt belyst över hela ytan. Det kan vara frestande att brassa på som bara den så bakgrunden fräts ut helt och hållet, men då kommer man obönhörligen få problem med överstrålning och fula kanter runt om objektet. Det gäller att belysa bakgrunden så den hamnar så nära det ljusaste som kameran kan registrera, men helst inte över.

Om du vill uppnå samma effekt med enbart en blixt gäller det att få objektet så nära bakgrunden som möjligt så ljuset inte hinner avta innan det når bakgrunden. Dock är skuggor på bakgrunden lätt att få då.

Har du något bildexempel?

Senast ändrad:
Hur exponerar du? Bakgrundens vithet styrs inte av hur vit den är, utan hur mycket ljus som reflekteras av den i förhållande till exponeringen.

Jag brukar sällan använda vit bakgrund, oftast grå. Den gör jag vit eller svart eller någonstans mitt emellan genom att styra hur mycket ljus som faller på den. Jag har kört med 300Ws-blixtar.

Jag är ju väldigt ny på studiofotografering.

Självklart går vitheten att fixa i PS efteråt. Men när jag tittar i kameran direkt efter så har den en gulton i sig.

När jag lägger ett A4 på den så är bakgrunden även då gulare i tonen.

Jag har använt mig av smalare pappersbakgrunden förr och då har det blivit vitt resultat direkt i kameran.

Jag är säkert dålig på att beskriva.

Jag köper på Scandinavian Photo eller YFO eftersom jag bor i närheten av båda butikerna. Inget problem med att få bakgrunden vit. Vad är det för objekt som du skall fota med dessa inställningarna?

1/60
f 2,8
ISO 500

I studion använder väl alla (?) lägsta ISO, inte så stor bländare och så lång tid. Det är kanske här felet är. Du får med på tok för mycket av omgivningens ljus.

Ah. Det är färgen som inte stämmer alltså.

Det är vitbalansen som är boven. Ditt A4 papper är helt enkelt blåare i sin ton än din fond. Innan du fotograferar ditt objekt bör du vitbalansera mot din fond - då kommer den garanterat bli vit. (Fast ditt A4-papper kommer bli blått :))

Jag köper på Scandinavian Photo eller YFO eftersom jag bor i närheten av båda butikerna. Inget problem med att få bakgrunden vit. Vad är det för objekt som du skall fota med dessa inställningarna?

1/60
f 2,8
ISO 500

I studion använder väl alla (?) lägsta ISO, inte så stor bländare och så lång tid. Det är kanske här felet är. Du får med på tok för mycket av omgivningens ljus.

Om jag kör något annat så blir det bara mörkt.
Jag har bara en liten lampa tänd i rummet förutom inställningsljuset på blixtarna.

Kan det vara så att blixtarna inte får fullstyrka av att de sitter i samma jack?

Prova också att köra bas-ISO 100/200 beroende på system, dra upp slutartiden till 1/128 (längre än så behövs inte, blixtarna ska stå för ljuset och de är inte slutartidsberoende för exponeringen).

Om jag kör något annat så blir det bara mörkt.
Jag har bara en liten lampa tänd i rummet förutom inställningsljuset på blixtarna.

Kan det vara så att blixtarna inte får fullstyrka av att de sitter i samma jack?

Då slår inte blixtarna. Låt mig gissa på att du triggar med den inbygda blixten? Det funkar inte såvida du inte kan stänga av förblixten, annars kommer dina studioblixtar slå innan slutaren öppnas.

Då slår inte blixtarna. Låt mig gissa på att du triggar med den inbygda blixten? Det funkar inte såvida du inte kan stänga av förblixten, annars kommer dina studioblixtar slå innan slutaren öppnas.

Jag triggar med den inbyggda blixten ja (Canon 40D). Då utan förblixt.

Men om det bara blir mörkt om du inte kör ISO 500 och 1/30 och f/2.8 är det något som är fel. Den felaktiga vitbalansen tyder väldigt starkt på det också.

Jämför med den här bilden:

forumbild-7033.jpg

Den är belyst med 9Ws (en 300Ws-blixt neddragen på absolut minimum effekt) från en meter med en softbox på en kvadratmeter. ISO 100, 1/128 och f/5.6

Troligen är det inte förblixten du har stängt av, utan AF-assist beam. Det är inte förblixt, det är blixtar som blixten skickar ut för att fokusera lättare i mörker.

Lärorik tråd! Ibland är det lönsamt att klicka in på konstiga rubriker.
Hoppas jag kommer ihåg det här när det behövs.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar