Äh, var väl inte så tokigt så att du ska lägga ner. Du har säkert lärt dig nåt.
Kompositionsmässigt tycker jag att du är rätt på det. Att kapa nåt är väldigt lätt då det kommer till barn eftersom det är rörelse hela tiden. Ljuset är såklart något du får labba vidare med. Men skäms inte, jag har sett bra mycket sämre nybörjarbilder. Du kan säkert jämna ut och fixa lite med ljuset i PS eller nåt annat bildprogram.
35an som du har funkar ju okej på helkropp, om du har en crop-sensor, men ingen vidare glugg för närbilder. Satsa hellre att köra på en 50mm eller 85mm och zooma ut med fötterna när du ska ha helkropp. Närbilderna är superviktiga i en barnplåtning. Så mycket variation som möjligt innebär oftast bättre sälj.
Bild 1 blev bäst tycker jag.
Lite svar på dina frågor.
Om du ökar distansen samt styrkan på blixten så får du mer spridning på ljuset ja, men samtidgt blir ljuset hårdare. Ju mindre ljuskällan är till ditt objekt desto hårdare ljus.
För att undvika skuggor så måste du antingen direkt belysa ytan eller reflektera ljuset.
Ang. att underhålla barnet så kan det vara en idé att ha en person, exempelvis förälder som är bredvid dig och skojar med barnet lite. Då är det lättare att få till lite smiles om man vill åt det. Det är också trevligt när barnet leker lite själv. Jag brukar dumma mig själv rätt mycket, dels bakom kameran men jag tittar även fram bredvid kameran samtidigt som jag försöker bibehålla kompositionen någorlunda. Stativ kan vara en idé men inget jag själv använder. Saker som skramlar och ser spännande ut kan du använda. Givetvis lite beroende på barnets ålder. Vet vissa fotografer som t.o.m sätter fast roliga grejor på sitt huvud för att få barnets uppmärksamhet.
En bra sida att rekommendera är väl Youtube, där finns massor om studiofotografering och redigering.
Själv använder jag ACR och PS uteslutande. Har inte riktigt blivit kompis med något annat, t. ex Lightroom. Funderar dock på att bekanta mig mer.