Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sugen på Nex 5N som komplement till 5D2, objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
Har sneglat mot Nexarna sedan dom dök upp. Sensorn i 5N verkar riktigt bra, tittar man på dpreview så tål den höga ISO väldigt bra. En sak som jag verkligen gillar är indikeringen på skärmen var skärpan ligger, en dröm för den som gillar manuella objektiv (och det gör jag :).

Men hur är det med objektiven? Jag är väldigt nöjd med 5D2 och den bildkvalitet det ger med relativt "billiga" objektiv som EF 50/1.4 och 85/1.8. Jag har några L-zoomar också och allt levererar väldigt bra tycker jag.

Trots den mindre sensorn kommer jag arbeta med korta skärpedjup och vad ska man då leta efter för objektiv? För APS-C är jag mest intresserad av brännvidder från ca 20 till ca 30mm. Gärna också något lite längre uppåt 50/60mm vore också intressant, men inte så mycket annat skulle jag tro.

Och hur är det med Canonadaptrar - om jag vill utnyttja några objektiv med EF-fattning. Finns det bra adaptrar och i så fall - klarar dom styra bländaren?

Tack på förhand!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar