Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sugen på en Olympus men osäker på begagnadmarknaden för objektiven

Produkter
(logga in för att koppla)

FatAlbert

Medlem
Jag är på väg att köpa min första digitala systemkamera. Då jag inte vet hur mycket jag kommer att fotografera vill jag inte lägga ut för mycket pengar.

Just nu tittar jag på en begagnad Olympus. Prisläget är vad jag tänkt mig, men jag vill också köpa till ett teleobjektiv.

Frågan är: kan man hitta begagnade objektiv till en Olympus? När jag söker på blocket är det främst nikon- och canonobjektiv som säljs. Är det bättre att köpa en Nikon eller Canon om man ska komplettera med begagnade objektiv?

Tacksam för svar.

När folk köper olympusprylar har dom svårt att släppa dom ifrån sig ;)

Skämt åsido, det beror vilka objektiv du är ute efter, kittobjektiven håller mkt hög klass och du får ett omfång på motsvarande 28-300mm. Vilket håll vill du komma längre åt?

Canon och Nikon har många fler anhängare, därav den större begagnatmarknaden.

Men har du sett sibas kampanj på e520? Tror inte de blir så mycket billigare beggat, och du får känna efter vad du behöver i objekivväg

Tack för svaret.

Vilket bra tips du gav. Jag hade spanat in en 510 på blocket för nästan samma pris. 520-an hade fått "speciellt rekommenderat" av bild och ljud. Det känns som att man får mycket kamera för 4 000 kr, speciellt för en nybörjare.

Tack för svaret.

Vilket bra tips du gav. Jag hade spanat in en 510 på blocket för nästan samma pris. 520-an hade fått "speciellt rekommenderat" av bild och ljud. Det känns som att man får mycket kamera för 4 000 kr, speciellt för en nybörjare.

fast med systemkameror är det objektiven som gör jobbet :)
kameran är bara en nödvändig plastklump i slutet på objektivet ;/

Men även objektivet håller toppklass, kanske lite ljussvagt, men de kompenseras av bildstabilisering i många fall.

Och visst, de är han bakom knapparna som gör jobbet, men det är lättare att slå in en spik med en hammare än en gummistövel ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar