Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sugen på begagnat.

Produkter
(logga in för att koppla)

Nekomy

Avslutat medlemskap
Jag är sugen på att testa en Canon och funderade på nått som skulle heta 30D då någon för en tid sedan föreslog att jag skulle köpa en begagnad sådan. Hur mycket är en sådan värd och vilka priser kan man räkna med när det gäller begagnade Canon? Vad kostar gluggar till dessa modeller och vilka gluggar passar?
 
Hej!

Kamerna heter D30 och är kanons första icke proffs DSLR (digital systemkamera).

Priset för en sådan här ska inte ligga på mer än kanske 2-3000. Då det finns 4modeller just nu som ligger "över" denna.

Upplösningen på d30 är faktiskt rätt dålig, visst den duger väl men har du lite mer pengar att lägga så tycker jag du ska kika på en begagnad D60 ca 4000:- eller en beg 300D ca 5-6000:-

Glöm inte att du måste köpa till objektiv till dessa kameror.
 
Tack. Det var nog 300D som de föreslog att jag skulle köpa? Jag utgår ifrån att Cannons gluggar passar och det sitter i så fall fin fint då jag sett många bra gluggar till rimligt pris :)
 
Just nu ligger den bara på 3.000 - 4.000Kr men det är tänkt att jag skall köpa den efter Jul eller nyår då jag troligen fått lite mer kapital.
Har just slutat en utbildning och har ännu inte lyckats hitta ett jobb :-(
 
geronimo13 skrev:
Hej!


Upplösningen på d30 är faktiskt rätt dålig, visst den duger väl men har du lite mer pengar att lägga så tycker jag du ska kika på en begagnad D60 ca 4000:- eller en beg 300D ca 5-6000:-



Jag skulle inte säga att upplösningen är direkt dålig, det finns många ute i världen som fortfarande använder dessa kameror bara för att de ger så rena bilder, som går att pressa upp i förvånandsvärd storlek. Fast kameran bara har en upplösning på 3 miljoner pixlar så slår den fortfarande kompaktkamerorna på fingrarna.

Det är inget fel att köpa en D30 i bra skick som ingångskamera, om man redan har objektiv till EOS vill säga.

/ Jerker
 
Hm. Jag får lite funderingar om man verkligen skall köpa en Canon. Bilderna ser mycket bra ut men jag vet inte om en sådan kamera passar en fotograf som mig. Jag körde förut analogt men lärde mig inte riktigt att göra riktigt bra exponeringar.

Så nu undrar jag hur lättarbetad 30D är och hur snabbat man vänjer sig vid den. Man kan kanske använda den lilla displayen som fins, men det är ju det riktiga titthålet som är intresant att använda.
Hur ser det ut när man tittar genom det, vilken information visas i det?
 
Jag är mycket nöjd med min D30 och det tog inte lång tid att vänja sig vid den (iofs hade jag använt systemkameror förut - men inte speciellt mycket).

Om du vill veta mer om hur kamerans knappar och reglage fungerar så titta på dpreviews utförliga recension och test:
http://www.dpreview.com/reviews/canond30/

Dessutom så lindrar ju all entusiasm över kameran som recensionen (iofs fyra år gammal nu) utstrålar nu när uppgraderingsklådan sätter in som värst.. :)
 
Senast ändrad:
apropå D30 så visst... den har inte så många megapixlar och ett rätt fett färgstick (grönt och blått) men nog 17 hindrar den inte en från att skapa fina bilder!
spana på en av mina absoluta favvofotografers hemsida.
de flesta bilderna har han skapat med en D30 (okej, och rätt mycket photoshop oxå.. ;o) ):
http://www.asmussenfoto.dk/
 
Nekomy skrev:
Hm. Jag får lite funderingar om man verkligen skall köpa en Canon. Bilderna ser mycket bra ut men jag vet inte om en sådan kamera passar en fotograf som mig. Jag körde förut analogt men lärde mig inte riktigt att göra riktigt bra exponeringar.

Så nu undrar jag hur lättarbetad 30D är och hur snabbat man vänjer sig vid den. Man kan kanske använda den lilla displayen som fins, men det är ju det riktiga titthålet som är intresant att använda.
Hur ser det ut när man tittar genom det, vilken information visas i det?

Då är D30 perfekt. Därför att på den kan du plocka fram något som heter histogram på displayen och där ser du direkt hur bilden är exponerad. ÄR det fel så tar du bara om den, busenkelt.

D30 är rätt enkel att komma igång med ( misstänker att den fungerar i princip samma som 10D)

Du kan INTE använda displayen som sökare då detta är en spegelreflex kamera. Bilden syns först på displayen efter du tagit den. Du får kika i sökaren "titthålet" och komponera bilden. Det ser precis ut som en vanlig systemkamera, kanske lite mindre sökare dock. Sen har du ju brännviddsförlängningen på 1,6 pga en mindre spegel/sensor än en analog kamera.
I sökaren ser du den vanliga infon. Kolla på länken som postas om kameran på www.dpreview.com

Sök runt här på forumet och kika även på artiklarna som är skrivna av folket här.

http://www.fotosidan.se/dp/articlelist.htm
 
Oj, Christel - kollade in Asmussens hemsida... otroligt läckra bilder. Och vilket sätt de presenteras på! Ligger nu som bokmärke hos mig. Tack för tipset!
 
Själv har jag bara sätt annonser på d30 för 4 och uppåt, d60 7 och uppåt och likaså d300.

Kan du tipsa om någon annons där man kan köpa d30 för runt 3000:-??

/Marcus
 
Marcus Lindh skrev:
Själv har jag bara sätt annonser på d30 för 4 och uppåt, d60 7 och uppåt och likaså d300.
Många begagnatannonser kräver överpriser, väldigt många tyvärr, inte helt sällan i nivå med motsvarande nya apparat. Skriver de dessutom "prutat och klart" brukar jag strunta i dem direkt. Annars kan man ge ett skäligt bud.

En begagnad kamera ska skrivas ner rejält mot nypris - och inte kamerans eget nypris utan motsvarande nya. Dels är tekniken mer eller mindre gammal, dels är risken för dolda fel efter ovarsam behandling ganska stor.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.