Annons

Suddigt runt objekten vid fokusstackning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ville prova på att fokusstacka för första gången.
Gjorde det inomhus med ett helt stilla objekt för att inte få med någon rörelseoskärpa.
Har ingen släde utan ändrade fokus på objektivet mellan bilderna.
Tog ett stort antal bilder med kort skärpedjup och använde sedan CS6 för att stacka dom.

Blev positivt överraskad hur lätt det var att få ihop dom till en bild och att det blev skärpa genom hela bilden. Det har dock blivit som en suddig kontur runt varje objekt samt en suddig ram runt hela bilden.
Vad beror det här på och vad skulle jag gjort annorlunda?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    55.7 KB · Visningar: 132
IDetta kan uppstå ifall det är problem med stackningen.

Stackning för att utöka skärpedjupet brukar användas när detta är mycket litet, dvs inom makroområdet. Ifall du har valt en mindre bildskala så att du får ett lite större skärpedjup, så förmodar jag att du ändrar fokuseringen (relativt sett) ganska mycket mellan varje bild. Detta medför dock att även bildskalan kommer att ändras ganska mycket mellan bilderna (dvs de blir olika) och det du beskriver som att det inte stämmer i kanterna är helt i enlighet med vad man i så fall kan förvänta sig.

Ifall du sedan inte har en tillräckligt stadig montering så att kameran rubbas en aning varje gång du fokuserar så förvärrar detta förstås saken ytterligare. Makrofotografering kräver betydligt stadigare stativ och stativhuvuden än det du är van vid från vanlig fotografering. Och ifall du tänker skaffa någon makrosläde sedan, så glöm de billiga men degiga 200-kronorsslädarna - det är pengar rätt i sjön.

jaan v, det är enklare att få jämnhet med en stadig makrosläde, men problemet med att bildskalan ändras uppstår förstås även med en släde ifall du flyttar denna MYCKET. Utan att ha jämfört de båda metoderna skulle jag dock säga att problemet blir större genom genom att vrida på objektivets fokussnäcka. Ligger man nära bildstorlek 1:1 så får man inget utökat skärpedjupsområde ALLS genom att vrida på fokusringen, det enda som händer är att bildskalan ändras. Dvs ju fler av dessa bilder man sedan stackar, ju suddigare blir det. Och resultatet blir alltid suddigare än för var och en av de enstaka delbilderna.

I närheten av 1:1 MÅSTE man använda släde för att ändra fokusläget så att man kan stacka bilderna, eftersom placeringen av skärpeplanet INTE ÄNDRAS (beror på de optiska lagarna). Det är också de optiska lagarna som gör att alla autofokussystem lägger av när de kommer i närheten av 1:1. Beror således inte på kassa konstruktörer, utan på sagda lagar.

Kanske bäst att tillägga att det finns ETT undandag. Det existerar faktiskt ett makroobjektiv som klarar att autofokusera inom området 1:1 till 3:1. Som man kan förmoda är det utvecklat av den analoga tidens stora innovatörer - Minolta. De bröt förstås inte mot några naturlagar, men de hade förmåga att se på saker och ting även ur andra perspektiv än de hävdvunna. En indikation om vem som köpte Minoltas kameradivision får man ju ifall man känner till att detta (ovanliga och dyra) objektiv ger AF i makrområdet med vilken Sony A-mountkamera som helst (samt även med alla E-mountkameror med lämplig adapter). Men det är nog bäst att jag inte utvecklar detta mer - jag är väl redan på (men förhoppningsvis inte över) gränsen till Off-Topic...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar