Annons

Suddiga bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

jbmotorsport.se

Ny medlem
Har precis köpt en kamera och har lite problem med suddiga bilder när det gäller objekt som rör sig. Har testat olika inställningar men förstår väl bara hälften. Någon som har tips?
Kameran Canon EOS 450D med EF75-300mm f/4-5.6 III objektiv.

Lägg upp ett exempel på vad du menar. En bild kan vara suddig på grund av bl.a.:

- Kamerans rörelser
- Motivets rörelser
- Fokus ligger fel (t.ex. motivet har rört sig mellan fokusering och avtryckning)
- Objektivet presterar dålig skärpa (t.ex. på vald brännvidd)

Vill du frysa motivet så se till att du har tillräckligt kort slutartid. Dessutom ska du se till att du har tillräckligt kort slutartid för att minimera risken att du skakar kameran medan du tar bilderna och får skakoskärpa. Tumregeln 1/brännvidd eller egentligen 1/(brännvidd x cropfaktor) är en bra utgångspunkt när man fotograferar handhållet. Har du objektivet inställt på 300mm borde du alltså ligga på ungefär 1/500s. Du kan förkorta slutartiden genom att höja isotalet eller använda större bländare, alltså mindre tal (om objektivet tillåter).

E: Missade att du fick mest problem med rörliga motiv...

Tack för svaret. Det blir till att läsa på lite till och testa sig fram, är ganska ny med det här och har precis köpt kameran så det får nog ta sin tid.

Har testat lite till på hunden när han springer runt och har kortat ner slutartiden till 1/1250 och týcker väl att det är på rätt väg. Kanske dumt att fråga om fler inställningar, men är det någon som har lite tips?
Mvh

Jag vet inte hur det funkar på Canon men på min Nikon kan jag välja på om jag vill att fokusen ska följa objekt eller om den ska låsa när den har hittat rätt... ( S eller C läge) det kan ju vara en del av lösning men kort slutartid är ju alltid en bra början.

Kika lite i instruktionsboken. Det brukar vara en bra början!

Är det en pigg hund du försöka plåta då är det kort slutartid som gäller. Skulle inte förvåna mig om din kamera har slutarautomatik som justerar slutartiden uppåt när bländaren är minsta möjliga, typ 16 eller 22. Detta läge brukar heta "S" hos de flesta kameror.

Kort guide - alla parametrar är synliga på displayen:

Välj högt ISO värde (Kamera blir ljuskänslig och medger korta exponeringstider, men bilder blir lite sämre)

Välj RAW (Bildformat som medger justering via medföljande programvara efteråt)

Ställ kamera i "Av" Läget och snurra på ratt till du får det lägsta värdet - syns även i sökaren - som beror på hur mycket du zoomat in. (Du ställer in bländare och kamera räknar ut exponeringstid Objektivet begränsar lägsta möjliga bländare)

Ställ autofokus till "servo"-läget. (Autofokus jobbar hela tiden)

Välj flerbildstagning. (Ta många bilder och hoppas någon blir bra - visas som en symbol med rektanglar i en följd)

Fotografera hunden.

Prova sedan att minska ISO värdet (kameran kommer kompensera detta med längre exponeringstid) och jämför resultatet, upprepa tills du tröttnar och har en massa bilder att leka med på datorn.

Fast jag tycker du lyckats bra med bilderna hittils - fota när det är solsken så blir exponeringstiden kortare...

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar