Annons

Suddiga bilder, varför?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johannormen

Aktiv medlem
hej,

Är det så att studioblixtrar kan ge suddiga bilder om man har fel slutar tid m.m.?
Har en Nikon D700 med fin fint objektiv i proklassen.
Av någon anledning så tycker jag det är ett jämt sudd över alla mina bilder när jag fotar med just studioblixtrar, fotar jag utan blixt blir det skarpare.
Kör på 1/250 och tycker det bör räcka gott och väl för få skarp bild, men även skakoskärpa kan förekomma om jag håller i kameran i handen, på stativ blir det oftast lite bättre men inte bra nog. Kanske jag är kräsen :) Men tycker skärpan skall vara så mkt bättre än vad den är.

Kör i ofs Raw i Photoshop kanske jag istället skall köra via NX då jag vet att RAW i Photoshop faktiskt kan ge lite sämre bildkvalité. Har ni några tips?
Är det blixtrarna o mina inställningar som är dåliga? eller kan det vara Raw-konverteraren som inte vill som jag?

Mvh Johan
 
Jag tycker att du ska ladda ner en test av NX2 och pröva. Jag drar alltid till skärpan i det programmet och upplever alltid att bilderna får bra mycket bättre stuns än om man går via Photoshop direkt.
 
Jag tycker att du ska ladda ner en test av NX2 och pröva. Jag drar alltid till skärpan i det programmet och upplever alltid att bilderna får bra mycket bättre stuns än om man går via Photoshop direkt.


Har bara testat det programmer en gång. Men hittar inte vart skärpeinställningen är.

Mvh Johan
 
Har fått rörelseoskärpa när jag tar kort med mitt 70 - 200/2,8 och studioblixtar det är helt enkelt för att 1/250 är för lång tid för att dina handrörelser inte ska frysas. Det konstiga i din historia är då att det inte blir så värst mycket bättre på stativ. Då tänkte jag på om du kör med trådutlösare eller om du kör med timern och hur pass stabilt objektiv du har. Sånna här kamera setups kan ju bli att väga en del så det kan även krävas ganska stabila objektiv för att hålla kameran stabilt om man trycker på avtryckaren direkt.
 
Har fått rörelseoskärpa när jag tar kort med mitt 70 - 200/2,8 och studioblixtar det är helt enkelt för att 1/250 är för lång tid för att dina handrörelser inte ska frysas. Det konstiga i din historia är då att det inte blir så värst mycket bättre på stativ. Då tänkte jag på om du kör med trådutlösare eller om du kör med timern och hur pass stabilt objektiv du har. Sånna här kamera setups kan ju bli att väga en del så det kan även krävas ganska stabila objektiv för att hålla kameran stabilt om man trycker på avtryckaren direkt.

Kör med trådutlösare. men det kan vara så att stativet inte är bäst.
Det är ett kulhuvud tamron. Det är sagt att det precis är gränsfall för D700 med mitt objktiv på det huvud jag har. Men kan mkt väl vara så att de som sa detta på tester kanske inte var/är lika kräsna när de tar bilde,r jag retucherar mkt så ställer höga krav på pixlarna m.m. för att just ha områden skarpa för lättare retuchering. Så byta huvud kan ju vara ett alternativ... Tack för tipset...
 
Kolla så att ditt ställ-ljus har (ungefär) samma temperatur som blixtarna (ca 5100-5200ºK), annars får du lite lustiga effekter med autofokusen. Glödlampsljus är det värsta du kan ställa efter.

Tiderna är inte så viktiga annars, även på max effekt på en strobe så ligger 95% av all ljuseffekt inom 0.002s - dvs 1/500s. Lägre effekter är oftast under 1/1000s.
 
Har fått rörelseoskärpa när jag tar kort med mitt 70 - 200/2,8 och studioblixtar det är helt enkelt för att 1/250 är för lång tid för att dina handrörelser inte ska frysas. Det konstiga i din historia är då att det inte blir så värst mycket bättre på stativ. Då tänkte jag på om du kör med trådutlösare eller om du kör med timern och hur pass stabilt objektiv du har. Sånna här kamera setups kan ju bli att väga en del så det kan även krävas ganska stabila objektiv för att hålla kameran stabilt om man trycker på avtryckaren direkt.

Testa motljusskydd - kan vara slöjningen av sidoljus som är problemet - lite otroligt att det skulle ge så stor påverkan, men kostar inget att testa...

AF problem annars ?

TRådutlösare, 2 sek självutlösare eller som någon skrev bättre stativ, spelgeluppfällning är andra vapen att ta till i jakten på problemet.
 
du kan inte tänka dig att lägga upp en bild och en med beskärning så vi kan se hur suddigt det är? :)
 
Det låter ju skumt att det blir oskarpare med studioblixtarna än utan. Studioblixtar har så kort brinntid att kamerans slutartid åsidosätts. Kamerans slutartid kvittar altså, så länge den inte är så pass lång att den exponerar med befintligt ljus.

Jag plåtar aldrig med stativ när jag plåtar med blixtar. Det är ingen poäng, eftersom blixtarna har så kort slutartid att det inte blir någon risk för skakningsoskärpa. (Så länge man plåtar normalt och inte med jättelånga brännvidder).

Du får nog försöka få upp ett par bilder så vi får se hur det ser ut.
 
Jag får hålla med Walle här. Jag fotar handhållet med D300 i studion tillsammans med AF85mm/1,8 eller AF50mm/1,4 slutartid 1/200s och bländare 5,6 - 9 berodede på vad jag vill uppnå. Det blir galet skarpt och aldrig en enda suddig bild. Se till att ställa kameran i läge M och slutartid på max 1/250s bländare efter tycke och smak. Ställ in Autofocus så att du själv väljer vad du vill ha focus på. (Ögonen vanligast) Se till att det inte är valt närmsta objekt för då kan du uppleva bilden som suddig. Se också till att autofokus är satt till singel. Det piper till då kameran/objektivet hittat fokuspunkten du siktat in dig på. Se till att komponera bilden i kamerans sökare och att även ha fokuspunkten där du slipper ändra kameran efter att fokus hittats.

Får du inte skärpa i bilderna efter mina råd så är ditt objektiv i behov av justering. Front eller bakfokus är ganska vanligt.
 
Bra tips där Max!

Kör även jag oftast med 85mm eller 50mm, och det blir, som Max uttrycker det, galet skarpt! De gånger det blir oskarpt är om jag vaggar ur fokus när jag kör med stor bländare.

Ytterligare en grej kan vara att bara använda fokuspunkten i mitten om du har svag belysning i studion. Mittenpunkten har dels oftast en korssensor, som är bättre än de andra, och dels klarar den oftast svagare ljus.
 
Jag får hålla med Walle här. Jag fotar handhållet med D300 i studion tillsammans med AF85mm/1,8 eller AF50mm/1,4 slutartid 1/200s och bländare 5,6 - 9 berodede på vad jag vill uppnå. Det blir galet skarpt och aldrig en enda suddig bild. Se till att ställa kameran i läge M och slutartid på max 1/250s bländare efter tycke och smak. Ställ in Autofocus så att du själv väljer vad du vill ha focus på. (Ögonen vanligast) Se till att det inte är valt närmsta objekt för då kan du uppleva bilden som suddig. Se också till att autofokus är satt till singel. Det piper till då kameran/objektivet hittat fokuspunkten du siktat in dig på. Se till att komponera bilden i kamerans sökare och att även ha fokuspunkten där du slipper ändra kameran efter att fokus hittats.

Får du inte skärpa i bilderna efter mina råd så är ditt objektiv i behov av justering. Front eller bakfokus är ganska vanligt.

Ja jag har hört detta om justera bak eller front på objektivet, men för feg att göra det själv i kameran, för det har jag förstått att man kan göra?

Skall se imorgon om jag kan ta upp någon bild o visa hur resultatet blir.

tack för alla tips från samtliga... Något borde ju hjälpa till.
Jag har länge misstänkt att autofukusen kan knasa, men vet ej, fet är väl kanske bara det man som amatör vill klaga på :) För ibland blir vissa bilder skarpare än andra även om fokuspunkten är satt på ex modellernas öga eller om det är flera personer sätter jag den oftast på perseonen som står mer i mitten något steg bakom den som står längstfram och längst bak med bländare på ca 8-13. Men ändå känt sudd... Sen är jag lite skeptisk till Raw-konverteraren i Photoshop oxå... Den kan ju vara en liten bov i dramat. Att jag har på max kryptering på NEF formatet i kameran skall inte påverka bildkvalitén va?
 
Har bara testat det programmer en gång. Men hittar inte vart skärpeinställningen är.

Mvh Johan


När du plockar upp råbilden i NX2 har du till höger tre alternativ:

Kamerainställningar
Snabbfix
Kamera- och objektivkorrigeringar

Under Kamerainställningar har du alternativet Bildkontroll. Väljer du Bildkontroll lägger du på skärma under alternativet Avancerat, Väljer du att inte ha bildkontroll finns skärpning att välja från en drop-downmeny.

Själv väljer jag den skärpning som finns under Bildkontroll -> Avancerat.

Du har också möjlighet att skärpa via Nytt steg -> Fokus -> oskarp mask (nere till höger). Den använder jag dock ytterst sällan, om aldrig...

Lycka till!
 
När du plockar upp råbilden i NX2 har du till höger tre alternativ:

Kamerainställningar
Snabbfix
Kamera- och objektivkorrigeringar

Under Kamerainställningar har du alternativet Bildkontroll. Väljer du Bildkontroll lägger du på skärma under alternativet Avancerat, Väljer du att inte ha bildkontroll finns skärpning att välja från en drop-downmeny.

Själv väljer jag den skärpning som finns under Bildkontroll -> Avancerat.

Du har också möjlighet att skärpa via Nytt steg -> Fokus -> oskarp mask (nere till höger). Den använder jag dock ytterst sällan, om aldrig...

Lycka till!

Tusen tack Lena,

Skall kolla på detta nästa gång. Jag har envist använt Photoshops raw för att jag kan alla reglagen där m.m. ljus, färger etc... testa NX2 en gång men den var så långsam så orkade inte med den, men kanske värt att testa senaste versionen och se om de fått upp hastigheten på den.

Mvh Johan
 
Jag håller med dig, den är långsam. Hoppas de kan rätta till detta till nästa version.

Jag försöker att spara vissa grundläggande justeringar som alltid är med, så jag kan batcha en hel katalog åt gången. Sedan behöver jag bara gå in och småjustera bild för bild där det behövs. Vet inte om det spar tid, men jag inbillar mig det.

Ha det så bra!
 
hej,

Är det så att studioblixtrar kan ge suddiga bilder om man har fel slutar tid m.m.?
Har en Nikon D700 med fin fint objektiv i proklassen.
Av någon anledning så tycker jag det är ett jämt sudd över alla mina bilder när jag fotar med just studioblixtrar, fotar jag utan blixt blir det skarpare.
Kör på 1/250 och tycker det bör räcka gott och väl för få skarp bild, men även skakoskärpa kan förekomma om jag håller i kameran i handen, på stativ blir det oftast lite bättre men inte bra nog. Kanske jag är kräsen :) Men tycker skärpan skall vara så mkt bättre än vad den är.

Kör i ofs Raw i Photoshop kanske jag istället skall köra via NX då jag vet att RAW i Photoshop faktiskt kan ge lite sämre bildkvalité. Har ni några tips?
Är det blixtrarna o mina inställningar som är dåliga? eller kan det vara Raw-konverteraren som inte vill som jag?

Mvh Johan

Kolla in denna tråden så har du nog lösningen på ditt problem. Fota med QH blixtar är typ som att plåta med en slutartid på 1/250.
Även om en del tror/tycker annorlunda.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1352201#post1352201
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.