Annons

Suddiga bilder/svårt att få skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

Edit

Avslutat medlemskap
Jag undrar hur det kan komma sig att min kamera en Canon EOS 300D, börjat ta så suddiga bilder? Får nästan ingen skärpa alls längre. Vet någon vad det här kan bero på? Har putsat linsen med fuktig trasa och kört den där rengöringen som man kan välja i kameran (rengöringen avbryts alltid när batteriet tar slut(?)). Är rädd för att det kan vara något värre fel som kanske uppstått då kameran tagit emot någon smäll. Bilderna blir mera som från en taskig engångskamera än en EOS 300D :-(. Hjälp tages tacksamt emot.
 
Är allt suddigt eller är en del saker skarpa?
AF:n kan behövas justeras efter en smäll eftersom spegeln mm kan ha förflyttas.
Så var det för min D70 i alla fall. Den började få framfokus efter ett år, utan några riktiga stötar som jag vet om i alla fall.

/Johan
 
Edit skrev:
och kört den där rengöringen som man kan välja i kameran (rengöringen avbryts alltid när batteriet tar slut(?)).

*harkel* Rätta mej om jag har fel men "sensor clean" som du väljer i menyn putsar INTE din sensor. Däremot fälls spegeln upp så att DU kan putsa sensorn. :-D
 
johanu skrev:
Är allt suddigt eller är en del saker skarpa?
AF:n kan behövas justeras efter en smäll eftersom spegeln mm kan ha förflyttas.
Så var det för min D70 i alla fall. Den började få framfokus efter ett år, utan några riktiga stötar som jag vet om i alla fall.

/Johan


Det är suddigt och så är det mindre suddigt.
På stället där skärpan ska vara blir det bara halvskarpt. Kameran har väl inte fått någon jättesmäll direkt men ibland har det hänt att den dunkat i något. Vet inte riktigt vad framfokus är men. Antar att kameran måste skickas på service nu då? Hoppas det inte blir dyrt..

Här kan ni se vilken typ av bilder jag menar.
http://www26.brinkster.com/piafa/test/fototest.html´

/Pia
 
Re: Re: Suddiga bilder/svårt att få skärpa

Highweiss skrev:
*harkel* Rätta mej om jag har fel men "sensor clean" som du väljer i menyn putsar INTE din sensor. Däremot fälls spegeln upp så att DU kan putsa sensorn. :-D

haha. okej...har inte orkat läsa bruksanvisningen så noga, därav min bortkommenhet. men tack för upplysningen, då är mysteriet med sensor clean vs. batterierna löst. :)

/Pia
 
Varning för skada: undvik att putsa sensorn innan du läst på _ordentligt_ om hur man gör (finns oräkneliga diskussioner om ämnet här på FS)!

Dessutom så är det nog väldigt osannolikt att dina suddiga bilder beror på en smutsig sensor.
 
Harkel, ursäkta en korkad kommentar: Du har kollat att AF(autofocus) Knappen står i AF läge på Objektivet? Så att den inte glidit in på "M"?

// Lazze
 
Autofokusen var nog på. Bra du kommenterade för den kunde nog lika gärna ha varit på "mf".
 
Pia,

Testa att fotografera en linjal i cirka 45 graders vinkel. Fokusera på en känd punkt på linjalen. Varierar bländare mellan 5-16.

Kvaliten spelar ingen roll, öka ISO eller skjut med blixt, håll bara fokusen stadigt på en punkt på linjalen hela tiden.

Kolla sen bilderna, fokusen bör vara skarp inom någon millimiter där du siktade, sen skall skärpedjupet öka vart efter du ökadade bländaren(F).

Ladda gärna upp de bilderna också.

// Lazze
 
Bilderna ser väl inte sådär jätteoskarpa ut tycker jag. På krusbärsbilden kanske du kom för nära - närgränsen på 18-55 objektivet är 28 cm.

Jag får aldrig riktigt skarpa bilder med 18-55 objektivet - iallafall inte jämfört med den 50mm/1.8 som jag använder mest.
 
Jag har läst recensionerna om 18-55 objektivet nu och har förstått att andra har liknande problem. Så kanske det bara är det att objektivet inte är någon höjdare. Ja, ja. Nästa gång blir det ett _skarpt_ objektiv för min del.
 
När man kollar att focusen ligger rätt genom att fotografera en linjal, på vilket avstånd ska detta ske?
 
Canons 18-55 är inte ett dåligt objektiv. Men det finns bra mycket bättre gluggar än den naturligtvis. Förvisso kan objektivet vara boven om det har blivit något fel på det. Eller så är det kameran. Eftersom felet har uppstått på senare tid är det nog något som har hänt. Det har blivit mörkare nu också.. Det kan inte bara vara skakningsoskärpa tror du?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.