Annons

Suddiga bilder med 20D

Produkter
(logga in för att koppla)
Hmmm... tja... Vad gäller första bilden tycker jag kanske att den borde blivit aningen lite skarpare, men som sagt risk för lite rörelseoskärpa. Men i o m användning av blixt tycker jag att lite mer skärpa borde gott att få fram. Hmmm...
I o f s är båda bilderna tagna på halvhöga iso, lite underexponerad i första och mycket underexponerad i andra. Dessutom på lite väl långa slutartider. Trots att du har väldigt fina objektiv vinner du också lite på mera nedbländning. Fasst detta är ju ganska typiska ljusförhållanden i vårk vintermörka land. Jag tror inte att du behöver vara orolig för att det är fel på grejorna i första taget. Mitt bästa tipps är väl att ta några bilder utomhus i helgen när det är riktigt ljust (om nu vädret vill). Blända gärna ned 1 steg med 70-200 och 2 steg med 17-40 och använd en slutartid som är 3 eller 4 gånger snabbare än brännvidden. Kolla gärna också att histogrammet ligger hyggligt samlat i mitten (med hjälp av 2 tryck på "info"knappen till vänster om skärmen på kameran. Jag tror du kommer att bli överraskad, positivt alltså ;-)
Vad gäller innomhusfoto, dra på ordentligt med blixt, i sådana situationer som första bilden förmodligen bäst "studsad" i en vit vägg eller ett vitt tak. På bild 2 kan du dra på ordentligt med blixt i en innomhushall, kanske +2/3 och underexponera bakgrunden lite. Om du inte har extern blixt så tror jag du får bättre resultat om du drar upp ISO ännu mer mer exponerar lite rikligare, och eller kortare slutartid, och eller 0,5 steg mer nedbländning med framför allt 17-40. 70-200 borde prestera riktigt bra redan på 2,8.
Om detta inte hjälper, använd stativ, och om mot förmodan detta inte heller hjälper, provfotografera en tidningssida med blixt och stativ. Men det tror jag inte ska behövas.
mvh/ Niclas
 
Detta belyser väl problemet med avancerade digitala systemkameror och fotograferings(o)kunskap. Studier av elementär exponeringslära skulle säkert göra att det mesta av frågorna kring oskarpa bilder försvann från forumen. 1/45 och 456mm tele? Även om man använder stativ kan det vara svårt att undvika skärpeproblem.........

Är den bilden tagen på frihand med 1/45 sek och 456mm så har du lyckats j-igt bra!
 
Senast ändrad:
Tack så hemskt mycket för all feedback! Ska definitivt testa mer bilder utomhus och kräma på mer ljus inomhus. Ska även testa att fota ett sånt "backfocus-chart" och framförallt lära mig att fota lite mer ordentligt och lära mig att att tänka efter lite mer.

Tacka vet jag Fotosidans forum-medlemmar som är grymt hjälpsamma!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.