Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Suddiga bilder nikon d1x

Produkter
(logga in för att koppla)

katext

Medlem
Hej jag är nybörjare.
Varför får jag så suddiga bilder när jag fotar
större objekt såsom byggnader vyer osv.
Om jag fotograferar porträtt blir de däremot oftast skarpa.
jag hade tidigare en olympus camedia 2500 som det var ganska svårt att misslyckas med.
Eftersom jag inte får någon riktig knivskärpa på mina bilder med nikonkameran börjar jag undra om det är någon inställning jag missat.
Objektivet är ett nikon ed 17-35 1:2,8d.
Inte ens en solig dag med iso 125 och slutartid 1/640s blir bilden skarp.
Vad gör jag för fel.
Tacksam för svar.

//Kjell

Hej Kjell.

Får du ingen alls skärpa eller hamnar skärpan fel?Använder du största bländaren som ju är 2.8 i det här fallet får du ett ganska kort skärpedjup.Lägger du då fokusen lite fel,så kan ju ganska mycket av bilden bli oskarp.Med kompaktkameran så har du jämförelsevis en ganska liten bländare och då också ett långt skärpedjup och då blir ju mer av bilden i fokus kan man ju säga.

Hej Peter.

Jag får ingen skärpa alls.
Eftersom jag tagit många bilder på just vyer med objekt som befunnit sig på kanske 100m avstånd eller mer så tror jag inte att det varit så noga med fokuseringen.
Jag har trots avståndet ändå varit noga med fokusering, samt att hålla kameran så stilla som möjligt för att undvika skakningsoskärpa.
Jag har läst manualen men ej hittat information om att det går att "grundinställa" kameran.
Den är köpt begagnad så det kan kanske vara någon inställning som är gjord av tidigare ägare.

//Kjell

Senast ändrad: