Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Suddiga bilder nikon d1x

Produkter
(logga in för att koppla)

katext

Medlem
Hej jag är nybörjare.
Varför får jag så suddiga bilder när jag fotar
större objekt såsom byggnader vyer osv.
Om jag fotograferar porträtt blir de däremot oftast skarpa.
jag hade tidigare en olympus camedia 2500 som det var ganska svårt att misslyckas med.
Eftersom jag inte får någon riktig knivskärpa på mina bilder med nikonkameran börjar jag undra om det är någon inställning jag missat.
Objektivet är ett nikon ed 17-35 1:2,8d.
Inte ens en solig dag med iso 125 och slutartid 1/640s blir bilden skarp.
Vad gör jag för fel.
Tacksam för svar.

//Kjell

Hej Kjell.

Får du ingen alls skärpa eller hamnar skärpan fel?Använder du största bländaren som ju är 2.8 i det här fallet får du ett ganska kort skärpedjup.Lägger du då fokusen lite fel,så kan ju ganska mycket av bilden bli oskarp.Med kompaktkameran så har du jämförelsevis en ganska liten bländare och då också ett långt skärpedjup och då blir ju mer av bilden i fokus kan man ju säga.

Hej Peter.

Jag får ingen skärpa alls.
Eftersom jag tagit många bilder på just vyer med objekt som befunnit sig på kanske 100m avstånd eller mer så tror jag inte att det varit så noga med fokuseringen.
Jag har trots avståndet ändå varit noga med fokusering, samt att hålla kameran så stilla som möjligt för att undvika skakningsoskärpa.
Jag har läst manualen men ej hittat information om att det går att "grundinställa" kameran.
Den är köpt begagnad så det kan kanske vara någon inställning som är gjord av tidigare ägare.

//Kjell

Senast ändrad:
Hur ser det ut i sökaren då? Det är inte så att objektivet fått sig en törn och inte kan fokusera fullt ut till oändligt?

Så skulle det faktiskt kunna vara.
Provade precis ut genom balkongen.
Det ser bra ut men det går att vrida ringen någon mm till.
Jag lade in exempel som syns om ni klickar på Kjell

Hmmm,okej Kjell.

Det kanske är så som Jim säger,att objektivet inte jobbar som det ska?Ser det bra ut i sökaren,eller blir det suddigt där med?Eller ser det bra ut i sökaren men suddigt när du kollar på datorn sen?Har själv aldrig hållt i just en D1x och vet inte om det finns någon inställning som skulle kunna göra så här.Det låter inte som något sådant tycker jag.

Har du skärpt upp bilderna efteråt i nåt bildprogram? Jag tycker inte heller mina bildfiler ser bra ut direkt från kameran om den är inställd på noll skärpa. Man bör efterbehandla bilderna.
Men jag tycker faktiskt att din bild ser väl oskarp ut.

/Leif

vilket efterarbete gör du

Hur bildbehandlar du dina bilder. Har för mig att d1x är en kamera som kräver nivåjustering/kontrastjustering och oskarp mask om det ska se bra ut. Jag kan vara ute och cykla men jag vet ju inte hur erfaren digitalfotograf du är. En tidningsfotograf jag känner var eld och lågor för något år sedan då han med en "billig" canondigital av välkänd modell kunde få nästan perfekta bilder direkt ur kameran - detta var en stor skillnad jämfört med de Nikonproffshus de använde på tidningen.

Det ser bra ut i sökaren.
När jag tittar på bilderna i datorn ser de allt annat än bra ut.
Det spelar ingen roll om jag ser på bilderna i "windows förgranskare" nikon viewer eller corel photopaint.
Objektivet känns bra och ser bra ut (inte ett märke på det)

Hmmm,Tony kan ha rätt där,men jag tycker ändå att bilden ser för oskarp ut för att komma direkt från kameran även om den normalt behöver efterskärpas i datorn.Verkar skumt.

D1x var den första kameran under 100000 kronor som man kunde se skillnader på hur optik fungerar.
Jag har kört den under många år, först måste du undersöka ev felkällor. Börja med att sätta på en annan optik, låna ett om du inte har fler.Prova med ett fast 50/1,8 .

Är det en begagnad 17-35 du har köpt?. Vissa serier av 17-35 var inte bra vad det gäller korrigering, bla linseement som satt snett , dålig slutkontroll av optiken.

Så först-testa med ett annat objektiv som du vet är bra, är optiken begagnad så kan den även vara skadad, tappat etc. Kameran ger annars utmärkta bilder.Likaså en frisk 17-35.
Maila gärna en bildfil så får jag titta på den
[email protected]
Mikael

Som sagt, jag är nybörjare.
Jag provade att ändra bilden i Corel Photopaint
Jag har ingen större erfarenhet av det programmet, (det följer med då man köper Corel Draw) men visst gick det att få något bättre skärpa och färger osv.
Tittar man däremot på de bilder som många av er tar så kan jag i min vildaste fantasi inte föreställa mig att någon av mina bilder kan få den fantastiska kvalité med hjälp av ett dataprogram.
Men som jag skrev tidigare närbilder blir skarpa och fina, så de kräver ingen efterbehandling.
Jag har varit en vecka i Budapest tog ca: 100 bilder på byggnader och vyer alla blev tyvärr dåliga.

Jag börjar alltmer tro på att det är fel på objektivet.
Det kanske går att lämna in (service) och få det fixat.
Jag har ett annat som jag skall prova en tid framöver.

Tack för alla svar.

//Kjell

Hej igen
Bilden ser förfärlig ut. Du har tagit den på nästan öppen bländare=3.3 och 1/1000 sek.
Något är riktigt fel med den optiken.
Min gissning blir att ett eller flera linselemrnt har förskutits genom att linsen har blivit tappad.
Släng på en annan lins och kontrollera kameran
Mikael

Hej igen.

Jag åkte till AE Fotoservice med objektivet.
De testade det inomhus med blixt och tyckte att det verkade ganska ok.
Vid närmare granskning på de tagna bilderna var de nog inte så bra ändå.
Jag bad de prova det utomhus på längre avstånd i dagsljus dagen därpå.
Det är nu på väg till Tyskland, eftersom det är (om jag förstod det rätt) enda stället i Europa de har utrustning att (felsöka, reparera) detta fel.
Jag undrar om någon av er har någon erfarenhet av detta.

//Kjell

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto