Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

suddiga bilder med canon 350d

Produkter
(logga in för att koppla)

malint87

Medlem
hej
jag har börjat få suddiga bilder när jag fotar med min canon 350d och canon ef 50mm 1.4.
Det blir skarpt när jag fotar med autofokus men när jag slår om till manuell fokus och fokuserar så det ser skarpt ut i sökaren blir många bilder suddiga. men inte alla? jag har bett en kompis prova också och det blir samma för han, för jag funderade om det kanske var mina ögon det var fel på.

är det någon som har en aning om vad det kan vara som är fel?
jag har haft den i 5-6 år och fotat mkt utan problem. köpte det här objektivet nytt för knappt ett år sedan men det är kring jul som jag börjat upptäcka att jag får många suddiga bilder, men har inte funderat mer på det förrän nu då jag ska ut och resa och vill ha med kameran.

jätte tacksam för svar/tips!

/malin
 
hej
jag har börjat få suddiga bilder när jag fotar med min canon 350d och canon ef 50mm 1.4.
Det blir skarpt när jag fotar med autofokus men när jag slår om till manuell fokus och fokuserar så det ser skarpt ut i sökaren blir många bilder suddiga. men inte alla? jag har bett en kompis prova också och det blir samma för han, för jag funderade om det kanske var mina ögon det var fel på.

är det någon som har en aning om vad det kan vara som är fel?
jag har haft den i 5-6 år och fotat mkt utan problem. köpte det här objektivet nytt för knappt ett år sedan men det är kring jul som jag börjat upptäcka att jag får många suddiga bilder, men har inte funderat mer på det förrän nu då jag ska ut och resa och vill ha med kameran.

jätte tacksam för svar/tips!

/malin

Gäller detta på alla brännvidder, eller bara på de lägsta?

Vid 1.4 är skärpedjupet extremt kort på det här objektivet, och det är inte lätt att sätta skärpan.
 
Det är inte så enkelt att justeringen för okularet har rört på sig?!
Om AF fungerar verkar det ju inte vara fel på kameran/objektet?
 
På de flesta kameror finns det en liten ratt bredvid sökaren. Den är till för att kompensera om man har ett synfel (t ex närsynt) inom rimliga gränser. Det är inte så att du bara har råkat ha kommit åt den ratten lite så nu stämmer inte sökarbilden med din syn när du fokuserar manuellt. Hur ser bilden ut i sökaren om du använder autofokus, är det skarp? Om inte, så har du nog kommit åt ratten lite.

/Gunnar
 
det har jag tyvärr inte koll på, men tror inte det är det som är problemet då bilden antingen blir skarp eller riktigt, riktigt suddig. har svårt att tro att det ska skilja så mkt på min fokusering från kort till kort? eller är jag ute och cyklar? tänker när jag inte märkt av det tidigare. för det är inte så att jag märker att bilderna är suddiga först i datorn utan de är riktigt suddiga redan på displayen på kameran?
 
nej bilden ser skarp ut i sökaren oavsett om jag kör med autofokus eller manuellt. lika skarp i sökaren oavsett om bilden blir skarp eller riktigt suddig, förstår inte alls?
är medveten om ratten för synfel.. :/
 
det har jag tyvärr inte koll på, men tror inte det är det som är problemet då bilden antingen blir skarp eller riktigt, riktigt suddig. har svårt att tro att det ska skilja så mkt på min fokusering från kort till kort? eller är jag ute och cyklar? tänker när jag inte märkt av det tidigare. för det är inte så att jag märker att bilderna är suddiga först i datorn utan de är riktigt suddiga redan på displayen på kameran?

Läste du mitt första svar?
 
Med en typ av mattskiva som sitter i en 350d är det mycket svårt att ställa in skärpan manuellt.
Har du lyckats med detta förr?

Petter ...
 
Malin, problemet är att sökarskivan du har inte fungerar för visuell skärpeinställning.

När sökaren har luftbild kan man se bilden skarpt också om det inte är skarpt inställt, eftersom ögat fokuserar om också till en luftbild som befinner sig bortom eller närmre än fokuseringsskivan. Det är otroligt svårt, eller kanske helt omöjligt, att avgöra var skärpan hamnar om man inte har något hjälpmedel för skarpinställning. Med luftbild är sökaren alltid skarp.

Förr hade kamerorna en mattskiva och oftast fanns det i mitten ett par hjälpmedel till för att ställa in skärpan, en mikroprismaring och ibland ett fält där bilden klövs i två delar när skärpan inte var rätt inställd. De hjälpmedlen saknas på de flesta av dagens kameror; många av dem har fokusbekräftelse med en lysdiod för den valda fokuspunkten, men jag vet inte om det finns såna hjälpmedel i din kamera. Jag tror att den har en lysdiod som tänds när du får skärpa i den valda fokuspunkten.

Kanske det går att byta sökarskiva i kameran?
 
ja jag läste det. och jag vet inte nu om det gäller för alla brännvidder.
och jag vet att det är svårt att sätta skärpan på 1.4, men jag förstår inte hur jag ibland lyckas jätte bra och nästa kort är hela bilden suddig, det är inte så att motivet jag försöker få skarpt blir lite suddigt när jag kollar på displayen efter att jag knäppt av, motivet är riktigt grötigt suddigt på displayen efter att jag knäppt av?
 
Malin, problemet är att sökarskivan du har inte fungerar för visuell skärpeinställning.

När sökaren har luftbild kan man se bilden skarpt också om det inte är skarpt inställt, eftersom ögat fokuserar om också till en luftbild som befinner sig bortom eller närmre än fokuseringsskivan. Det är otroligt svårt, eller kanske helt omöjligt, att avgöra var skärpan hamnar om man inte har något hjälpmedel för skarpinställning. Med luftbild är sökaren alltid skarp.

Förr hade kamerorna en mattskiva och oftast fanns det i mitten ett par hjälpmedel till för att ställa in skärpan, en mikroprismaring och ibland ett fält där bilden klövs i två delar när skärpan inte var rätt inställd. De hjälpmedlen saknas på de flesta av dagens kameror; många av dem har fokusbekräftelse med en lysdiod för den valda fokuspunkten, men jag vet inte om det finns såna hjälpmedel i din kamera. Jag tror att den har en lysdiod som tänds när du får skärpa i den valda fokuspunkten.

Kanske det går att byta sökarskiva i kameran?

jag har tyvärr svårt att förstå det du förklarar, men menar du att den teknik du beskriver kanske gått sönder i min kamera? för jag har inte haft det här problemet tidigare.
 
Ställ in fokuseringen till att bara använda punkten i mitten, och ställ skärpan genom att vrida på fokuseringsringen tills fokusbekräftelsen tänds med fingret på slutarknappen.

Det är ingenting som är trasigt. Kameran är gjord så.
 
ja jag läste det. och jag vet inte nu om det gäller för alla brännvidder.
och jag vet att det är svårt att sätta skärpan på 1.4, men jag förstår inte hur jag ibland lyckas jätte bra och nästa kort är hela bilden suddig, det är inte så att motivet jag försöker få skarpt blir lite suddigt när jag kollar på displayen efter att jag knäppt av, motivet är riktigt grötigt suddigt på displayen efter att jag knäppt av?

Du skriver att HELA bilden är suddig. Inte något på bilden som är tydligt? Var hamnar skärpan när du kör manuell fokus?
Jag antar att du har full koll på slutartiden, och den är ju oberoende om du kör autofokus eller manuell fokus.
 
Du skriver att HELA bilden är suddig. Inte något på bilden som är tydligt? Var hamnar skärpan när du kör manuell fokus?
Jag antar att du har full koll på slutartiden, och den är ju oberoende om du kör autofokus eller manuell fokus.

nu har jag redan slängt de bilder jag tog tidigare idag, men jag fick intrycket av att hela bilden var suddig, som att jag vridit väldigt mkt på fokusen. hade det varit varje bild som blev så så hade jag kunnat foto ny bild nu och beskriva närmare, men det är det som är så skumt, att det inte är varje bild som blir suddig.
det är därför jag inte förstår alls. när jag fotat med denna kamera i flera år, och visst har jag fått suddiga bilder tidigare men inte så att jag reagerat som nu, att det är så ofta och för mig ingen synlig skillnad på mina inställningar..?
och bad en kompis prova som också fotar och han fick samma resultat, var och varannan bild suddig på manuell fokus, inte alla. och inte bara att motivet är lite suddigt, för då hade jag ju tänkt precis som det nämns ovan att på grund av det korta skärpedjupet är det svårt att hitta rätt fokus. utan bilden är riktigt suddig..
 
Malin, jag tar det en gång till och lite kortare.

Det går inte att använda sökarbilden för att ställa skärpan, eftersom det är luftbild i sökaren. Man ser skarpt även om det är oskarpt inställt.

För att fokusera manuellt måste man ha en fokuspunkt aktiv och hålla fingret på avtrycket och vrida tills den lilla lampan tänds som visar att kameran har hittat fokus i fokuspunkten.

Självklart är det ett krångligare och långsammare sätt än att låta AF sköta det, men det finns inget visuellt hjälpmedel för att ställa skärpan i din kamera.

Och det är fel att det skulle vara svårare med stor ljusstyrka. Det är lättare att hitta rätt med skärpan när ljusstyrkan är stor, och det har alltid varit så.
 
nu har jag redan slängt de bilder jag tog tidigare idag, men jag fick intrycket av att hela bilden var suddig, som att jag vridit väldigt mkt på fokusen. hade det varit varje bild som blev så så hade jag kunnat foto ny bild nu och beskriva närmare, men det är det som är så skumt, att det inte är varje bild som blir suddig.
det är därför jag inte förstår alls. när jag fotat med denna kamera i flera år, och visst har jag fått suddiga bilder tidigare men inte så att jag reagerat som nu, att det är så ofta och för mig ingen synlig skillnad på mina inställningar..?
och bad en kompis prova som också fotar och han fick samma resultat, var och varannan bild suddig på manuell fokus, inte alla. och inte bara att motivet är lite suddigt, för då hade jag ju tänkt precis som det nämns ovan att på grund av det korta skärpedjupet är det svårt att hitta rätt fokus. utan bilden är riktigt suddig..

Kör en test där du ställer in skärpan manuellt på vad du anser korrekt när du tittar i sökaren, tryck sedan ned avtryckaren halvvägs och se vad automatiken ställer skärpan på (röda centrumpunkten tänds). Är det långt ifrån? Objektivet har en avståndsskala som kan hjälpa till.
Ta några testbilder och eliminera skakningsoskärpan genom att använda en slutartid på 1/125 eller kortare. Blev bilderna skarpa?
EF 50/1,4 är ett förhållandevis skarpt objektiv så det bör bli ett riktigt bra resultat, speciellt om du bländar ned något eller några steg.
 
ja jag läste det. och jag vet inte nu om det gäller för alla brännvidder.
och jag vet att det är svårt att sätta skärpan på 1.4, men jag förstår inte hur jag ibland lyckas jätte bra och nästa kort är hela bilden suddig, det är inte så att motivet jag försöker få skarpt blir lite suddigt när jag kollar på displayen efter att jag knäppt av, motivet är riktigt grötigt suddigt på displayen efter att jag knäppt av?

Börja med att ta reda på om det är kopplat till brännvidden. Återkom sedan.
 
Och det är fel att det skulle vara svårare med stor ljusstyrka. Det är lättare att hitta rätt med skärpan när ljusstyrkan är stor, och det har alltid varit så.

Jag vet inte om du har egen erfarenhet av det objektiv vi pratar om, men både jag och andra som använder det är överens om att det är svårt att sätta skärpan när man har bländare 1.4.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.