ANNONS
Annons

suddiga bilder med canon 350d

Produkter
(logga in för att koppla)
---
Det går inte att använda sökarbilden för att ställa skärpan, eftersom det är luftbild i sökaren. Man ser skarpt även om det är oskarpt inställt.
---
Korrekt.

---
För att fokusera manuellt måste man ha en fokuspunkt aktiv och hålla fingret på avtrycket och vrida tills den lilla lampan tänds som visar att kameran har hittat fokus i fokuspunkten.
---
Det finns problem även med denna metod. Först, AF-lampan lyser grönt inte enbart inom ett snävt intervall runt maximal skärpa, utan inom ett ganska stort område. Hur stort detta är känner jag inte till, men det skulle mycket väl kunna röra sig om en tredjedel av skärpedjupsområdet eller så för bländare 1:5,6 (i bästa fall), eller kanske inom ett ännu större intervall.

Dessutom är AF-sensorerna inställda på att fungera ungefär ner till bländare 1:5,6 eller 1:6,3, eller kanske rentav ner till bländare 1:8 (det sista gäller enbart för Canon). Fasdetektautofokus-systemen fungerar på ungefär samma sätt som en snittbildsmätare, vilket innebär att noggrannheten INTE ökar ifall man häktar på objektiv med högre ljusstyrka än ungefär 1:5,6. *)

Vilket innebär att vid användning av någon av de större bländarna på ett ljusstarkt objektiv så kan AF-OK lampan lysa grönt även om man har fokuserat UTANFÖR denna bländares skärpedjupsområde. Kan tänka mig att OK-lampan lyser grönt ungefär inom hela skärpedjupsområdet vid användning av bländare 1:2,8, och följaktligen lyser även utanför skärpedjupsområdet vid användning av bländare 1:2,0, och ännu mer så vid användning av den största bländaren, 1:1,4.

*) Detta till skillnad från manuell fokusering på en riktig mattskiva, som bekant. Då ökar noggrannheten hela tiden allt eftersom objektivets ljusstyrka ökar. Detta sker i samma takt som det minskande skärpedjupet vid användning av allt större och större bländare.
.

Senast ändrad:
Korrekt.

Det finns problem även med denna metod. Först, AF-lampan lyser grönt inte enbart inom ett snävt intervall runt maximal skärpa, utan inom ett ganska stort område. Hur stort detta område är känner jag inte till, men det kan mycket väl röra sig om en tredjedel av skärpedjupsområdet för 1:5,6 (i bästa fall), eller kanske inom ett ännu större intervall.

Dessutom är AF-sensorerna inställda på att fungera ungefär ner till bländare 1:5,6 eller 1:6,3, eller kanske rentav ner till bländare 1:8 (det sista gäller enbart för Canon). Fasdetektautofokus-systemen fungerar på ungefär samma sätt som en snittbildsmätare, vilket innebär att noggrannheten INTE ökar ifall man häktar på objektiv med högre ljusstyrka än ungefär 1:5,6. *)

Vilket innebär att vid användning av ljusstarka objektiv så kan AF-OK lampan lysa grönt även om man har fokuserat UTANFÖR skärpedjupsområdet för någon av de större bländarna. Kan tänka mig att den lyser grönt ungefär inom hela skärpedjupsområdet vid användning av bländare 1:2,8, och följaktligen UTANFÖR skärpedjupsområdet vid användning av bländare 1:2,0, och ännu mer så vid användning av den största bländaren, 1:1,4.

*) Detta till skillnad från manuell fokusering på en riktig mattskiva. I detta fall ökar noggrannheten hela tiden allteftersom objektivets ljusstyrka ökar. Detta sker i samma takt som det minskande skärpedjupet vid användning av allt större och större bländare.
.

Tack för förtydligande och fördjupning. Jag har bara använt ljusstarka objektiv med riktiga sökarskivor och med elektronisk sökare. Visste inte om svagheterna med indikering av skärpan. Det ser ut som om problemet inte har någon annan lösning än att använda AF på kreativt sätt.

I så fall har du förstås inte stött på detta problem. Är f.ö. rätt säker på att flertalet av dagens systemkameraanvändare inte känner till sådant som detta (åtminstone enligt mina erfarenheter).

PS I vanlig ordning så fortsatte jag att skriva och redigera mitt inlägg efter att jag hade slängt upp det här på forumet, vilket innebär att det du citerat i ditt inlägg inte är den sista versionen. Somliga av oss håller ju på och filar och filar på det vi skriver, och sedan postar vi det när vi tror att vi är klara. Men så fort vi har gjort detta upptäcker vi att det var vi inte alls ...

har aldrig förstått mig på varför man skulle vilja bryta ett vinnande koncept. Om du tar bra bilder med AF så varför helt enkelt inte fortsätta med det.

har aldrig förstått mig på varför man skulle vilja bryta ett vinnande koncept. Om du tar bra bilder med AF så varför helt enkelt inte fortsätta med det.

Jag håller nog med McKenzie. Jag fokuserar manuellt med objektiv som inte har AF, men när objektivet har autofokus väljer jag fokuspunkt efter var jag vill ha skärpan och använder autofokus, eftersom det är ett snabbt sätt att få skärpan rätt.

Mitt 50 mm 1,4 (Carl Zeiss Planar) har inte AF, men med elektronisk sökare är det inget problem alls att ställa skärpan. Om du vill kunna ställa skärpa visuellt tror jag att lösningen är att skaffa en annan sökarskiva, men om du har AF i objektivet ser jag inte något riktigt bra skäl till att själv försöka göra det som automatiken sköter bättre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar