Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Suddig vänstersida med ett par objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Lamphus

Aktiv medlem
Hej.
Har en A100 och har märkt att två objektiv ger bilder med tämligen suddiga vänstersidor, mitt Tamron 11-18mm f/4.5-5.6, samt mitt Sigma 17-70mm f/2.8-4.5 DC Macro.

Tamronet har fått en mindre smäll en gång i tiden, men har inget yttre märke, ingen spricka, inget löst och har inga problem att fokusera. Sigmat är rätt så nytt.

Jämfört med kitobektivet så måste man ner till f/11 ungefär för att vänstersidorna ska bli lika bra, vilket jag inte sett nämnt i någon recension av dessa två objektiv.

Här finns oredigerade fullstorleksbilder av en vägg vid 18mm*:
http://vatia.vacau.com/public_index.html

Kanske har ni sett min tråd på Steve's forums- hoppas det ej spelar så stor roll att jag gör en tråd om samma sak här då den tråden blev lite snårig och det nog är mestadels andra som ser den här.

Hursomhelst, tror ni det är större chans att det är problem med objektivet, eller kameran, eller tycker ni resultaten verkar normala?

*Tamronet har samma problem genom hela dess brännviddsintervall, Sigmats problem försvinner vid 24mm ungefär, och detta senare har jag sett nämnt i någon recension- men ej att det skulle vara så här stora problem.

Troligt med skadade objektiv.

Det är troligt att de två gluggarna är skadade på ett eller annat sätt.
Har själv precis fått tillbaks ett objektiv som var "tiltskadat" och "ocentrerat".
SKillnaden före och efter är enorm.
Just den gluggen var tidigare påtagligt sämre i övre högra hörnet på större bländare.

Låter som att bajonetten är sned. Det behövs inte så stor smäll för att bajonetten blir lite sned, och det märks på bilderna.
Har nyss bytt bajonetten på ett 24-70, som gav oskarp vänstersida i bild, efter en smäll på optiken.

Tack för kvicka svar. (Och bra att ni verkar säga samma sak :) )

Således får jag hitta nån dörr som Tamronen kan hålla öppen, alt. alltid ha stativet med mig och köra med mindre bländare än f/11. Kanske se vad Tamron skulle ta för reparation, men nja, använder objektivet så sällan.

Sigmat dock är mindre än ett år gammalt och har så vitt jag vet aldrig råkat ut för något fysiskt. Har undvikit kortare brännvidder än runt 22mm då jag redan första dagen märkte att det var sämre på just alla sätt (förutom möjligen kromatiska aberrationer) än kitobjektivet. Vet inte riktigt om vänstra sidan var suddig då, lär se om jag hittar tidiga vida bilder av det objektivet. Skulle gissa på det dock, då det som sagt inte råkat ut för något- och om felet är där på tidiga bilder- skulle tillverkaren / återförsäljaren ta reparation som garantiärende?

(Lite typiskt är detta kanske då det plastiga kitobjektivet råkat ut för allra mest genom åren och som synes klarat sig)

Senast ändrad:
ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto