Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

suddig skärm..

Produkter
(logga in för att koppla)

Rocksteady

Aktiv medlem
Hej.

Jag har märkt att min CRT-skärm med ca fyra år på nacken har börjat tappa skärpa i mitten jämfört med kanterna.. Vad kan detta bero på och finns det några åtgärder man kan ta för att ändra på det?
17", körs i 60Hz och 1280x1024 på ett geforce2 MX 200

Någon med kunskaper?
 
Hej,

CRT skärmar tappar "moset" efter några år. Några generella tips

1.Kör inte 60hz du kommer bli sjuk(det flimmarar), kör inte lägre än 75, gärna 85hz

2. Testa "degauss" på skärmen.

Mvh Lazze
 
Hör med någon duktig radio & TV micklare. Det kan gå att bränna om bildröret, med rätt utrustning.

Men först kan man prova justera skärpan på högspänningstransformatorn inne i monitorn, men det kanske också är att rekomendera för fackman.
Om man nu inte råkar vara en smula klåfingrig.

Det skall/kan finnas potentiometrar på transformatorn inne i monitorn. Bra att ha små mejslar, gärna med isolering om man "råkar" fumla lite!

Men åldern sätter sina spår på monitorerna!

mvh Crille
 
tack för era svar..
jag har fått tipset tidigare att öka hz, men när jag gjort det så har jag inte märkt någon större skillnad. i en annan tråd läste jag att man kan tappa lite skärpa om man har för hög hz, så det har avskrämt mig lite..

men jag får väl annars bara inse att gamla bettan börjar sjunga på sista refrängen.
 
Rocksteady skrev:
tack för era svar..
jag har fått tipset tidigare att öka hz, men när jag gjort det så har jag inte märkt någon större skillnad. i en annan tråd läste jag att man kan tappa lite skärpa om man har för hög hz, så det har avskrämt mig lite..

men jag får väl annars bara inse att gamla bettan börjar sjunga på sista refrängen.

Det stämmer, det kräver mer av skärmen för att hantera en högre uppdateringsfrekvens på ett bra sätt, men 60Hz är under den frekvens där man inte längre kan uppfatta att bilden faktiskt ritas om ett antal gånger/sekund. Detta gör att en bild i 60Hz är inte lika vilsam för ögonen att titta på som en som uppdateras med en högre frekvens. Personligen får jag krupp av att titta på en bild som uppdateras med 60Hz och har därför valt att bli av med lite skärpa till förmån för en bild som är mer vilsam att titta på, för jag menar, skärpan gör ingen nytta om man inte orkar titta på skärmen nån längre tid..

/Peter
 
Köp en ny skärm eller begagnad för den delen.
Efter lite letande så hittade jag en riktigt fin 17" triniton skärm för 300kr att ha som extra skärm. Inte värt att bränna om röret då.

Plocka isär skärmen är inte jätte bra om man inte är duktig på sånt, smäller bra om man slickar på fel ställe.
 
martinh skrev:
Köp en ny skärm eller begagnad för den delen.
Efter lite letande så hittade jag en riktigt fin 17" triniton skärm för 300kr att ha som extra skärm. Inte värt att bränna om röret då.

Plocka isär skärmen är inte jätte bra om man inte är duktig på sånt, smäller bra om man slickar på fel ställe.

jag hittade en CRT-skärm på 17" vid en konkursutförsäljning här i stan för ynkliga 70:-
jag hade först tänkt använda den som andra skärm i en tvåskärmskonfiguration, men jag har ännu inte kollat kvaliteten på den mer än att den fungerar, så det kanske blir den som är "huvudskärmen".

är det förresten någon som vet om man kan köra två skärmar på olika upplösningar i tvåskärmskonfiguration?
 
Bra att tänka på är att det tar ett tag att vänja sig när man ändrat inställningarna för bildskärmen.

Ändrar man upplösningen eller frekvensen så kan man känna sig yr eller lite illamående i början.
 
J. Patric skrev:
Bra att tänka på är att det tar ett tag att vänja sig när man ändrat inställningarna för bildskärmen.

Ändrar man upplösningen eller frekvensen så kan man känna sig yr eller lite illamående i början.

ok?...har jag aldrig varit med om...att det kan ta tid att vänja sig vid en annan upplösning må så vara, men illamående?

Säker på att du inte förknippar det med dagen efter?...:)
 
Rocksteady skrev:
jag hittade en CRT-skärm på 17" vid en konkursutförsäljning här i stan för ynkliga 70:-
jag hade först tänkt använda den som andra skärm i en tvåskärmskonfiguration, men jag har ännu inte kollat kvaliteten på den mer än att den fungerar, så det kanske blir den som är "huvudskärmen".

är det förresten någon som vet om man kan köra två skärmar på olika upplösningar i tvåskärmskonfiguration?

De flesta grafikort lägger upp en liten ikon nere vid klockan när du installerar kortet. Därifrån kan man ställa in de skärmar man har inkopplade men även i egenskaper för för bildskärm.
Man kan alltså köra olika inställningar för skärmarna.
 
J. Patric skrev:
Bra att tänka på är att det tar ett tag att vänja sig när man ändrat inställningarna för bildskärmen.

Ändrar man upplösningen eller frekvensen så kan man känna sig yr eller lite illamående i början.

Är det inte så att man sitter o "vänjer" sig med att korrigera med ögonen, vilket medför huvudvärk.

Jag fick en ny 17" TFT skärm som skulle klara 1280x1024, 75Mhz. Då fick jag som du nämde, yrsel och mådde faktiskt illa. Skärmen skickades tillbaka och det kom en ny. Som fungerade precis som den skulle.
 
Rocksteady skrev:
Hej.

Jag har märkt att min CRT-skärm med ca fyra år på nacken har börjat tappa skärpa i mitten jämfört med kanterna.. Vad kan detta bero på och finns det några åtgärder man kan ta för att ändra på det?
17", körs i 60Hz och 1280x1024 på ett geforce2 MX 200

Någon med kunskaper?

För det första så är 1280x1024 overkill på dom flesta 17 tummare, sen är inte heller 1280x1024 en riktig 4x3 upplösning, 1280x960 är den rätta upplösningen att använda på en vanlig data skärm.

60hz !!!! Inte undra på att bilden är kass.
Men troligen klarar inte din 17 tummare högre frekvens i den upplösningen, prova att köra skärmen i 1024x768 eller 1152x864 och i 75-85hz istället så skall du se att den får nytt liv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.