Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Suddig "Ruta"

Produkter
(logga in för att koppla)

molliemus

Ny medlem
Hej!
Jag är ganska ny på dehär med fota med systemkameror, köpte en Canon eos 550D i Januari. Jag hade aldrig tidigare fotat med en systemkamera, så jag visste inte riktigt hur de fungerade.

Jag tyckte det var konstigt att bilden var suddig när man fotade igenom den lilla rutan (som sagt, jag kan inte riktigt orden, men de är den lilla rutan man tittar igenom?) , men det var skarpt när jag tittade på bilden på skärmen och när jag förde över de till datorn, så jag tordde att de var så det skulle vara!

Men så kom mina släktingar på besök och de hade också en Canon 550D, och när jag fotade med den, var det jätteskarp i den lilla rutan också.

Jag undrar alltså, hur ska det vara? Kan man rengöra min ruta på något sätt eller ska jag gå tillbaka med kameran till fotoaffären?

Om du kollar på sidan 36 i handboken hittar du hur du ställer in sökarens dioptriinställning, alltså så att bilden i sökaren blir skarp.
(Jag har inte den kameran själv, men jag kollade i handboken som finns på nätet.)

Åh tack så mycket! Du räddade mig!!! Det funkar! TACK!! =D

Om man alltid använder autofokus spelar det inte så stor roll om okularet är illa justerat. Men om man vill fokusera manuellt är det helt avgörande. Okularet skall justeras så att de små figurerna i sökaren, på mattskivan alltså, ses knivskarpt. Rikta kameran mot himlen så är det enklare att se de små figurerna/fyrkanterna osv. Slappna av med ögat också. Illa justerad sökare ger oskarpa bilder vid manuell fokusering (närbilder, macro t ex).//K

För att förklara lite enklare. Den funktionen är för de som har synfel så man slipper ha glasögon på när man fotar.

För att förklara lite enklare. Den funktionen är för de som har synfel så man slipper ha glasögon på när man fotar.

Du kanske borde prova själv. Även med glasögon måste okularet justeras. Utan glasögon är det inte så säkert att justermöjligheten räcker. -6/-8 dioptrier!!!! Fråga mig!
Fortfarande är det så att okularet måste justeras om man vill att manuell fokusering skall bli bra./K

Du kanske borde prova själv. Även med glasögon måste okularet justeras. Utan glasögon är det inte så säkert att justermöjligheten räcker. -6/-8 dioptrier!!!! Fråga mig!
Fortfarande är det så att okularet måste justeras om man vill att manuell fokusering skall bli bra./K

Håller med föregående talare!
Även glasögonbärare behöver justera okularet. Själv är jag kraftigt närsynt och kan inte justera så mycket att jag kan fota utan glasögonen. Dessutom finner jag det opraktiskt om jag skulle ta av dem varje gång jag skulle ta en bild. Vet inte riktigt var jag skulle göra av dem då. ;-)

Det kan jag skriva under på.

Jag har bara haft min D90 i en månad och inte ens tänkt på att jag skulle behöva justera diopterinställningen med en ny kamera. Tack vare den här tråden gjorde jag en extra koll, och mycket riktigt en justering behövdes då den stog på -2! Det var därför jag tyckte det var jobbigt att fokusera manuellt! Nu är det så skarpt att jag ser tråden till till AF-symbolen när den tänds. Tyckte att det var en tråd eller ett hårstrå jag inte hade sett innan jag insåg att det var den tunna "kabel" som går till LCD symbolen. LOL :)

Det kan jag skriva under på.

Jag har bara haft min D90 i en månad och inte ens tänkt på att jag skulle behöva justera diopterinställningen med en ny kamera. . LOL :)

Men det är väl ganska naturligt egentligen, att du själv måste justera inställningen. Jag menar att Nikon kunde ju inte veta att just du skulle köpa just det kamerahuset, och därför justerade de det för din syn! LOL.

Det står t o m i bruksanvisningen, jag kollade, efteråt! Ja, ja man lär sig något nytt varje dag. Efter den gryniga sökaren på min Casio (EVF) så var en feljusterad D90 rena himmelriket.

Tanken var väl att den skulle stå på 0 men det gjorde den inte.

Senast ändrad:
Jag sätter på en justeringslins på mina kameror. Den flyttar inställningsområdet, så att det jag kan ställa in med ratten räcker både med och utan glasögon. Annars räcker den bara till med glasögon för mig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar