Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

suddig mörk kant vid studio fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
zwei skrev:
Slutartiden styr ju enbart hur mycket naturligt ljus som kommer med och har ju ingen inverkan på blixt ljuset, så du kan ju inte ändra hur mycket blixtljus du vill ha med med hjälp av slutaren i vilket fall.

Och kör du inomhus i en studio så kommer anatgligen inget naturligt ljus med om du kör på slutartider över 1/250. Så det blir nog att ställa ner blixtstyrkan....

men.....det är vär ljuset som fastnar på bild som är det viktigaste??????? och därför arbetar jag med slutaren när jag vill ha mörkare bilder.
Jag skrev ju tydligt att jag kör ju med mina blixtar så lågt det går men dom är ju för kraftiga att det nu blir till att inhandla blixtar med mindre styrka. Förr har jag bara kunnat reglera det med slutaren.
Ni som skriver att man inte jobbar med slutare utan med bländare och blixtstyrka verkar ju inte fatta att det har gått med d70 att fixa ljuste alldeles perfekt med slutaren utan att påverka skärpedjupet och att behöva springa och ratta på blixtar. En kille skrev att det inte var någon skillnad mellan 1/120 och 1/250. Jasså, då tror jag det är något fel på din kamera för att det är ganska självklart en skillnad om alla andra faktorer (iso och bländare m.m) är fasta.
Om blixtarna är i botten, iso är på 100 bländaren på mellan 5.6-9 och det fortfarande är för ljust vad gör man då? Förr var det bara att ratta på slutaren och vips blev det bra.
 
maxzomborszki skrev:
Är det så att du tycker blixtarna är för starka och att du inte kan dra ned effekten mycket nog kan du prova att köpa ND-film på ark och sätta framför blixthuvudet. På så sätt kan du minska mängden ljus. Du kan köpa den i olika styrkor och lägga flera bitar ovanpå varandra för att öka effekten. Till exempel Rosco har film i 1/2, 1, 2, 3 och 4 steg, se E-color+seriens ND-filter.

Precis som Johan säger är det oförutsägbart att försöka "klippa" en blixtpuls genom att ha extremt kort slutartid på en D70 (och på andra kameror kan du oftast inte göra det som du märkt). Hela poängen med studio är att du HAR kontroll och vet vad som händer. Slänger du bort den kontrollen går lite av vitsen förlorad. Jag rekommenderar dig inte till att försöka kontrollera blixtexponering med slutartid utan använd bländare, effektinställning på blixten eller dimma blixten med gel/diffusionsmaterial.

Man kan så klart ha ND-filter framför objektivet också, men de är dyrare, ökar risk för reflexer, ger mörkare sökare och alla ljuskällorna blir mörkare. Med gel framför blixt kan du välja om det är alla eller bara vissa som ska bli mörkare och hur mycket individuellt.

Jag håller med dig om det där med kontrollen i studion men det har verkligen inte varit ett problem med d70.
Genom att jag inte gillar så mycket textur i bakgrunden och jag gärna jobbar med mörkare bilder känns inte bländaren som något bra alternativ.
Har testat hänga vit tyg över softboxarna och det funkar till viss del. Annars kam man köra blixten mot en vägg så att ljuset studsar på objektet. Problemet med det blir ju då att det är mer svårstyrt. Det blir att testa sig fram helt enkelt.
 
henke-stenbäck skrev:
men.....det är vär ljuset som fastnar på bild som är det viktigaste??????? och därför arbetar jag med slutaren när jag vill ha mörkare bilder.
Jag skrev ju tydligt att jag kör ju med mina blixtar så lågt det går men dom är ju för kraftiga att det nu blir till att inhandla blixtar med mindre styrka. Förr har jag bara kunnat reglera det med slutaren.
Ni som skriver att man inte jobbar med slutare utan med bländare och blixtstyrka verkar ju inte fatta att det har gått med d70 att fixa ljuste alldeles perfekt med slutaren utan att påverka skärpedjupet och att behöva springa och ratta på blixtar. En kille skrev att det inte var någon skillnad mellan 1/120 och 1/250. Jasså, då tror jag det är något fel på din kamera för att det är ganska självklart en skillnad om alla andra faktorer (iso och bländare m.m) är fasta.
Om blixtarna är i botten, iso är på 100 bländaren på mellan 5.6-9 och det fortfarande är för ljust vad gör man då? Förr var det bara att ratta på slutaren och vips blev det bra.

Jag märker att du uppskattar vår hjälp...men fortsätt köra ditt eget race, inte mig emot, och lycka till. Tack för mig.
 
Walle skrev:
Nja. Blixt på första ridå triggas inte innan ridå ett startar, för då är som bekant slutaren helt stängd. Blixt på första ridå triggas precis när första ridån har öppnat helt. Blixt på andra ridå triggas precis innan ridå två börjar stänga.

Alldeles rätt, Jag skrev fel i hastigheten och tackar för uppmärksamheten.

Förmodligen svartnade det för ögat därför att jag överskred synkhastigheten mellan hjärnan och tangentbordet:)
 
henke-stenbäck skrev:
En kille skrev att det inte var någon skillnad mellan 1/120 och 1/250.

I studion med studioblixt och utan fastlus/dagsljus är det ingen skillnad mellan 1/1 och 1/1000. Jag har skrivit det tidigare men blixtpulsen är 1/800 eller kortare.

Det är få kameror som medger blixtsynk kortare än 1/250 och 1/500 har länge varit förbehållet objektiv med centralslutare.

Att du lyckats med din D70 handlar om att den tydligen genom sin konstruktion synkar på upp till 1/500 (vilket någon annan redan skrivit). Din D200 har en annan slutarkonstruktion (som också redan skrivits).

Får jag fårga vad det är för blixt, vilken effekt de har, vad du slår dem i/genom, vilken arbetsbländare du kör med och hur långt från motivet du försöker ställa upp blixtarna.

mvh
 
Som någon skrev, köp eller låna en bok och läs på.

Det blir inte självklart en skillnad mellan 1/125 och 1/250, eftersom blixtens brinntid är mycket kortare.

Ett exempel: Mina blixtar har en ca-brinntid på 1/2850 s. Min kamera har en snabbaste synktid på 1/160 s. Omgivningsljuset i min studio är väldigt svagt, så t.ex. bländare 8 och 1/125 s ger en aldeles för svag exponering för att man ö.h.t. ska kunna urskilja något.
Givetvis ger då inte bländare 8 och 1/160 s någon bättre exponering.

Nu slår jag igång mina blixtar, som altså har en brinntid som är många många gånger kortare än min snabbaste synktid. Jag vet inte om jag räknar rätt när jag får att snabbaste synktiden är ca 18 gånger längre än blixtarnas brinntid.

Jag tar en bild med 1/160 s. Slutaren öppnas helt, blixtarna brinner av. Den övriga tiden som slutaren är öppen registrerar den så minimalt med ljus så att det i förhållande till blixtljuset är helt försumbart. Nu ändrar jag slutartiden till 1/125 och tar en ny bild. Slutaren öppnas, blixtarna brinner av. på 0.00035 sekunder har blixtarna brunnit ut helt. men vid 1/125 är slutaren öppen totalt 0.008 sekunder. Således kommer slutaren fortsätta att vara öppen en stund efter att blixtarna har brunnit ut. Eftersom omgivningsljuset är så pass svagt i förhållande till blixtljuset så det är försumbart så kommer inte exponeringen att skilja sig mot bilden tagen med 1/160 s.


henke-stenbäck skrev:
men.....det är vär ljuset som fastnar på bild som är det viktigaste??????? och därför arbetar jag med slutaren när jag vill ha mörkare bilder.
Jag skrev ju tydligt att jag kör ju med mina blixtar så lågt det går men dom är ju för kraftiga att det nu blir till att inhandla blixtar med mindre styrka. Förr har jag bara kunnat reglera det med slutaren.
Ni som skriver att man inte jobbar med slutare utan med bländare och blixtstyrka verkar ju inte fatta att det har gått med d70 att fixa ljuste alldeles perfekt med slutaren utan att påverka skärpedjupet och att behöva springa och ratta på blixtar. En kille skrev att det inte var någon skillnad mellan 1/120 och 1/250. Jasså, då tror jag det är något fel på din kamera för att det är ganska självklart en skillnad om alla andra faktorer (iso och bländare m.m) är fasta.
Om blixtarna är i botten, iso är på 100 bländaren på mellan 5.6-9 och det fortfarande är för ljust vad gör man då? Förr var det bara att ratta på slutaren och vips blev det bra.
 
Anders Svensson skrev:
Alldeles rätt, Jag skrev fel i hastigheten och tackar för uppmärksamheten.

Förmodligen svartnade det för ögat därför att jag överskred synkhastigheten mellan hjärnan och tangentbordet:)

Haha :) Du får ursäkta mitt messershmittande också ;) Tänkte bara att det för trådskaparens skulle kanske är bäst om det blir rätt ;) Eller, jag kan i alla fall skylla på det :D
 
henke-stenbäck skrev:
men.....det är vär ljuset som fastnar på bild som är det viktigaste??????? [...]
Om blixtarna är i botten, iso är på 100 bländaren på mellan 5.6-9 och det fortfarande är för ljust vad gör man då? Förr var det bara att ratta på slutaren och vips blev det bra.
Men om du vill köra på ditt eget vis och ignorera den hjälp som ges här är det bara strunta i din D200 och fortsätta använda en D70 (den enda kamera jag känner till som klarar av det du vill ha). Notera bara att du går emot all samlad kunskap och sätt att arbeta i studio. Så du är ute på en helt egen väg där ingen av oss kan hjälpa dig längre...

Jag säger det i all välmening. Det kanske "funkar" men det är "fel" sätt att göra det på. Visst kan man kanske argumentera att det är "ljuset som fastnar på bild" som är det viktigaste (dvs att slutresultatet/bilden är allt). Men för mig är det också viktigt att kunna ta bilden igen om så krävs. Med oförutsägbarhet är det inte säkert att jag kan det.

Ställ dig själv frågan: Om den metod du föreslår skulle vara bättre, tror du inte att folk redan skulle ha kommit på att det är så man borde göra och gjort så länge? Eller finns det en anledning till att man inte gör som du gjort, trots att det bevisligen ger dig ett resultat?

Genom att jag inte gillar så mycket textur i bakgrunden och jag gärna jobbar med mörkare bilder känns inte bländaren som något bra alternativ.
Då är jag rädd att du inte riktigt greppat hur blixtfotografi fungerar. Det man styr mängden ljus från en blixt med är:
  • blixtens effektinställning
  • kamerans bländare
Så om du vill ha den ena av dessa två fast av någon anledning är det bara den andra du har att laborera med.

Du vill i ditt fall ha bländaren på ett visst inställt värde, då är det lätt, blixtens effekt måste minskas. Står effektreglagen i botten, läs vidare.

Sen finns det andra saker som minskar mängden ljus från en blixt, men gör det om bieffekt:
  • blixtens placering/riktning (men det påverkar också ljusets utseende och skuggor)
  • tillbehör som softbox, raster etc (kan "sno" ljus men återigen påverkas ljusets karaktär, spridning, riktning och skuggornas utseende).
De senare använder man alltså inte för att man har en för stark blixt utan för att man vill ha en viss effekt. Att man förlorar ljus "kommer på köpet" vare sig man vill eller inte.

Har du för starka blixtar, dvs de går inte att vrida ned tillräckligt mycket, har du två alternativ:
  • byt ut dem mot andra svagare blixtar
  • sätt gel/filter framför
Annars kam man köra blixten mot en vägg så att ljuset studsar på objektet. Problemet med det blir ju då att det är mer svårstyrt.
Precis! Studsa ljuset i en vägg ger dig en helt annan karaktär på ljuset. Kanske det är något man vill ha, kanske inte. Men det gäller att vara medveten om skillnaden. När du studsar i en vägg kommer du få andra typer av skuggor i motivet och färgen kan påverkas av väggen och omgivningen.

Ni som skriver att man inte jobbar med slutare utan med bländare och blixtstyrka verkar ju inte fatta att det har gått med d70 att fixa ljuste alldeles perfekt med slutaren utan att påverka skärpedjupet och att behöva springa och ratta på blixtar.
Vi har alla fattat att det funkar att forcera fram resultatet med D70. Det du förlorar när du gör så här är konsistent färgtemperatur och förutsägbarhet. Två saker som de flesta rankar som mycket viktigare i studion än att slippa "behöva springa och ratta på blixtar".

En kille skrev att det inte var någon skillnad mellan 1/120 och 1/250. Jasså, då tror jag det är något fel på din kamera för att det är ganska självklart en skillnad om alla andra faktorer (iso och bländare m.m) är fasta.
Nej, det är inte fel på hans kamera. Jag är rädd att du inte riktigt greppat vad han skrev och menade.

Ställ kameran i ett helt svart rum och ta två bilder. En med exponeringstid en sekund och en med exponeringstid en timme. Mitt under varje exponering drar du av en blixt med samma effekt. Bilderna kommer bli lika, det är det han menar och så blixtfoto funkar i princip: det är blixten som står för ljuset i din studio. Tar du bilder i mixat ljus (fastljus, solsken) är det en annan femma, men även då krävs väldigt starkt fast ljus för att kunna konkurrera med blixten. I praktiken är det bara starkt solljus som kan göra det eller mycket kraftiga strålkastare.

Prova själv att ta två bilder med blixt med din D70 respektive D200 på 1/125 och 1/250 sekund inne i studion. Eftersom blixtpulsen är kortare än båda dessa tider (storleksordningen en tusendels sekund) och ljuset i studion är svagt (dvs i förhållande till blixtljuset är det mycket svagare) kommer du inte få någon nämnvärd skillnad i exponeringen.

Det är först när du med en D70 kommer ned på VÄLDIGT korta slutartider, kring en tusendels sekund eller snabbare som skillnaderna börjar märkas. För då kommer du till en punkt när blixten lyser längre tid än den elektroniska slutaren är öppen. Det är dåligt, för du vet inte exakt hur pulsen ser ut, färgerna på ljuset blir annorlunda eftersom blixten inte har hunnit lysa färdigt. Du "klipper" blixtpulsen.

Ytterligare ett problem är att brinntiden varierar med effekten så du får "prova dig fram" varje gång du vrider på något reglage.

Var snäll och bit inte den hand som försöker hjälpa dig genom att säga att "de inte fattar" eller att "det är fel på deras kamera"! De råd som givits här är alla sanna och giltiga, vi försöker faktiskt hjälpa dig och förklara hur saker funkar. Du har fått erfara att med en D70 kunde du forcera fram ett resultat. Om du inte vill lyssna på de goda råd som givits är jag rädd att du får gå tillbaka till D70:n.

Det är bara att inse att det sätt du lärt dig arbeta på med en D70 fungerar inte med din D200 eller de allra flesta kameramodeller ute på marknaden.

Tack för att du tog dig tid att läsa detta. Ledsen att råden som gavs inte var vad du ville höra, men så är det tyvärr ibland. Lycka till.

[Edit: Såg nu att Christoffer hann ge förklaring på den sista paragrafen medan jag knackade på...]
 
Johan Okker skrev:
I studion med studioblixt och utan fastlus/dagsljus är det ingen skillnad mellan 1/1 och 1/1000. Jag har skrivit det tidigare men blixtpulsen är 1/800 eller kortare.
Tror det där stämmer för de flesta studioblixtar men en del (kanske äldre modeller) kan ha i extremfall (på största effekt) en så lång brinntid som 1/100 s. Det är också en orsak till att man inte ska köra med för kort slutartid.
 
matnyttige skrev:
Tror det där stämmer för de flesta studioblixtar men en del (kanske äldre modeller) kan ha i extremfall (på största effekt) en så lång brinntid som 1/100 s. Det är också en orsak till att man inte ska köra med för kort slutartid.

Helt sant, men generellt sett så gäller det jag skrev eftersom de blixtar vi talar om är 70-80-talskonstruktioner eller äldre och det är ganska få av dem som är i drift idag.

mvh
 
Walle skrev:
Tänkte bara att det för trådskaparens skulle kanske är bäst om det blir rätt

Kan bara hålla med. Det är lätt att det blir fel (eller att man tvärsäkert påstår något som inte stämmer i alla lägen). Då skall man naturligtvis se till att sådana fel påtalas - det har alla gott av.
 
Snackade med en polare om detta idag och han kör tydligen på samma sätt som jag med slutaren med sin d50 men han kör ibland med slutare 1/4000!!!! Och han hade heller aldrig hört talas om detta problem.
När jag fotar med dom 2 billiga blixtar jag har ( starfoto och linkstar 200w & 250w) samt sb600 blir det en jävla skillnad på 1/120 och 1/250. det sade min polare också så antagligen är det skillnad på vad man äger för prylar.
Och jo, jag uppskattar visst att få tips (därför jag postade denna trån) men inte att höra att man INTE jobbar med slutare när det funkat för både mig och min kompis. Men intressant att läsa att färgtemperaturen skulle ändras när jag ställer om slutaren. Det har jag inte tänkt på eller märkt att det händer. Det enda är väl att bilden blir mindre vit och hudtonerna blir en aning varmare men inte så att jag tänkt speciellt mycket på det. Genom att bilden blir mörkare när jag ändrar slutare har jag sett att det varit naturligt att färgerna blir mer mörka och starka. Om ett ansikte är ganska vitt och man gör bilden mycket mörkare måste ju färgerna komma fram mer också? Detta är intressant, berätta gärna mer om detta.
Jag har fått ett tips om hur man eventuellt "overridar" denna blixtsynkfunktion på d200 så att man kan köra som förr. Ska testa det i veckan men som sagt funkar inte det blir det att inhandla annan utrustning.
Nu har jag 2 softboxar ett vittparaply och en snoot. Och jag testar hela tiden olika ljussättningar för att hitta bra alternativ.
 
Okej Henrik då vet vi, lycka till.

Varför det fungerat för dig med din D70 och din kompis - men inte för dig med D200 framgår i tråden. Likaså vad blixtsynktiden innebär och hur det tekniskt sett är korrekt att arbeta med studioblixtar och vad du kan göra för att släcka ned ljuset ytterligare några steg.

Det vore verkligen synd om det blev flaskhalsen för ditt fotograferande!

mvh
 
Senast ändrad:
maxzomborszki skrev:
Men om du vill köra på ditt eget vis och ignorera den hjälp som ges här är det bara strunta i din D200 och fortsätta använda en D70 (den enda kamera jag känner till som klarar av det du vill ha). Notera bara att du går emot all samlad kunskap och sätt att arbeta i studio. Så du är ute på en helt egen väg där ingen av oss kan hjälpa dig längre...

Jag säger det i all välmening. Det kanske "funkar" men det är "fel" sätt att göra det på. Visst kan man kanske argumentera att det är "ljuset som fastnar på bild" som är det viktigaste (dvs att slutresultatet/bilden är allt). Men för mig är det också viktigt att kunna ta bilden igen om så krävs. Med oförutsägbarhet är det inte säkert att jag kan det.

Ställ dig själv frågan: Om den metod du föreslår skulle vara bättre, tror du inte att folk redan skulle ha kommit på att det är så man borde göra och gjort så länge? Eller finns det en anledning till att man inte gör som du gjort, trots att det bevisligen ger dig ett resultat?


Då är jag rädd att du inte riktigt greppat hur blixtfotografi fungerar. Det man styr mängden ljus från en blixt med är:
  • blixtens effektinställning
  • kamerans bländare
Så om du vill ha den ena av dessa två fast av någon anledning är det bara den andra du har att laborera med.

Du vill i ditt fall ha bländaren på ett visst inställt värde, då är det lätt, blixtens effekt måste minskas. Står effektreglagen i botten, läs vidare.

Sen finns det andra saker som minskar mängden ljus från en blixt, men gör det om bieffekt:
  • blixtens placering/riktning (men det påverkar också ljusets utseende och skuggor)
  • tillbehör som softbox, raster etc (kan "sno" ljus men återigen påverkas ljusets karaktär, spridning, riktning och skuggornas utseende).
De senare använder man alltså inte för att man har en för stark blixt utan för att man vill ha en viss effekt. Att man förlorar ljus "kommer på köpet" vare sig man vill eller inte.

Har du för starka blixtar, dvs de går inte att vrida ned tillräckligt mycket, har du två alternativ:
  • byt ut dem mot andra svagare blixtar
  • sätt gel/filter framför

Precis! Studsa ljuset i en vägg ger dig en helt annan karaktär på ljuset. Kanske det är något man vill ha, kanske inte. Men det gäller att vara medveten om skillnaden. När du studsar i en vägg kommer du få andra typer av skuggor i motivet och färgen kan påverkas av väggen och omgivningen.


Vi har alla fattat att det funkar att forcera fram resultatet med D70. Det du förlorar när du gör så här är konsistent färgtemperatur och förutsägbarhet. Två saker som de flesta rankar som mycket viktigare i studion än att slippa "behöva springa och ratta på blixtar".


Nej, det är inte fel på hans kamera. Jag är rädd att du inte riktigt greppat vad han skrev och menade.

Ställ kameran i ett helt svart rum och ta två bilder. En med exponeringstid en sekund och en med exponeringstid en timme. Mitt under varje exponering drar du av en blixt med samma effekt. Bilderna kommer bli lika, det är det han menar och så blixtfoto funkar i princip: det är blixten som står för ljuset i din studio. Tar du bilder i mixat ljus (fastljus, solsken) är det en annan femma, men även då krävs väldigt starkt fast ljus för att kunna konkurrera med blixten. I praktiken är det bara starkt solljus som kan göra det eller mycket kraftiga strålkastare.

Prova själv att ta två bilder med blixt med din D70 respektive D200 på 1/125 och 1/250 sekund inne i studion. Eftersom blixtpulsen är kortare än båda dessa tider (storleksordningen en tusendels sekund) och ljuset i studion är svagt (dvs i förhållande till blixtljuset är det mycket svagare) kommer du inte få någon nämnvärd skillnad i exponeringen.

Det är först när du med en D70 kommer ned på VÄLDIGT korta slutartider, kring en tusendels sekund eller snabbare som skillnaderna börjar märkas. För då kommer du till en punkt när blixten lyser längre tid än den elektroniska slutaren är öppen. Det är dåligt, för du vet inte exakt hur pulsen ser ut, färgerna på ljuset blir annorlunda eftersom blixten inte har hunnit lysa färdigt. Du "klipper" blixtpulsen.

Ytterligare ett problem är att brinntiden varierar med effekten så du får "prova dig fram" varje gång du vrider på något reglage.

Var snäll och bit inte den hand som försöker hjälpa dig genom att säga att "de inte fattar" eller att "det är fel på deras kamera"! De råd som givits här är alla sanna och giltiga, vi försöker faktiskt hjälpa dig och förklara hur saker funkar. Du har fått erfara att med en D70 kunde du forcera fram ett resultat. Om du inte vill lyssna på de goda råd som givits är jag rädd att du får gå tillbaka till D70:n.

Det är bara att inse att det sätt du lärt dig arbeta på med en D70 fungerar inte med din D200 eller de allra flesta kameramodeller ute på marknaden.

Tack för att du tog dig tid att läsa detta. Ledsen att råden som gavs inte var vad du ville höra, men så är det tyvärr ibland. Lycka till.

[Edit: Såg nu att Christoffer hann ge förklaring på den sista paragrafen medan jag knackade på...]

Du skriver att jag inte fattat hur studiofoto fungerar.

[*]blixtens effektinställning
[*]kamerans bländare
Skriver du.

Om du läser tidigare så skriver jag att jag kan inte ställa ner blixtern svagare. Alla blixtar är i botten och bländaren är redan förhög. Då har jag bara slutaren som polare om jag inte inhandlar gråfilm och filter.

Och ja, jag fattar att blixten ska vara snabbare än slutaren ( om man fotar en kula genom ett äpple är det nog svårt att fånga utan blixt.) har jobbat som tryckare där man har strobbar som synkas med hastigheten på pappersrullens hastighet för att kunna se hur färgerna passar ihop och det är lite samma princip. Men i mitt fall så funkar det med att ändra på slutaren mellan 120 och 250 och få en skillnad i ljuset på bilden.

Förustsägbarheten i mitt sätt är faktist den samma. Alla blixtar står nästan alltid på minimum och jag har dom oftast mot väggen p.g.a platsbrist, bländare runt 7.1 (ibland mindre beroende på var och hur objektet är placerat), iso 200 ( på d70). Och då brukar jag bara behöva pyssla med slutaren mellan 200-500 för att få önskat resultat. Simpelt.
 
Johan Okker skrev:
Okej Henrik då vet vi, lycka till.

Varför det fungerat för dig med din D70 och din kompis - men inte för dig med D200 framgår i tråden. Likaså vad blixtsynktiden innebär och hur det tekniskt sett är korrekt att arbeta med studioblixtar och vad du kan göra för att släcka ned ljuset ytterligare några steg.

Det vore verkligen synd om det blev flaskhalsen för ditt fotograferande!

mvh
Jo. Det jag är intresserad av är att nå bästa resultat och om jag inte kan arbeta med mina studioblixtar som man ska ( för att minimum ar för starkt), får man hitta andra lösningar vilket jag gjorde tills nu.
Cheers!
 
henke-stenbäck skrev:
Filter till lins eller film till blixtar?
Kostar?

Film till blixtarna är nog mera lämpligt eftersom ett ND-filer på linsen gör att du får en mörk sökarbild.

Ett annat alternativ är att du har insticksfilter ala cokin men du verkar plåta mera rörliga motiv än stilleben så det är kanske mindre lyckat för dig.

Priset för ND-film vet jag inte på rak arm. Rosco heter iaf ett märke. Kontakta någon butik som sysslar med scenljus och fråga om pris på ND-gel.

mvh
 
maxzomborszki skrev:



Ställ kameran i ett helt svart rum och ta två bilder. En med exponeringstid en sekund och en med exponeringstid en timme. Mitt under varje exponering drar du av en blixt med samma effekt. Bilderna kommer bli lika, det är det han menar och så blixtfoto funkar i princip: det är blixten som står för ljuset i din studio. Tar du bilder i mixat ljus (fastljus, solsken) är det en annan femma, men även då krävs väldigt starkt fast ljus för att kunna konkurrera med blixten. I praktiken är det bara starkt solljus som kan göra det eller mycket kraftiga strålkastare.
][/i]
Jag fattar detta men jag använder mig av ledljus ( som säkert alla andra gör) för att se hur ljuset faller på motivet och för att det är ju omöjligt att fokusera och hitta motivet i kolsvart mörker (fotar mest människor). Och av någon annledning så blir det skillnad när slutaren ändras. Men ledljus ar det enda jag använder och oftast bara på blixten närmast motivet p.g.a att mina ledlampor pajar hela tiden.
 
henke-stenbäck skrev:
Och jo, jag uppskattar visst att få tips (därför jag postade denna trån) men inte att höra att man INTE jobbar med slutare när det funkat för både mig och min kompis.
:) Tyvärr är verkligheten sådan ibland att man får höra saker man inte nödvändigtvis uppskattar.

Normalfallet är fortfarande att man INTE använder slutare. Det kanske är svårt att svälja, men fortsätt använd slutare om du tycker det är ett bättre sätt och andra arbetar på ett konstigt sätt.

Faktum är att innan du skrev dina inlägg hade inte jag hört om någon annan som arbetade i en vanlig studio på detta sätt. Det är inte så att Fotosidan har någon speciell "studiokultur", fråga gärna i andra forum eller kolla med litteratur om du tvivlar.

Men intressant att läsa att färgtemperaturen skulle ändras när jag ställer om slutaren. [...] Det har jag inte tänkt på eller märkt att det händer. Det enda är väl att bilden blir mindre vit och hudtonerna blir en aning varmare men inte så att jag tänkt speciellt mycket på det. Genom att bilden blir mörkare när jag ändrar [...] Detta är intressant, berätta gärna mer om detta.
Förustsägbarheten i mitt sätt är faktist den samma.
IMHO, förutsägbarhet har inte bara med exponering att göra utan färg på ljuset. Du skriver att du har märkt att du får varmare hudtoner, det är ett tecken på att du har annan färgtemperatur på ljuset. Har du tur skiljer det så lite att det knappt är märkbart.

Anledningen till det är att en lampa inte har samma färg när den börjar tändas som när den lyst upp helt. Liknande effekt kan man se om man dimmar en vanlig glödlampa tillräckligt mycket (då är den i läget "börjar tändas"). När du med hjälp av slutaren klipper blixtpulsen får du ju inte med hela förloppet (dvs från blixten tänds, lyser ut fullt ut tills släcks) och därmed är risken stor för att du får annan färgtemperatur än om du hade haft längre slutartid och fått med hela blixtpulsen.

Jag har fått ett tips om hur man eventuellt "overridar" denna blixtsynkfunktion på d200 så att man kan köra som förr. Ska testa det i veckan men som sagt funkar inte det blir det att inhandla annan utrustning.
Är du säker på att tipset är till D200? På en D70 är det så när man sätter på en Nikon-dedikerad blixt (exempelvis SB-600 eller SB-800) så vägrar kameran ställa in en slutartid snabbare än synktiden (1/500 s). Man kan lura den då, men förlorar all TTL-automatik. Anledningen till att den går att lura är att den har hybridslutare. Detta "tips" har bland annat jag bidragit med tidigare i forumen, men mest som kuriosa.

D200 har mig veterligen ingen hybridslutare vilket du bevisligen fått erfara (den svarta randen). Men om du kommer fram till andra resultat då du gärna dela med dig av dina resultat.

Jag fattar detta men jag använder mig av ledljus ( som säkert alla andra gör) för att se hur ljuset faller på motivet och för att det är ju omöjligt att fokusera och hitta motivet i kolsvart mörker (fotar mest människor). Och av någon annledning så blir det skillnad när slutaren ändras. Men ledljus ar det enda jag använder och oftast bara på blixten närmast motivet p.g.a att mina ledlampor pajar hela tiden.
Jag tror du missförstod mig totalt. Exemplet var i respons till ditt uttalande om att det var fel på en killes kamera om exponeringen inte var annorlunda när han kör 1/125 eller 1/250s med manuell blixt. Det var ett försök till renodlat exempel rörande att så länge som blixtpulsen är kortare än slutartiden är det inte slutartiden som påverkar exponeringen från blixtljuset. Ett försök som tydligen gick förbi, kanske var jag inte tydlig nog.

Det är klart att om du har en annan lampa (tex inställningsljuset) på och exponerar i en timme så får du något helt annat. Jag har inte heller sagt att du inte ska köra med inställningsljus eller köra i kolmörker.

Men även om du kör med fullt inställningsljus i en annars ganska väl upplyst studio tvivlar jag på att du ser skillnad på exponeringen vid 1/125s och 1/250s. Då måste du ha väldigt svaga blixtar för att det befintliga ljuset ska vara så dominerande.

Om du får stor skillnad vore det intressant att veta vad du har för uppställning/utrustning och gärna se bildexempel.

Filter till lins eller film till blixtar?
Kostar?
Angående filter till blixten: Lite högre upp i denna tråd har jag givit en länk till Roscos ND-gel i E-Colorserien. Som nämnts i ett annat inlägg senare, så säljer bland annat SFL dem. Kommer inte ihåg vad jag gav för mitt ark, men det rörde sig om knappa hundringen för ett par år sedan.

Vill du jämföra pris kan du kolla vad ND-filter som monteras på objektivet kostar (även om jag inte rekommenderar att man skaffar sådant utan vidare). Säljes hos de flesta näthandlare (Kaffebrus, Cyberphoto, Scandinavian Photo, B&H) och pris varierar kraftigt med filtermärke, filterdiameter och styrka på ND-filtret.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar