Annons

Suddig bakgrund

Produkter
(logga in för att koppla)

Diesel11

Medlem
Hej!

Jag heter micki och är en amatörfotograf, jag fotograferar smycken och vill nu lära mig hur man får till en suddig bakgrund på sina fotografier, där smycket är tydligt men bakgrund suddig. Vad heter effekten och hur ställer man in den? Jag kan inte hitta den i manualen. Min kamera är en kompaktkamera och heter xz-10 olympus.

Ja är väldigt tacksam för svar och bifogar en bild på vad jag menar.
Med vänlig hälsning

Bilagor

• vad för kamera effekt.jpg
    vad för kamera effekt.jpg
    23.8 KB · Visningar: 152
Hej!

Det kallas skärpedjup (du vill ha ett kort skärpedjup) och ställs in i kameran. Vid vredet på ovansidan av kameran till "A". Sedan vrider du den stora ringen runt objektivet. Då kommer en siffra att ändra sig på skärmen. Välj ett lågt värde. Då får du kort skärpedjup.

Hej!

Det kallas skärpedjup (du vill ha ett kort skärpedjup) och ställs in i kameran. Vid vredet på ovansidan av kameran till "A". Sedan vrider du den stora ringen runt objektivet. Då kommer en siffra att ändra sig på skärmen. Välj ett lågt värde. Då får du kort skärpedjup.

Stort tack för svaret! Jag fotograferar oftast i läge A, men på ett lite högre värde. Nu ska prova att vrida ratten till ett lågt värde istället. Tusen tusen Tack Peter!

Ett tips är att kolla på fotoskolan här på FS, särskilt del 1 som handlar om bländaren (vilket är vad du justerar i A-läget). Köp gärna någon bra bok om fototeknik, t.ex. "Bättre bilder / Fotoskolan 1" som rekommenderas i fotoskolan. Lite grundläggande förståelse för ISO, slutare och bländare kommer man långt med.

Ett tips är att kolla på fotoskolan här på FS, särskilt del 1 som handlar om bländaren (vilket är vad du justerar i A-läget). Köp gärna någon bra bok om fototeknik, t.ex. "Bättre bilder / Fotoskolan 1" som rekommenderas i fotoskolan. Lite grundläggande förståelse för ISO, slutare och bländare kommer man långt med.

Ja det är bra att kunna de grundläggande inom fotografering, helt klart! Tack för tipsen, jag ska kolla upp länkarna du gav. Tack!

Dessutom förstärks effekten med långa brännvidder o nära placering.
Det ökar oskärpan.

Just detta exempel du visar tror jag inte är gjort med endast kort skärpedjup.
Det verkar vara en del Photoshop eller motsvarande inblandat.

Om du använder en systemkamera så kan du testa att vända ett objektiv o fota om du vill ha extremt korta skärpedjup.
Ha alltså ett objektiv på kameran, som normalt. tejpa sedan fast ett objektiv mot det första objektivet fast bakvänt.

Hej!

Jag heter micki och är en amatörfotograf, jag fotograferar smycken och vill nu lära mig hur man får till en suddig bakgrund på sina fotografier, där smycket är tydligt men bakgrund suddig. Vad heter effekten och hur ställer man in den? Jag kan inte hitta den i manualen. Min kamera är en kompaktkamera och heter xz-10 olympus.

Ja är väldigt tacksam för svar och bifogar en bild på vad jag menar.
Med vänlig hälsning

Tyvärr känner jag inte till din kamera men det är relativt enkelt med en systemkamera. Med ett billigt 50mm objektiv och stor bländare (litet F tal) får du ett skärpedjup som är mindre och har lika distinkta övergångar som på din bild (om det är det du är ute efter). Man kan även trixa en del i Photoshop men det ger inte samma fina resultat (tycker jag)

Jobba men låga F-tal (F1.4-1.8) och försök komma så nära ditt motiv som möjligt och fotografera med en lätt "vinkel" så skall du se att du får fina resultat. Jobbar en hel del med produktfotografering och kör ofta med helt vanliga, billiga, 50mm objektiv. Med ett riktigt Macro objektiv kan du dock få till mm tunna skärpedjup.

Ibland är det en fördel att använda en kamera med liten sensor. Alltså en kompaktkamera.
Den ger ett relativt stort skärpedjup vid en stor bländare. När man fotograferar makro kan det vara en klar fördel.
En fullformatskamera ger ett mycket kortare skärpedjup med ett makro objektiv. Vid 2,8 och nära 1:1 gränsen är det lövtunnt. För att få en hel ring inom skärpedjupet behöver man öka bländare till 5,6 eller kanske mer.
Skulle man använda en mellanformatskamera skulle skärpedjupet bli ändå mindre.

Så om du vill fortsätta med din kompakt så är den inte helt fel för denna typ av fotografering.

Vill du ha bättre upplösning så får du ta steget till någon APS-C kamera eller fullformat.
Då får du förmodligen det omvända bekymret. Skärpedjupet är för litet.
Så då får du till längre exponeringstider och stativ eller mer ljus så du kan ha en tillräckligt liten bänder för att få hela ringen inom skärpedjupet. För makrofoto med dSLR rekommenderas alltid att använda stativ. Minsta darrning syns vid 1:1.

Ibland är det en fördel att använda en kamera med liten sensor. Alltså en kompaktkamera.
Den ger ett relativt stort skärpedjup vid en stor bländare. När man fotograferar makro kan det vara en klar fördel.
En fullformatskamera ger ett mycket kortare skärpedjup med ett makro objektiv. Vid 2,8 och nära 1:1 gränsen är det lövtunnt. För att få en hel ring inom skärpedjupet behöver man öka bländare till 5,6 eller kanske mer.
Skulle man använda en mellanformatskamera skulle skärpedjupet bli ändå mindre.

Så om du vill fortsätta med din kompakt så är den inte helt fel för denna typ av fotografering.

Vill du ha bättre upplösning så får du ta steget till någon APS-C kamera eller fullformat.
Då får du förmodligen det omvända bekymret. Skärpedjupet är för litet.
Så då får du till längre exponeringstider och stativ eller mer ljus så du kan ha en tillräckligt liten bänder för att få hela ringen inom skärpedjupet. För makrofoto med dSLR rekommenderas alltid att använda stativ. Minsta darrning syns vid 1:1.

Tack Killar för alla era svar! Jag ska gå igenom alla tipsen, och sen prova fota med de tips jag fått. Med vänlig hälsning

Just bilden du bifogade gjorde jag en liknande förra månaden.
Men här så har jag fotostackat bilden för ökat skärpedjup, samtidigt behållit den oskarpa bakgrundsoskärpan i bilden. När man kommer så nära i macro bilder är en fotostackning väldigt kraftfullt verktyg. Du tar en serie av bilder och slänger ihop dem där fokuspunkten flyttas på varje bild.

Bilagor

• Stackad.jpg
    Stackad.jpg
    46.3 KB · Visningar: 103
Just bilden du bifogade gjorde jag en liknande förra månaden.
Men här så har jag fotostackat bilden för ökat skärpedjup, samtidigt behållit den oskarpa bakgrundsoskärpan i bilden. När man kommer så nära i macro bilder är en fotostackning väldigt kraftfullt verktyg. Du tar en serie av bilder och slänger ihop dem där fokuspunkten flyttas på varje bild.

Snyggt! Väldigt skarp bild. Jag har aldrig fotat i macro, och måste lära mig lite mer. Gillar din bild väldigt mycket. Jag har ju bara en kompaktkamera och kan därför inte köpa extra macro object, men jag tror man kan fota i macro läge på min kamera. Ska testa.

Med vänlig hälsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar