Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Suddig bakgrund

Produkter
(logga in för att koppla)

Unintelligible

Aktiv medlem
Hej, jag undrar hur man får till en riktigt suddig bakgrund. Jag har objektivet 18-55mm, så jag vet inte ens om det går, undrar det därför. Vill t.ex. kunna fota en person där skärpan hamnar på personen och bakgrunden blir suddig.

/ Emma

Hej, jag undrar hur man får till en riktigt suddig bakgrund. Jag har objektivet 18-55mm, så jag vet inte ens om det går, undrar det därför. Vill t.ex. kunna fota en person där skärpan hamnar på personen och bakgrunden blir suddig.

/ Emma

För att få till det gäller det att antingen ha ett ljusstarkt objektiv där du använder den största bländaröppningen, t ex 2,8 eller ännu mindre siffra. Det är det samma som stor bländare (öppning). Litet förvirrande kanske men stor bländare = stor öppning = litet bländartal.

Ditt objektiv är förmodligen inte så ljusstarkt så det kan vara litet knepigt att få till.

Ett annat trick är att ha stort avstånd mellan motiv och bakgrund och så stor bländare som möjligt.

/FW

Nu vet vi inte vad du har för kamera, men både Nikon och Canon har ett fast 50 mm med ljusstyrka 1.8 som är väldigt bra,billigt skarpt och ljusstarkt. Runt en tusing.

Jag använder det för studio och allmänt för porträtt.
Har man en kamera med fullformatssensor blir effekten större då man kan vara närmare motivet än med en aps kamera.

Här är några exempel med min 40d och 50 mm 1,8

http://picasaweb.google.com/lh/phot...?authkey=Gv1sRgCJfT9Iam2r_AWA&feat=directlink

http://picasaweb.google.com/lh/phot...?authkey=Gv1sRgCJfT9Iam2r_AWA&feat=directlink

Hej Emma, prova att ställa in objektivet på 55 mm brännvidd.
Gå sen riktigt nära personen, och kolla samtidigt så att bakgrunden är riktigt långt borta från er båda.

Välj ett läge på kameran som heter A eller Av (har du inte en Nikon eller Canon, finns säkert liknande läge på din). Ställ in det lägsta värdet du kan få. Ta en bild o kolla hur det blev.

Tyvärr innebär brännvidden 55 att bilden troligtvis inte kommer täcka sk "helfigur", men för att kolla effekten så att säga funkar det säkert.

tack så mycket för alla svar och förklaringar! Har provat lite nu utifrån det ni sagt och det blir faktiskt bättre ;) Lite mer åt det hållet jag vill ha det. Sen tror jag nog som ni säger att jag behöver ett annat objektiv. Ska kolla på det där 50mm.

Tack! :)

Nu vet vi inte vad du har för kamera, men både Nikon och Canon har ett fast 50 mm med ljusstyrka 1.8 som är väldigt bra,billigt skarpt och ljusstarkt. Runt en tusing.

Jag använder det för studio och allmänt för porträtt.
Har man en kamera med fullformatssensor blir effekten större då man kan vara närmare motivet än med en aps kamera.

Här är några exempel med min 40d och 50 mm 1,8

Det är precis så som de bilderna jag vill få till det. Får inhandla ett nytt objektiv så småningom.
Tack!

Du är väl medveten om att du måste fokusera manuellt om du använder 50mm 1.8 på en D60? (och det är nog inte så lätt ...) Det finns ett förmånligt och ljusstarkt AF-S DX 35mm 1.8 som är verkligt bra, och litet, lätt och nätt. Det passar bra för hel- och halvfigursporträtt, men är inte så idealiskt för ansiktsporträtt.

Okej. Men om vi säger att jag köper det där 50 mm 1.80 -objektivet. Är det svårt att lära sig fota manuell? (beror väl på person till person.) Men tänkte om det är värt att köpa ett sånt?

Med D60 kan det bli lite gissningslek med manuell fokusering. Sökaren är väldigt liten och är det lite sämre ljus så. För det priset tycker jag att det är värt det ändå. Har du bara fotat med f/5,6 med din 18-55, så kan f/1,8 vara befriande. Du får ljusare sökarbild också.

Med D60 kan det bli lite gissningslek med manuell fokusering. Sökaren är väldigt liten och är det lite sämre ljus så. För det priset tycker jag att det är värt det ändå. Har du bara fotat med f/5,6 med din 18-55, så kan f/1,8 vara befriande. Du får ljusare sökarbild också.

Okej, jag tror jag ska satsa på ett sånt objektiv.

Jag har provat 50mm f/1,8 på D60, och tyckte det var lite småmeckigt att ställa skärpan manuellt. Fast med hjälp av kamerans "gröna prick" (håll in avtryckaren till hälften så lyser en grön prick när det är skarpt under fokuspunkten) blev det lite lättare...

Annars finns ju det dyrare 50mm f/1,4G, som HAR inbyggd autofokusmotor, och alltså ger autofokus på D60. Men det är fyra gånger så dyrt...

Vad kostar ett sånt? :)

Ja det beror väl naturligtvis på vad du vill ha, men du kan få ett acceptabelt för 2500:-

Sigma 70-300 APO DG Macro eller nåt liknande heter det. Det innebär dock att du måste förflytta dig en bit bakåt från motivet, men får ganska lätt ett kort skärpedjup. Om du ska fota en person utomhus är det perfekt, då du kan välja rätt lätt hur pass suddig han eller hon ska bli.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar