Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Substitut för DSLR-kamera på resa

Produkter
(logga in för att koppla)
Olympus XZ-2

Några dåliga saker: Linslocket är rätt jobbigt. Det finns ett som öppnar sig automatiskt att köpa för ~200kr.
Det automatisks objekivlocket köpte jag nästan direkt efter att ha köpt en XZ-2. Det locket borde vara standard och följa med kameran.

Detta var det bästa jag kunde hitta i prisklassen 2000 kr när det gäller en kamera som man vill ta med sig överallt och som som klarar det mesta.
I den prisklassen är XZ-2 i det närmaste ohotad, tycker jag. Kameran är definitivt i klass med dubbelt så dyra kameror (förutom att man får med en sökare till en del kameror, men måste köpa en tillbehörssökare till XZ-2).

Jag har en XZ-1, men saknade tippbar skärm (har haft en OLY 7070w i många år) och ville också om möjligt få lite mindre brus när jag skruvade upp iso, så jag köpte en XZ-2 och den är väldigt bra tycker jag. Plåtade i en kyrka i går på iso 400 och det ser mycket bra ut, det lilla brus som kan anas är dessutom lätt att korrigera bort. Det blir inga stora färgblaffor utan ser mera ut som grövre korn. Det automatiska linslocket är väldigt bra, rekommenderas varmt.
Touchfunktionen på skärmen stängde jag av rätt kvickt, jag kommer aldrig överens med touchskärmar av någon anledning och inte med den här heller.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar