Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Substitut för DSLR-kamera på resa

Produkter
(logga in för att koppla)

mysk

Aktiv medlem
Hej

Jag sticker till USA och tänkte du köpa mig en liten och bra kamera att kunna ha runt halsen. Har ett par DSLR kameror men ätnkte inte ta med nån av dem.

Har kollat lite på BH's sin hemsida och det finns ju massor av "bra" kamerar för runt 2000 sek.

Vad jag är ute efter är:

RAW format
Bra ISO
Liten
och bra bildkvalitet då såklart :)

Några tips...

Har kollat på Canons G16, lite gammal men verkar hålla bra klass fortfarande, eller liknande

Mycket tacksam för tips

Nån CSC istället för DSLR?

En Canon Eos M i paket för 1990 kr på Elgiganten har väl varit rätt oslagbar när det gäller pris mot bildkvalitet.
Det finns ju ett flertal CSC som annars är bra.

Men EosM med 22:an sittande på (då lite dyrare än 1990 kr) är, tycker jag, en väldigt potent fickkamera. Både 11-22 och 18-55 är små att ta med i andra fickan. Jag är mest vidvinkelfotograf och tycker 11-22 är riktigt bra.
Ska du handla i USA så säljs inte 11-22 där.

Jag inte väl mest ute efter en kamera utan utbytbara objektiv. En point n shot kamera helt enkelt. Givetvis trevligt med bra zoom så länge det inte går alltför mycket ut över storleken på den.

Dock har jag tittat en del på x20 och den verkar väldigt intressant

Tack för bra tips. Ska utforskas.

Snygga bilder! Jag har den också och visst är den suverän, men den kostar ju lite mer än 2K...

Kostar är ett relativt begrepp ;-)

sökare (två sorters)
passar i en vanlig jackficka
raw
bra iso-möjligheter
utanpåliggande reglage
f2.0
ingen damm på sensorn
läcker känsla med bländare manuellt på gluggen
robust feeling
retro

Det blir inte så många kronor per argument, hehehe :)
Vad du än väljer, ha't så trevligt i USA!

Kostar är ett relativt begrepp ;-)

sökare (två sorters)
passar i en vanlig jackficka
raw
bra iso-möjligheter
utanpåliggande reglage
f2.0
ingen damm på sensorn
läcker känsla med bländare manuellt på gluggen
robust feeling
retro

Det blir inte så många kronor per argument, hehehe :)
Vad du än väljer, ha't så trevligt i USA!

Problemet är att den inte har någon form av zoom. Jag fotar altlid med fasta gluggar när jag jobbar men tänker att det skulle vara trevligt med lite zoom när man är på semester och bara har en kamera / glugg att leka med

Jag inte väl mest ute efter en kamera utan utbytbara objektiv. En point n shot kamera helt enkelt. Givetvis trevligt med bra zoom så länge det inte går alltför mycket ut över storleken på den.

Dock har jag tittat en del på x20 och den verkar väldigt intressant

Tack för bra tips. Ska utforskas.

Rent generellt tror jag du kommer att få svårt att hitta något som ger kvalitet motsvarande en APS-C DSLR för kring 2000 kr. Även om X20 är bra så har den en bra bit igen till de flesta APS-C system när mörkret faller på och bruset gör sig påmint. Dessutom är väl X20 nästan dubbelt så dyr som du tänkt dig.

EOS-M å andra sidan har APS-C sensor och handhavande som point & shoot, att man kan byta optik betyder väl inte att man behöver göra det. Finns nog inte något mer prisvärt på marknaden just nu. Den enda riktigt stora nackdelen är egentligen avsaknaden av riktig sökare, men å andra sidan är sökaren i X20 inte sådär jättebra den heller om man är van vid vad en DSLR har att erbjuda i den vägen

En Panasonic i gf-serien (micro 4/3) eller Olympus Pen går att få tag på för en spottstyver och tsedan finns det både Olympus och Panasonic telezoomar som är mycket prisvärda och framförallt små.
Numer är min mest använda kamera, både i jobb och resa en Lumix GM1, men den faller på priset för din del.
En Gf3 + 14-42 + en 40-140 (motsv 80-300 fullformat) tex går säkert att hitta för ett par tusen och då ryms hela paketet i två små fickor.

Fantastiskt med så fina tips

Jag handlar kameran i USA med norska pengar så blir lite billigare än SEK men tippar det kommer landa runt 3000 NOK inräknat de 10% som inte står med på BH sin hemsida.

Det jag gillar med x20 är att objektivet inte tar sån stor plats. Ska jag köpa liknande zoomomfång med en utbytbar så drar väl storleken iväg.

Då jag är van med min d3s brusskillz så förstår jag att jag kommer bli lite besviken med något som hellst pocket liknande i brusväg men ska man köpa kamera för runt 3000 så får man kanske räkna med det?

Det jäkliga är ju att man kan få en x100 för en tusing till begagnad. EN helt rå kamera, dock känns det dumt at tköpa den då det är fast objektiv!

Fantastiskt med så fina tips

Jag handlar kameran i USA med norska pengar så blir lite billigare än SEK men tippar det kommer landa runt 3000 NOK inräknat de 10% som inte står med på BH sin hemsida.

Det jag gillar med x20 är att objektivet inte tar sån stor plats. Ska jag köpa liknande zoomomfång med en utbytbar så drar väl storleken iväg.

Då jag är van med min d3s brusskillz så förstår jag att jag kommer bli lite besviken med något som hellst pocket liknande i brusväg men ska man köpa kamera för runt 3000 så får man kanske räkna med det?

Det jäkliga är ju att man kan få en x100 för en tusing till begagnad. EN helt rå kamera, dock känns det dumt at tköpa den då det är fast objektiv!

Du verkar tänka en hel del som jag själv gjort.
Har alltid haft stora dSLR som mina huvudkameror för seriöst fotande. Fast på en semester kan det bli lite jobbigt att släpa på grejerna. Så därför har jag oftast också ägt en avancerad kompakt för de tillfällen jag inte orkat släpa på de större kamerorna.

Jag konstaterade snart att jag inte gillade kameror utan sökare utan man skulle fota på raka armar. Det minskar radikalt möjligheten att hålla kameran still på längre tider.
Sedan gillade jag ofta inte hur de brusreducerade bilderna så hårt att jpg bilderna började smeta ut detaljerna. Så förutom att ha en ordentlig optisk sökare skulle kameran kunna hantera raw.

Så först när jag köpte en X-10 fick jag en kamera som jag verkligen var nöjd med när det gäller hanteringen. Dessutom tog den riktigt bra jpg-bilder. Raw filerna var dock svåra att hantera bra i den tidens programvara.
grund av X-transkamerornas framgång.
Sedan kom X-20. Jag uppgraderade och dottern fick min X-10. Raw-filerna hade klart bättre stöd i många mjukvaror på
Numera fungerar det någorlunda också i LR och ändå bättre i iPhoto, Aperture Capture One Pro m.fl.
Själv tycker jag att X-20 fungerar bra i dagsljus och upp till ISO 800. Över det tycker jag inte att resultatet duger.
Till sist tog jag steget upp till X-PRO1. Först då fick jag en kamera som jag både har den hantering som jag vill ha och en bildkvalitet som börjar gå att jämföra med min 5D kameror. Ibland bättre.

Så livet är fullt av kompromisser:)

Om du köper en X-20 får du en kompakt jag tror att du kommer älska vad gäller hanteringen av kameran. Däremot ser man ganska lätt att bildfilerna kommer från en mindre sensor. I dagsljus hänger den med bra.
Så slå du till på en X-20. För de pengarna har du svårt att hitta en kamera som både är trevlig att fota med och ger ett vettigt resultat.

Risken är väl att det som för mig blir vägen in i X-translägret och det snart leder till en mer avancerad variant. Som i sin tur leder till att dina större dSLR kameror får ta igen sig allt oftare i kameraskåpet.

Förvånad över att ingen har tagit upp Sony RX100 i denna tråd, men väl dyrare kameror...

RX100 har zoomobjektiv, som trådskaparen vill ha. Som också vill ha så lågt brus som möjligt - och eftersom RX100 har en betydligt större sensor än alla andra zoomkompakter, så ger den också lägre brus och bättre bildkvalitet än någon av dessa. Det finns ingen annan kamera i denna kategori som kan ge lika bra bildkvalitet (förutom RX100 II och den kommande RX100 III då).

Jämfört med Fujifilm X20 så har RX100 betydligt större sensor, är billigare samt mindre och lättare.

De mest sålda kompaktkamerorna har traditionellt legat inom prisintervallet 800-1.600 kr, men RX100 har lyckats bli en av världens mest sålda kompakter trots att den kostar flera gånger mer än detta.

Såg just att den är CyberPhotos mest sålda kompaktkamera.

Detta (men kanske framförallt den stora mängden av mycket positiva omdömen den har fått) indikerar att RX100 inte borde vara kattskit i alla fall... :)

Förvånad över att ingen har tagit upp Sony RX100 i denna tråd, men väl dyrare kameror...

RX100 har zoomobjektiv, som trådskaparen vill ha. Som också vill ha så lågt brus som möjligt - och eftersom RX100 har en betydligt större sensor än alla andra zoomkompakter, så ger den också lägre brus och bättre bildkvalitet än någon av dessa. Det finns ingen annan kamera i denna kategori som kan ge lika bra bildkvalitet (förutom RX100 II och den kommande RX100 III då).

Jämfört med Fujifilm X20 så har RX100 betydligt större sensor, är billigare samt mindre och lättare.

De mest sålda kompaktkamerorna har traditionellt legat inom prisintervallet 800-1.600 kr, men RX100 har lyckats bli en av världens mest sålda kompakter trots att den kostar flera gånger mer än detta.

Såg just att den är CyberPhotos mest sålda kompaktkamera.

Detta (men kanske framförallt den stora mängden av mycket positiva omdömen den har fått) indikerar att RX100 inte borde vara kattskit i alla fall... :)
Det är definitivt inget fel på sensorn. Problemet är väl handhavandet. Detta är en mobilkamera på sterioder. Raka armar och bildskärmen som sökare kommer jag aldrig att tycka är en bra lösning utom om jag har kameran på stativ.
Skall man ha en kamera som känns som en och vara ett nöje att fota med är enligt min mening X-20 ett klart bättre köp.
En kamera är inte endast sensor precis som en bil inte endast är motor.

Ja, den är ju i alla fall liten, men liten sensor ger ger sämre egenskaper i svagt ljus.
I "sunny california" skiner alltid solen! :) (Iofs så skrev inte robert vart i USA han skulle åka ...).

En systemkamera, oavsett hur liten den är, för alltid med sig mer komplikationer än en kompaktkamera. Ibland är det något man gärna står ut med för att få bra bilder. Ibland är det bara jobbigt. I det senare fallet är en kompaktkamera ett mycket bättre val trots sämre lågljusegenskaper.

Dessutom finns det ju kompaktkameror med hyfsat stor sensor, t.ex. Canon G1X (och dess efterföljare G1X II).

Det är definitivt inget fel på sensorn. Problemet är väl handhavandet. Detta är en mobilkamera på sterioder. Raka armar och bildskärmen som sökare kommer jag aldrig att tycka är en bra lösning utom om jag har kameran på stativ.
Skall man ha en kamera som känns som en och vara ett nöje att fota med är enligt min mening X-20 ett klart bättre köp.
En kamera är inte endast sensor precis som en bil inte endast är motor.

Jag förstår inte varför alla motståndare till sökarlösa kameror ständigt tar upp det där med raka armar. Jag använder ofta även mina kameror som har sökare med skärmen i stället, och jag har nog aldrig någonsin gjort det på det viset - ofta har jag kameran i midje- eller brösthöjd och det fungerar alldeles utmärkt förutom när solen lyser på skärmen.

Min RX100 II är väldigt lik min A6000 i hanteringen, och båda känns som kameror och är roliga att fotografera med :)

Däremot är RX100 (alla varianter) för dyra om TS tänkt sig en kamera som kostar runt 2000:-

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar