Annons

Styrning av studioblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

boppen

Aktiv medlem
Hallå!

Fick några minuter över nu ikväll, så jag packade upp mina blixtar (D-Lite 2) och provade snabbt några bilder. Jag har i dagsläget inget annat sätt att styra dem än via blixten på min kamera (Pentax K10D). Men frågan är ju om jag ska ställa in det på nåt speciellt sätt?
Tar jag ett foto med blixten på min kamera som i sin tur triggar studioblixtarna blir bilderna mörkare än när jag bara kör med kamerans inbyggda blixt???
Kör på M-läget, bländare 1.4 och typ 1/10 tror jag det var, ISO 100.
Hur kan det bli så, antar att det är jag som gör nåt fel, eller fattat nåt fel ;)

Tacksam för nåt litet tips!

/Boppen
 
Kamerans blixt skickar ut en liten blixt innan bilden tas för att kolla hur mycket den skall ge ifrån sig. Då triggar dina studioblixtar. Därför blir bilden mörk. Använda istället den synk-kabeln du fick med blixtarna. Hälsningar, Thorsten.
 
Blixtarna löser ut på din kameras förblixt, vilket gör att dom inte ger något ljus på bilden överhuvudtaget.

Kör kameran på M och 1/200 (eller vad som är din kameras snabbast synktid, brukar vara 1/200 eller 1/125) Bländaren skall ligga någonstans mellan 5,6 och 11 beroende på vad du har för styrka inställt på blixtarna.

Kolla i manualen för kameran/blixten om du kan stänga av förblixten, går inte det kan du köra med syncsladd eller någon annan fjärrutlösare typ Skyport, Pocket Wizard eller liknande..

Lycka till!

/M
 
Har kameran en inställning för manuell blixt kan Du använda den att trigga blixtarna, men dra ner styrkan.

Ett säkrare sätt är radiotrigger från kaffekrus för runt 500:-. Enda gången en sådan krånglar är om någon använder en radiomikrofon i närheten, de går på samma frekvensband.

Du behöver bara trigga en av Dina blixtar, den andra sätter Du som slav.
 
Ursäkta OT, men här har trådstartaren fått tre svar på hans fråga, varför kan man inte bemöda sig med att tacka för dom och meddela om man har fått eller inte fått hjälp av dem? Det tycker jag tillhör god forum-sed. Eller? Tycker mig se fler och fler tendenser på folk som helt enkelt struntar i att andra människor lagt ner tid på att hjälpa dom. Trist.
 
Jag är jättetacksam för de svar jag fått från er alla! Jag har bara inte hunnit kika in på forumet och kommentera svaren förrän nu, det är mycket annat att stå i här hemma också ;) Studioblixtarna har åkt in i ett hörn i igen, får se om jag får lite tid ikväll att plocka fram dem igen!

Jag får nog ta och investera i en sändare från Kaffebrus ser det ut som, känns ju smidigare än att börja trassla in sig i en massa kablar!

Men jag ska ta och gå igenom Pentax-trådarna här på forumet, verkar inte som att min inbyggda blixt fixar det där med styrningen av andra blixtar, men enligt manualen kanske den "externa" 540FGZ'an jag har gör det, vi får se.

Hur som helst, tack igen för svaren!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.