ANNONS
Annons

styrning av nikon sb-600?

Produkter
(logga in för att koppla)

Biig

Ny medlem
jag har en nikon D80.
kan man styra blixten även om den inte sitter på kameran?
jag har hört att man kan använda en slavtändare/slavblixt och att det ska funka bra?
eller vilka andra möjligheter finns det? jag har inget extra tillbehör som trådlösa sändare och dylikt
 
Japp, det går. Den inbyggda blixten utlöser SB-600 som du kan ställa på något bra ställe.
Första gången känns det lite krångligt men sen så....
I kameran går du in under blixtinställningar och ställer den inbyggda blixten i "commmanderläge".
Sen ska du hålla in ett par knappar på blixten - kolla i manualen (jag kommer inte ihåg) för att ställa blixten i slavläge. Sen är det bara att knäppa.

Om det inte skulle funka, kolla att samma "kanal" är inställd på kameran (samma ställe som där du ställer commanderläge) och på blixten.
Mvh Urban
 
Hur långt räcker detta? Fungerar det med D50 med?

Nix, om du inte har en SB-800, SB-900 eller SU-800 på D50'n att styra den med. Jag har testat ca 25-30m i en kyrka (med en SB-800 som master och SB-600 som slav) och då slog 600:an var annan gång ungefär. Vid kortare avstånd brukar det fungera bättre.

/Peter
 
Jag är verkligen borta när det kommer till trådlösa blixtar, startade en tråd om det, men inga svar där. En SU-800 skickar signalen via IR/Radio eller? Vet att till exempel en D80/D200 kan styra SB-600/800 trådlöst med. Är detta via radio/IR då med?

Och vad är då fördelen med pocketwizards som många lägger dyra pengar på?

I vilka fall får man fullständiga inställningsmöjligheter/automatik och i vilka fall får man ställa blixten manuellt?
 
Styrningen sker med förblixtar (kommer dock så tätt innan den riktiga blixten att du inte hinner se den), tror docka att det är IR med i förblixtarna. Pocket Wizzard kör med radio ochr betydligt mycket längre räckvidd och behöver inte fri sikt. Nackdelen är att du förlorar iTTL, du kan ju dock styra andra blixtar än Nikons med PW.
Här kan du läsa mer om Nikons trådlösa blixtsystem:
http://nikoneurope-se.custhelp.com/...SZwX3NlYXJjaF90ZXh0PWNscw**&p_li=&p_topview=1


/Peter
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.