Annons

Styrka på batteri till blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

oscar.edvardsson

Avslutat medlemskap
Tänkte inhandla en blixt, men funderar på det där med batterier. Kommer köpa uppladdningsbara batterier, men jag undrar hur starka (mAh) behöver batterierna vara för att orka med att ta "tillräckligt" många bilder? Räcker 2000 mAh, kan man gå lite under eller måste man upp till 2400?

Blixten i fråga är troligen en Speedlite 430, om det är stor variation mellan blixtar. Jag har inte hunnit sätta mig in än. :)
 
2000 mAh ska nog räcka, men det beror ju på hur hårt du ska köra blixten. Se bara till att ladda batterierna precis innan du ska använda blixten, låt inte batterierna ligga laddade ett tag innan du använder dem, de laddar nämligen ur sig.
 
Köp så starka du hittar. Jag har en uppsättning på 2700 mAh. Det är en fröjd att använda dem.
 
Jag håller med Oscar, kör med de starkaste du hittar. Blixten laddar snabbare och stabilare då. Jag kör vanligtvis med 2700mAh, men under fotouppdrag (bröllopsfoto) så kör jag faktiskt med engångbatterier. Jag upplever att blixten laddar snabbare och blixtljuset är stabilare med dessa än med laddningsbara.
 
Köp dessa (Clas Ohlson art. nr. 36-2294) om du laddar dom precis innan du ska fota. Räcker till fler bilder, men laddar ur snabbare än nedanstående. 2700 mAh

Dessa (Clas Ohlson art. nr. 36-3754) håller laddningen mycket bättre. 2300 mAh.

Jag fotar med canon 430 EX II. Äger båda batterityperna. Men använder oftast de på 2300 mAh.
 
Jag håller med Oscar, kör med de starkaste du hittar. Blixten laddar snabbare och stabilare då. Jag kör vanligtvis med 2700mAh, men under fotouppdrag (bröllopsfoto) så kör jag faktiskt med engångbatterier. Jag upplever att blixten laddar snabbare och blixtljuset är stabilare med dessa än med laddningsbara.

Kör du med engång Lithium då eller?

För kikar man på vanliga alkaliska så törs jag nästan ta gift på att ett laddningsbart har högre effektuttag och definitivt högre energimängd.
 
Mja, att leta efter NiMH-batterier med så hög kapacitet som möjligt är långt ifrån alltid det bästa. Min erfarenhet av dessa är att när kapaciteten går upp, så ökar också självurladdningen drastiskt.

Det finns nu en ny typ av uppladdningsbara batterier som har extremt låg självurladdning. Dessa uppfanns av Sanyo (omkring år 2006), som kallade sina för Eneloop. Sedan dess har naturligtvis många andra tillverkare kopierat dessa.

Dessa batterier med låg självurladdning har i och för sig inte den allra högsta kapaciteten, Sanyo Eneloops storlek R6/AA ligger på 2.000 mAh. Dock, ifall man jämför med ett traditionellt 2.700 mAh och båda har legat 2 veckor sedan laddning, så får man ut minst lika mycket ur Eneloop-batterierna som ur batteriet med högre specad kapacitet. Somliga högkapacitetsbatterier kan t.o.m. vara tomma efter bara två veckors lagring... Det normala för de jag har är annars att de i bästa fall klarar 4 till 8 veckor med halva laddningen kvar. Vid lång lagring - ett år - så behåller Eneloop och deras motsvarigheter, ifall de är lika bra gjorda (vilket inte alla är förstås) 85% av sin laddning. Alla andra traditionella NiMH-batterier är tomma då.

Mitt råd är att inte köpa något annat än Eneloop-batterier (Vartas motsvarigheter tror jag är OK också, men har inte provat dem själv). Följer givetvis själv mitt eget råd... :)


Eneloop-batterierna kan köpas på Konrad.se, där ett 8-pack R6/AA-batterier kostar 195 kr plus frakt. Såg nyligen att en kedja hade tagit upp Eneloop-batterierna på sitt program, men minns tyvärr nu inte vilken det var. Gaggigheten har börjat göra sig påmind?
 
Det där läste jag om för ett tag sedan, tack för det! Ska definitvt kolla upp det. Eftersom jag inte är proffs eller jobbar med fotografering är det väldigt oregelbundet och oväntat om/när jag behöver blixt.

Det som fick mig att börja fundera var att Apple släppte en batteriladdare, inkl. 6 batterier, som faktiskt verkade ganska billig, och snygg. Sen fick jag reda på att de bara vara 1900 mAh, men tror de använder sig av Eneloop-teknologin (har för mig att jag läste det nånstans).
 
Eneloop-batterierna kan köpas på Konrad.se, där ett 8-pack R6/AA-batterier kostar 195 kr plus frakt. Såg nyligen att en kedja hade tagit upp Eneloop-batterierna på sitt program, men minns tyvärr nu inte vilken det var. Gaggigheten har börjat göra sig påmind?

Hm, är det verkligen konrad.se? Hade i och för sig varit intressant med en nattklubb som sålde batterier i baren.
 
conrad.se ska det vara, ja (trots att det är ett tyskt företag)! Uj, gaggigheten HAR börjat spira, känns det som...
 
Har 430 ex II och köpte biltemas snabbladdare med cig-adapter till bilen och vanlig nätanslutning ihop med 4 st 2500mah accar. 299 spänn.
Det var deras laddare jag var ute efter i första hand (bra, snabb, billig och kan laddas i bilen) och såg mest de medföljande accarna som en låg merkostnad, fast de räcker för mitt fotobeteende och behov och jag har inte känt behov än av dyrare/bättre accar.
 
Jag håller med tidigare talare om att välja den nya sorten som har låg självurladdning.
Jag använder powerbase:s variant som finns hos kjell & co. (PowerBase Instant AA 2100mAh 4-p)
till min 430 EX II.

Blixten kan ligga veckovis utan att ladda ur batterierna. Sen är jag feg och har alltid ett 4pack vanliga batterier i stora fotoväskan i reserv.
 
Biltemas lågurladdningsaccar 2100mah påstår 85% bibehållen styrka efter ett år...billiga var de också. Kanske kan övervägas för den låga pengen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.