Mja, att leta efter NiMH-batterier med så hög kapacitet som möjligt är långt ifrån alltid det bästa. Min erfarenhet av dessa är att när kapaciteten går upp, så ökar också självurladdningen drastiskt.
Det finns nu en ny typ av uppladdningsbara batterier som har extremt låg självurladdning. Dessa uppfanns av Sanyo (omkring år 2006), som kallade sina för Eneloop. Sedan dess har naturligtvis många andra tillverkare kopierat dessa.
Dessa batterier med låg självurladdning har i och för sig inte den allra högsta kapaciteten, Sanyo Eneloops storlek R6/AA ligger på 2.000 mAh. Dock, ifall man jämför med ett traditionellt 2.700 mAh och båda har legat 2 veckor sedan laddning, så får man ut minst lika mycket ur Eneloop-batterierna som ur batteriet med högre specad kapacitet. Somliga högkapacitetsbatterier kan t.o.m. vara tomma efter bara två veckors lagring... Det normala för de jag har är annars att de i bästa fall klarar 4 till 8 veckor med halva laddningen kvar. Vid lång lagring - ett år - så behåller Eneloop och deras motsvarigheter, ifall de är lika bra gjorda (vilket inte alla är förstås) 85% av sin laddning. Alla andra traditionella NiMH-batterier är tomma då.
Mitt råd är att inte köpa något annat än Eneloop-batterier (Vartas motsvarigheter tror jag är OK också, men har inte provat dem själv). Följer givetvis själv mitt eget råd...
Eneloop-batterierna kan köpas på Konrad.se, där ett 8-pack R6/AA-batterier kostar 195 kr plus frakt. Såg nyligen att en kedja hade tagit upp Eneloop-batterierna på sitt program, men minns tyvärr nu inte vilken det var. Gaggigheten har börjat göra sig påmind?