Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stulet porträttfoto på porrsida?!?!

Produkter
(logga in för att koppla)

MarikaLantz

Medlem
Ett porträttfoto jag tagit på en vän har blivit stulet och upplagd på en porrsite.

Personen som stulit fotot använder det som profilbild i communityt på denna porrsite.

Admin på sidan har bett honom ta bort bilden men han gör ej detta.

Jag har polisanmält det men polisen tittar ju inte ens åt anmälan och jag fick idag papper om att de inte gör något åt det.

Hur ska jag gå vidare utan att det behöver kosta en förmägenhet.

Om någon vill använda foton jag tagit får de faktiskt betala så jag ska ha betalt för de veckor han använt bilden och min vän som jag fotograferade ska ha hälften minst!

Hjälp mig!
Vad ska jag göra?

Jag vill inte att mina foton ska vara på porrsiter!

Ta kontakt med sitens administratör igen, de kan ju helt enkelt radera bilden eller stänga av medlemmen bara viljan finns.

Den person jag talat med i sitens crew har hela tiden skickat massa dumma förklaringar till att jag inte har något att komma med för jag har ju inte "förlorat" en bild, fått den stulen så jag itne har bilden kvar.
Jag har ju trots allt originalet kvar tycker han och då ska jag inte klaga typ.

Så de är inte till så mycket hjälp tyvärr.
de går dock med på att lämna ut personens IPnummer och personnummer om POLISEN ber om det.

Kan jag skicka räkning till själva communityt som denna person lagt upp bilden på?

Det är ju ett community där man som privatperson får registrera sig och ha en egen sida med gästbok och egen presentation om dig själv och sådant.

Är det själva communityts grundare som är den man ska skicka fakturan till då?

Den som driver sajten är i slutänden ansvarig för att inget upphovsrättsskyddat material används olovligen av medlemmarna. Det är inget snack, skicka en räkning, ange ett sista betalningsdatum och lägg på 400kr per påminnelse.

iSolen.se skrev:
Skicka en räkning till sajten för publiceringen samt brott mot upphovsrätt. Några tusen blir det väl.
Jag hade satt ett ANTAL tusenlappar på en sådan räkning. Det är en sak att man snor bilder men en helt annan sak att man kopplar personer till porr.

MarikaLantz skrev:
...

Jag har polisanmält det men polisen tittar ju inte ens åt anmälan och jag fick idag papper om att de inte gör något åt det...

Eh? Om du har svart på vitt att de inte tänker upprätthålla upphovsrättslagen så är det bara att gå vidare till andra lämpliga myndigheter.

http://www.regeringen.se/sb/d/1476/m/header

Här är en kort broschyr om upphovsrätt via internet för musik, film och bilder mm...

http://www.regeringen.se/sb/d/5074/a/50729

Nu är jag ju tämligen disillusionerad angående sveriges politiska och byråkratiska apparat så jag tror tyvärr inte att det blir ngt resultat. Men försöka duger, man vet aldrig. Tycker det är väldigt märkligt att polisen inte anser det vara värt att utreda.

MarikaLantz skrev:
Den person jag talat med i sitens crew har hela tiden skickat massa dumma förklaringar till att jag inte har något att komma med för jag har ju inte "förlorat" en bild, fått den stulen så jag itne har bilden kvar.
Jag har ju trots allt originalet kvar tycker han och då ska jag inte klaga typ.

Så de är inte till så mycket hjälp tyvärr.
de går dock med på att lämna ut personens IPnummer och personnummer om POLISEN ber om det.

Det där är samma bullshit som många ungdomar kör med när de försöker säga att det inte är stöld att kopiera film/musik. Sen att straffet är samma för stöld som för upphovsrätttbrott försöker de blunda för så skillnaden är bara semantisk. Skicka en länk till sidan om upphovsrätt på fotosidan eller annorstädes, det finns många sidor men tjafsa inte med dem, du har lagen på din sida och kan inte vinna en argumentation mot någon som inte vill ändra sig.

Aha.
Så då är det ju porrsidan i sig som ska ha koll att bilder inte strider mot lagen.

tack så mycket!

hur mycket kan man sätta fakturan på?
Bilden har legat uppe i MINST 2 veckor.
den har säkerligen legat uppe sedan han registrerade sig för några månader sedan men det är över 2 veckor sedan personen i fråga var inloggad.

Jag har ingen aning om vad man kan kräva för ersättning.
Modellen på bilden (min vän) borde väl kunna kräva skadestånd för att han använt den bilden som är ett porträtt av min vän?

det värsta är ju att jag inte har några pengar att lägga ut på att gå vidare.
Jag ska kolla länkarna strax. tack.

Har försökt förklara och även skickat länk där lagarnasom gäller är förkortade och förenklade för newbees typ men det skiter han i.
han bara hävdar att jag ändå har kvar bilden så den inte är stulen *suck*

Bilden är ju faktiskt inte stulen, så det är dumt att argumentera för att den skulle vara det. Vad som är hänt är att porrwebbplatsen har brutit (och fortsätter att bryta) mot upphovsrättslagen så koncentrera dig på att förklara det. Använd inte orden "stöld" eller "stulen" överhuvudtaget.

Om inte administratören för webbplatsen tar sitt förnuft till fånga så kan du gå vidare till webbplatsens internetoperatör och se om inte den kan göra lite påtryckningar.

Skicka bara en räkning om du eller din kompis tycker det är ok att vara omslagsbild till en porrsajt.
Annars tycker jag de andra råden är bättre.

Det är sajtanvändaren har brutit mot upphovsrättslagen. Det är denne som borde ha fakturan, sajtägaren skulle troligen bara bestrida den ändå.

Men sajtägaren i sin tur har dock brutit mot denna lag om de underlåter att ta bort bilden som bryter mot upphovsrättslagen. Se paragraf 5:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980112.HTM

Så hänvisa till den lagtexten istället i vidare kommunikation, kanske ger det bättre effekt.

Internetoperatören har inget med saken, lika lite som Telia är skyldiga om du säger något rasistiskt till någon annan i telefon. Men även påtryckningar utan grund kan ju funka....

sant.

Jag har diskuterat under 2 veckor detta och förklarat helt men han skriver bara samma sak hela tiden, att jag inte har nåt att komma med. :-(

Jag ger mig dock inte. ;-)
Jag ska få ut min rätt denna gången.
har gett upp flera gånger bara för att jag fått det kastat i ansiktet att jag inte har nåt att komma med *suck*

Mina tips i denna härva:

1. Ta skärmdump på sidan så att du har bevis för att bilden finns där, gärna vid ett par olika tillfällen.
2. Spara all mailkoversation du har haft med killen.
3. Kontakta bildombudsmannenför vidare hjälp.

/Arne

Tack för tipsen.
Jag har skärmdumpar från den 18e juni och från precis nyss.

Måste spara ner det jag mailat och fått svar så jag har det svart på vitt att visa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar