Annons

"stulen?" bild.

Produkter
(logga in för att koppla)
Men.......
Personligen skulle jag nog strunta i faktura i svärmorfallet, känns på något sätt lite småaktigt, såvida inte det var en mycket snygg porträttbild som gav dem viljan att använda den.

Var det bara en valig porträttbild som de fick för enkelhetens skull så skulle jag skippa det. Man måste försöka hålla kvar proportionerna litegrann och inte bara stirra sig blind på vad lagen säger.

tja hon är ju lite känd i och med att hon var med i franska landslagets bågskyttelag.1980 . Men jag ska lägga in bilden som var på när hon flyger som är ett av hennes hobbyn. men jag lägger in bilden imorgon så får ni bedömma.

tänkte en sak, när man fotar analogt å ngn 'snor' bilden och personen säger att det är han som tagit den kan man ju bevisa motsatsen genom att man har rånegativen själv. men när det kommer till rena digitala bilder (taget digitalt) så har man inga riktiga bevis, jag vet att man kan vattenmärka bilderna men dom programmen är ju svindyra, eller iaf dom jag hittat,.. ngn som har ngt tips om ngra billiga program. eller annan variant.

mrsandin skrev:
Ja sånt här är besvärligt. Men så vida du inte överlåtit upphovsrätten till användaren så är det du som äger bilden och kan då debitera följande enligt BLF:s prislista.

Bild i annons:
Upplaga max 50000
Mindre bild
4110 exkl moms

Samt räknas detta som stöld av bild och då debiterar du 10% av gällande basbelopp plus kostnaden ovan dvs. 4110+3940=8050:- exkl moms.

Lägg på momsen och fakturera 10063:-

Har också råkat ut för bildstöld härom dagen, dock inte i annons. Och jag tänker förstås också kräva ersättning för övertrampet, det är egentligen riktlinjerna jag är ute kollar nu. Jag kräver ju ersättning som privatperson. Jag har inte registrerat någon firma, men bestämde mig i dag på grund av bildstölden för att göra det. Men det jag undrar över är om det fortfarande är relevant för min del att lägga på moms på mitt krav? Det handlar väl egentligen om sociala avgifter istället, eller hur?

mbrihler skrev:
tänkte en sak, när man fotar analogt å ngn 'snor' bilden och personen säger att det är han som tagit den kan man ju bevisa motsatsen genom att man har rånegativen själv. men när det kommer till rena digitala bilder (taget digitalt) så har man inga riktiga bevis, jag vet att man kan vattenmärka bilderna men dom programmen är ju svindyra, eller iaf dom jag hittat,.. ngn som har ngt tips om ngra billiga program. eller annan variant.

Enklast är att lämna orignalbilden intakt hemma och använda beskärda bilder som lämnas ut. Du besitter i detta fall mer bildmatrialo än vad "tjuven" har, vilket en domstol sannolikt inte kan ha svårt att avgöra att den kompletta bilden är originalet och den beskurna en stulen kopia.

Re: moms

Janne H skrev:
Tror att gränsen för att redovisa moms ligger vid 200.000:- eller mer i omsättning per år.

/JH

Du måste redovisa moms från första kronan så vida uddragsgivaren inte betalar dina sociala avgifter. Den gräns du snackar om ( runt 200000) är om man redovisar per månad eller årsvis i deklarationen. Under det fastställda beloppet så redovisar man momsen i deklarationen

Janne H skrev:
Problemet både med svärmor o motocrossåkeren är nog detsamma. Tidningarna har ¨fått¨ bilderna av personerna på bilden. Så att försöker fotografen kräva ersättning så skickar bara tidningen kraven vidare till källan.(svärmor resp crossåkaren)

/Janne

Men crossåkaren har inte lämnat bilden till någon, det är firman som använde min bíld i en annons för deras kläder.

Jag kommer inte begära något av dom, men tänker påpeka hur der ligger till.

Fotomanen skrev:
tja hon är ju lite känd i och med att hon var med i franska landslagets bågskyttelag.1980 . Men jag ska lägga in bilden som var på när hon flyger som är ett av hennes hobbyn. men jag lägger in bilden imorgon så får ni bedömma.

Ahaaaaa... var det hon... o nån av de bilderna... där ser man vad liten världen är. Läste det reportaget eftersom jag träffade henne när hon var i Sverige -74 tillsammans med sin blivande make... De tränade bågskytte i VBK där jag tävlade då... Hade ingen aning om att hon utvecklades så rejält förrän jag läste det i VLT. Du får hälsa från KG *s* fast hon minns nog inte mej, var fjorton då *s* Men du får gärna visa bilden, som e från den tiden (kommer INTE att kräva nån royalty!)

/kg som ber om ursäkt för offtopicinlägget

Bilagor

• hoyt.jpg
    hoyt.jpg
    24.7 KB · Visningar: 241
Hej KG

jo,just det. Det var den största bilden som jag tog där hon sitter i en cesna. Men efter vidare eftertanke har jag valt att strunta i anmälningen och min rättighet.

Tack allihopa iallafall.

Då har jag en liten fråga...
Förra vintern/våren hade jag APU (prao) på länstidningen i Östersund, då tog jag ett antal bilder på mitthögskolan, och nu om det är något reportage eller nån debatt om mitthögskolan används mina bilder, två stycken förra veckan t.ex. Får jag nån ersättning eller är det tidningen som äger mina bilder?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar