Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stulen bild (favorit i repris)

Produkter
(logga in för att koppla)

swordsman

Aktiv medlem
Tråkigt att upprepa samma ämne så många gånger, men kan inte låta bli att bli tveksam när jag läser BLF:s prislista, och har inte lyckats hitta exakt svar på min fråga i tidigare trådar.

Någon har använt en bild jag tagit och publicerat den på sin hemsida på nätet. Hemsidan tillhör ett rallyteam, och på hemsidan presenteras teamet som ett företag som innehar F-skattsedel. Tilläggas skall att personen mailade mig efter att ha sett min bild i ett webbgalleri, frågade om en större version för att "titta på" vilket han också fick, och har sedan utan min vetskap och utan att fråga lagt ut den på nätet.

Efter att ha kajkat genom djungeln i BLF:s prislista (2004 års modell) har jag kommit fram till att följande borde gälla för betalning (enl min ovana tolkning):

* Tabell 7C Bild på internet eller intranät: Företags eller organisations hemsida (m.fl. ...). Upp till 1 år. 1850 kr.

* Sidan 9, BLFs leveransvillkor: otillåten exemplarframställning - bildstöld. Debiteras med 10% av basbeloppet = 0,1*40100 = 4010 kr.

Summa summarum skulle alltså min faktura vara på 5860 kr plus moms. Är denna kalkyl korrekt? Har jag missat något? Kan jag använda mig av BLFs villkor som standard? Något avtal finns ju inte eftersom bilden är stulen... Är BLFs grejer att anse som branschstandard? Jag vore väldigt tacksam för några initierade utlåtanden, helst konkreta som anger om min summa är korrekt, eller vad den korrekta summan skulle vara.

(Några kommentarer om att jag borde vara snäll och se mellan fingrarna behövs inte. Den saken har jag redan tagit ställning till.)

Mvh
Rasmus
 
Nu har jag visserligen aldrig tagit betalt för en bild, men, prislistan är endast en riktlinje.

Om du tycker det är rimligt så är det ju rimligt. Hur mycket tycker du bilden är värd? Eller vill du bara ha belägg för att kunna lägga på en rejäl bit extra på fakturan?

/Henri
 
eatfrog skrev:
Nu har jag visserligen aldrig tagit betalt för en bild, men, prislistan är endast en riktlinje.

Om du tycker det är rimligt så är det ju rimligt. Hur mycket tycker du bilden är värd? Eller vill du bara ha belägg för att kunna lägga på en rejäl bit extra på fakturan?

/Henri

Jag vill ta ut ett skäligt pris - d.v.s. ett som är så nära standard jag kan komma. Jag har ingen ambition att ta ut något hutlöst pris, men jag ser ingen anledning att göra mig billig heller till någon som inte frågar mig om lov innan publicering. Det som är branschstandard passar mig fint, jag tycker bilden är värd lika mycket som standarden anger att en sådan bild ska vara värd. (Flummigt?)

Om du så vill så kan jag alltså formulera följande frågor:

1. Är BLF-listan att anse som branschstandard?
2. Är min framräknade summa korrekt enl. denna lista?

Mvh
Rasmus
 
Några saker att tänka på...

När det dimper ner en faktura på något man inte beställt brukar dom flesta bli riktigt, riktigt arga... Då finns det ett antal troliga alternativ:

- Dom lämnar den till polisen (som bluff-faktura, ett relativt vanligt förekommande fenomen)
- Har ingen som helst avsikt att betala.
- Betalar snällt...

Betalar dom så är det inga problem.

Men annars så bör du fundera på hur du skall gå till väga om dom vägrar blankt. Det är en balansgång på hur rabiat man skall vara när det gäller detta om man har några som helst avsikter att verka i fotovärlden och fortsätta sälja bilder.

Men det är relativt bökigt och kan kosta mer än det smakar att driva en process för småsummor om du anser att du har rätt. Notera att rent formellt i juridisk mening är det bara du som anser att du har rätt. Du har ännu ingen som helst juridisk grund att stå på när det gäller att skicka en faktura. (ingen order eller beställning). Detta är något som folk verkar tro att man kan göra. Det skulle leda till helt bisarra konsekvenser om man själv fick bestämma vilka man skulle kunna skicka fakturor till.

Annars är gången ungefär såhär:

- Du skickar faktura.
- Dom betalar inte.
- Du lämnar det till kronofogden.
- Dom bestrider skulden.
- Kronofogden lämnar det till tingsrätten.
- Tingsrätten begär in handlingar, eller kallar till förhandligar, och avgör vem som har rätt. Den som förlorar betalar den andres advokatkostnader.
- Du betalar deras advokater eller så går det tillbaka till fogden som driver in dina pengar om du vinner.

Tar säkert minst ett halvår...

Värt för några tusenlappar? Kan bara du svara på!
 
Senast ändrad:
En helt vanlig faktura med beloppet utan momspåslag är vad som gäller. Påstå inte att du har något företag om du inte har det. Ta för guds skull inte ut någon moms.

Behöver du stämma dom så betalar man sina egna kostnader om det är frågan om mindre än 50% av ett prisbasbelopp dvs ca 20 000kr.

I övrigt gäller Marco S's inlägg.

Jag ahr ett länktips: www.bildombudsmannen.se

Då slipper man att sköta det själv och kan överlåta det till någon hyfsat opartisk.
 
En tanke bara...

Nu är jag inte särskilt bevandrad i dessa ärenden, men en tanke dyker ändå upp ganska direkt:

Vore det inte en en bra idé att kontakta vederbörande med ett enkelt & trevligt brev där du framför ditt ärende och påtalar din syn på det hela innan du vräker iväg en saftig faktura?

Det kan ju faktiskt vara så att vederbörande inte alls är insatt i gängse lagar och regler angående bildpublicering och upphovsrätt och därmed inte är medveten om att han/hon begått ngt fel.

Jag menar, det kanske går att lösa detta på ett bra sätt så att bägge parter känner sig nöjda...


/catherine - som tror på kommunikation
 
Dajo skrev:
En helt vanlig faktura med beloppet utan momspåslag är vad som gäller. Påstå inte att du har något företag om du inte har det. Ta för guds skull inte ut någon moms.

Behöver du stämma dom så betalar man sina egna kostnader om det är frågan om mindre än 50% av ett prisbasbelopp dvs ca 20 000kr.

I övrigt gäller Marco S's inlägg.

Jag ahr ett länktips: www.bildombudsmannen.se

Då slipper man att sköta det själv och kan överlåta det till någon hyfsat opartisk.

Klart jag inte tar ut moms utan företag. Men det har jag.
 
Re: En tanke bara...

-Catherine- skrev:
Nu är jag inte särskilt bevandrad i dessa ärenden, men en tanke dyker ändå upp ganska direkt:

Vore det inte en en bra idé att kontakta vederbörande med ett enkelt & trevligt brev där du framför ditt ärende och påtalar din syn på det hela innan du vräker iväg en saftig faktura?

Det kan ju faktiskt vara så att vederbörande inte alls är insatt i gängse lagar och regler angående bildpublicering och upphovsrätt och därmed inte är medveten om att han/hon begått ngt fel.

Jag menar, det kanske går att lösa detta på ett bra sätt så att bägge parter känner sig nöjda...


/catherine - som tror på kommunikation

Självklart. Det är ett naturligt första steg!
 
Om du har kontaktat dem som använder din bild olovligt utan att få gehör för dina krav tycker jag absolut att du skall skicka din räkning och stå på dig, eventuellt göra en anmälan.

Här kan du läsa lite mer om Tvistemål

Jag tror att rallyteamet kommer att betala långt innan det går till förhandlingar.
 
Senast ändrad:
jakob skrev:
Om du har kontaktat dem som använder din bild olovligt utan att få gehör för dina krav tycker jag absolut att du skall anmäla dem.

Här kan du läsa lite mer om en ev. rättegång: Tvistemål

Jag tror att rallyteamet kommer att betala långt innan det går till förhandlingar.

För tydlighetens skull: jag har inte kontaktat dem - ännu. Dock kommer jag att göra så innan jag gör något annat. Däremot vill jag gärna ha en ev. process någorlunda klar framför mig så man inte göra några dumma förhastade missar i ett tidigt skede som man får ångra sen.

Tack för länken!
 
Så här presenterar BLF sig själva.

"BLF är en sammanslutning av professionella yrkesfotografer och bildleverantörer, bildbyråer, bildarkiv, nyhetsgrafiker och videoföretag i vilkas huvudsakliga verksamhet ingår försäljning och/eller produktion av svenska samt utländska bilder och videofilmer avsedda för publicering.
Medlem kan endast inväljas av styrelsen efter särskild ansökan. Endast företag/företagare som varit verksam/ma i tre år kan bli medlem."

BLF sluter avtal om priser med Tidningsutgivareföreningen, Sveriges Television (SRAO) och TV4.

Alltså är prislistan en vägledning för vad det kostar att anlita eller köpa bilder av en professionell yrkesman som lever på att fotografera. Ingenting annat.

Du ska naturligtvis ta kontakt med "hemsidan" som publicerat bilden. Antingen så ber du dem att ta bort bilden pronto och/eller så gör ni en överenskommelse om ersättning. Dubbelt bildpris, typ.

Funderar du på att kräva skadestånd så måste det ha uppkommit någon form av "skada" i och med publiceringen. Att du fotograferat bilden på uppdrag och hamnat i konflikt med din uppdragsgivare eller liknande.

Keep cool.
Om du nu vill fortsätta att plåta rallyvärlden så gör dig inte ovän med den utan gör bra dealar istället.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.