Annons

Studioutrustning!

Produkter
(logga in för att koppla)

drejjan

Aktiv medlem
Min far har hittat en lokal till sitt företag vilket han mestadels tillsammans med en kille driver, de gör hemsidor osv. (www.cyberworks.se) Till min lycka finns det även plats för en studio till mig att fota i, de har tänkt "anställa" mig så det blir jag som främst kommer hålla i foto-delen, de står för kontaktnätet. Det vi kommer hålla på med främst (i alla fall som det låter nu) är produktfoto, allt från små legobitar till cyklar och allt i storlekar emellan. Dock känner jag att jag även kommer utnyttja denna studio till mycket annat som porträtt foto, foto i halv- och helkropp och mycket annat. Tja, den kommer förhoppningsvis (om inte troligtvis) användas till allting.

Dock har jag inte fått någon budget att gå efter, men jag tror inte att det kommer bli jätte mycket pengar då själva bytet av lokaler är ganska stort i sig. Det kan röra sig mellan 5-15 000, jag vet inte än. Men jag tänkte kolla runt lite vad man egentligen behöver i studioväg såsom t.ex. softboxar, bakgrundsställningar, reflexskärmar, kablage osv. I princip allt man behöver för en fullständig studio, eller i alla fall något man kan börja fota i på riktigt. En liten lista vore perfekt=)

Vad jag förstått ska kaffebrus egna produkter inte vara några problem att köpa, självklart får man vad man betalar för men det är väl ingen skit? Det kanske finns andra ställen där man inte bara betalar för att få loggan på kanten?

I kameraväg lär ett nytt objektiv behövas, typ något fast runt 30mm/1,4 eller något, har ett 50/1,8 II nu men det är ju lite för kraftigt i en studio med 1,6 cropfaktor med en Canon 40D. Dock är detta det minsta problemet, objektiv kan lånas.

Som sagt, behöver veta lite vad man behöver i studioutrustning:)
 
Hur stor är lokalen? Hur ser den ut? Kan du beskriva den lite. Detta så det ska vara lättare att ge råd till vad du kan tänkas behöva.
 
Hur stor är lokalen? Hur ser den ut? Kan du beskriva den lite. Detta så det ska vara lättare att ge råd till vad du kan tänkas behöva.

Det är det jag inte kan säga tyvärr. De har inga "mått" på grejjerna, mer än att det är tre rum+ en större samlingslokal+pentry. Den större samlingslokalen är så pass stor att jag skulle kunna få plats i ett hörn, så det låter som om det inte är jätte litet direkt. Men om man bara kollar på själva utrustningen? Vill gärna ha pappersduk som bakgrund, och runt 2,50 m på bredden får vi med all säkerhet in, varför jag säger 2,5 m är för att jag har för mig att den större duken hos kaffebrus låg någonstans där. Dock kommer det ju antagligen bli något liknande detta:

http://data.fuskbugg.se/skalman01/_MG_2135.jpg

http://data.fuskbugg.se/skalman01/_MG_2055.jpg

Det där var den första studio jag fotade i, och detta var i onsdags! Tyckte det var riktigt kul faktiskt:) Hans softboxar var från kaffebrus, vet inte om alla vart det men några utav dem iaf. Fungerade alldeles utmärkt:) För dem som är intresserade var det Jesper Anhede, http://www.digitalfoto.nu/ som bjöd på studion :)
 
För smågrejer så rekommenderar jag en Lastolite Cubelite. Vad gäller blixtar skulle jag satsa på märkesblixtar så man kan använda tillbehören till större blixtar av samma märke om man vill byta upp sig senare. Själv har jag Elinchrome blixtar och är nöjd med dem.
 
För smågrejer så rekommenderar jag en Lastolite Cubelite. Vad gäller blixtar skulle jag satsa på märkesblixtar så man kan använda tillbehören till större blixtar av samma märke om man vill byta upp sig senare. Själv har jag Elinchrome blixtar och är nöjd med dem.

Jo men går det inte o köpa dem med olika "fattningar" ? Har för mig jag läste något om det förut, men kan som sagt vara helt ute o cyklar.
 
Det brukar finnas adapterar för att sätta "pirat"-softboxar osv. på märkesblixtar. Har inte sett tvärt om men det betyder ju inte att inte finns.

Ett annat argument för märkesblixtar brukar vara att de är mer färgäkta. Talade med en kille som har kaffebrusblixtar och han sa att de har ett magentastick. Är man bara medveten om detta och beredd att justera för detta så är det inget större problem. Vet inte om det är olika mellan blixtar i samma serie, är det så kan det bli jobbit kan jag tänka.
 
Det brukar finnas adapterar för att sätta "pirat"-softboxar osv. på märkesblixtar. Har inte sett tvärt om men det betyder ju inte att inte finns.

Ett annat argument för märkesblixtar brukar vara att de är mer färgäkta. Talade med en kille som har kaffebrusblixtar och han sa att de har ett magentastick. Är man bara medveten om detta och beredd att justera för detta så är det inget större problem. Vet inte om det är olika mellan blixtar i samma serie, är det så kan det bli jobbit kan jag tänka.

Okej. Han kanske hade elinchrome, har för mig jag såg någon logga.. Men det får jag kolla vidare på, allt hänger ju på budgeten som sagt =) Ville bara kolla lite vad man behöver, och Varför. t.ex.

Softbox 80x80 cm
softbox i denna storlek är till för att ljusa upp vid helkroppsfotografering osv....
Blixt med raster
raster är till för att blablabla.....

sånna svar tänkte jag mer :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.