ANNONS
Annons

Studioutrustning (bakgrunder, belysning osv)

Produkter
(logga in för att koppla)
Adamlid skrev:
ahhh Super !! Slav tändare då?
hur funkar de?

ska nog handla en sådan nästa lön

jepp dom har en slav tändare, jag kör min ena på synckabeln o den andra med slavtändaren.

nackdel är att du kan bara ställa den i fasta lägen som är 1/4 1/2 1/1. men det kan man leva med pga priset.

annars funkar dom som vilken annan studioblixt som helst.

dock så vet jag inte hur kvaliten i långa loppet är, har kört min ena ca 3år o den funkar hur bra som helst medans den andra inte är äldre än ett halvår.

visst dom är inte så kända i sverige men det har funkat fint för mig i alla fall, varför flasha med en dyr blixt ?? :) huvudsaken är ju att dom funkar som det är tänkt, vad det sen står på dom är ju en annan sak, vill du sen så har dom en som har lite bättre kapacitet har jag för mig men det kan du kolla på jessoplänken.

finns en massa tillbehör som faktiskt inte är dyra, tex bounchern får man 2 st för knapp 1000 spänn det är vad en kostar i sverige om man har tur.

Magnus: Hängde inte riktigt med där. Man ska alltså testblixtra framför ljusmätaren? Sen då? Ger ljusmätaren nåt slags utslag? Hur då? Vad gör man sen?

Carl Johan skrev:
Magnus: Hängde inte riktigt med där. Man ska alltså testblixtra framför ljusmätaren? Sen då? Ger ljusmätaren nåt slags utslag? Hur då? Vad gör man sen?

När man trycker på "mät" knappen på ljusmätaren kommer blixten gå av (och slavtända ev. övriga blixtar), ljusmätaren ger då en bländare, slutartid är bara av vikt om man blandar med dagsljus.
Jag använder oftast ljusmätaren inställd på infallande ljus och låter modellen trycka lite och rikta den mot de olika ljuskällorna.

faktum är att det ser ut att vara i princip exakt likadan tillbehör i alla fall, visst blixtarna är inte likadana men vad jag kan hitta på prestandan så ska dom vara likvärdiga, dock med ett undantag som jag inte kan bekräfta, jag har för mig (inte säker o hittar inte info) att jessops skulle vara på 250 WS medans den tyske på 100 WS men det kan vara jag som lurar mig själv.

tackar frö länktipset till den tyske handlaren :) ska nog handla lite mer grejor där

Tack så mycket allihopa!

Niklas: Kopplar man ljusmätaren till kameran eller har den typ en display den visar värdena på?

En fråga till då... Vad ska man ha för lampa som skiljer modellen från bakgrunden? Behöver man mycket mer än två av dom där blixtarna ni visat mig?

Tack än en gång!

Det är kanske överkurs men det kan vara trevligt med lite ljus i håret eller lite ljus längs konturerna. Strunta i det initialt men prova någon gång att skjuta mot ett fönster (passa dig för reflexerna). Det är kanske något som du ska komplettera med senare om du känner att det verkar intressant.

ols skrev:
jag har för mig (inte säker o hittar inte info) att jessops skulle vara på 250 WS medans den tyske på 100 WS men det kan vara jag som lurar mig själv.

Jag har för mig att det var lampan som var på 250W inte blixten som var på 250Ws, men jag hara inte läst så noga.
Jag har inte hittat något om brinntid dock, men det bör inte påverka allt för mycket, det är väll främst om man har centralslutare som man kan synka på tider som ev. är längre än blixtens brinntid. Elinchrom blixtarna ligger på 1/2050s, det är dock extremt kort, men jag har sett billiga blixtar som snuddar på 1/500s, då kan man få problem med ljusmätningen.

Nu har jag funderat lite och kikat efter i plånboken. Alla dessa tyska och engelska blixtar spräcker tyvärr min budget. Det hela går säkert loss på fyra tusen...för mycket!

Tänkte på att man kanske kunde använda två eller en styck mindre blixt. Typ "handblixt", om de finns nåt som heter de? Som jag slår i taken, sedan lättar upp med den vanliga kamerablixten (difuserad) och har ett par reflexskärmar under modellen. Kolla skissen... Tror ni de funkar? Finns de mindre blixtar?

Och bakgrund...finns det nåt bra alternativ till en vanlig fond? Kostar ju 1000 spänn om man ska ha i några olika former.

Tack på förhand!

Bilagor

• studio.gif
    studio.gif
    7 KB · Visningar: 448
jo styrkan på blixtarna är iof inte super relevant det finns om inget annat blixt lampor som man skruvar i en vanlig lampsockel som det är rätt bra fart i, dom kan du ju rikta i ett paraply också t.ex....började själv med det :)

ska se om jag hittar en länk till nån som säljer sånna.

fonder är helt klart ett dyrt kapitel, men ett tips är IKEA o handla stora tygstycken där till o börja med.

typ:
http://www.atphototech.se/

JAg köpte lite paraplyer mm hos Photax samt slavtändare till ett par gamla avlagda vanliga blixtar och lekte med innan jag köpte riktiga aggregat.

Det går lös på ca 2000:- för två paraplyer, hållare för dessa och blixten samt slavtändaren.

Blixtarna tillkommer, men kostar bara nån hundralapp.

Roine

Okej. Dom där slavblixtarna verkar ju super! 270 spänn, som hittat. Men hur funkar dom då? Måste man koppla dom till kameran för att dom ska blixtra samtidigt som kamerans blixt? Tack för tipset om IKEA, ska kolla upp det.

Hur blir bilderna om man bara kör med slavblixtar då? Superdassigt? Nån som har nåt foto taget endast med slavblixtar?

Tack och åter tack till er som hjälper till!

Hej

Slavblixtar löser ut med hjälp av ljuset från andra blixtar.

Mina studioblixtar löser ut på så sätt, jag kör kabel till en av blixtarna, sedan löser sig resten.

Du får större frihet med studioblixtar (tex ställa styrkan på ljuset etc).

Men som allt annat i denna värld är det kunskapen som ger bra bilder, inte utrustningen.

Enkla billiga blixtar i ett paraply i rätt händer, eller ljuset från ett fönster och en vit pappskiva kan ge underbara bilder med rätt kunnande och tålamod.

Roine

Okej! Kan man köra slavblixtarna i paraplyer? Vad är skillnaden på vanliga paraplyer man kan få för en fjuttig summa (typ 50 spänn) och på de man hittar för tusen kronor på scandinavian photo?

Jag har svarat på mailet.

Ja, jag menar vanliga paraplyer man har för att man inte ska bli blöt när det regnar. Har inte koll på priset på dessa men dom kan väl inte kosta lika mycket som blixtparaplyer gör?

Hej

Fotoparaplyer har kanske lite andra egenskaper.
Det finns genomskinligt vita, vita som enbart reflekterar (dvs släpper inte igenom ljus), de med tex guldfärgad insida för att skapa lite färg hos offret etc.

Sedan måste du ha ett fäste osv.

Har svarat på ditt mail.

Roine

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar