Annons

Studioset?

kippe skrev:
ngt som jag ställer stor vikt vid är ju billiga blixtrör och inställningslampor. hur står det till med den saken. Jag går i D-Lite 4 tankar men tar hellre ngt chinamärke om lampor och rör är billigare

Blixtrör till Elinchrom 400BX kostar 1281:- inkl moms, inställningslampa 250 W 144:- inkl moms.

BX modellen byter man rör på själv FX måste man ju lämna in för byte av blixtrör. RX vet jag inte hur förhåller sig med i det avseendet.
 
Reservlampor och blixtrör till Starfoto 300Y kostar 119:- resp 499:- www.kaffebrus.com
Det är ju lite skillnad. Jag har inte behövt byta några lampor eller blixtrör ännu men det känns tryggt att veta att dom finns på lager i Sverige, till bra priser.
 
Blixtrör

Livslängden på ett blixtrör ligger på ungefär 30 minuters brinntid. (iallafall på PRO)

En blixt brinner av på c:a 1/1000. Då kan ni själva räkna ut hur många exponeringar det går att göra innan det är dags att byta blixtrör av orsaken att det är utslitet. Förmodligen går det ett gäng kamerahus innan det är dags att köpa blixtrör.... =o)

De flesta blixtrör byts pga att man tappar blixten i golvet.

Det är skillnad på blixtrör och blixtrör. Blixtröret till Pro Acute2 kostar 2500 + moms. Det är mycket pengar, men man får vad man betalar för.
Ett blixtrör för en femhundring levererar också därefter.

Utrustning efter behov.

//Peter
 
Re: Blixtrör

peter_wahlström skrev:
Livslängden på ett blixtrör ligger på ungefär 30 minuters brinntid. (iallafall på PRO)

En blixt brinner av på c:a 1/1000. Då kan ni själva räkna ut hur många exponeringar det går att göra innan det är dags att byta blixtrör av orsaken att det är utslitet. Förmodligen går det ett gäng kamerahus innan det är dags att köpa blixtrör.... =o)

De flesta blixtrör byts pga att man tappar blixten i golvet.

Det är skillnad på blixtrör och blixtrör. Blixtröret till Pro Acute2 kostar 2500 + moms. Det är mycket pengar, men man får vad man betalar för.
Ett blixtrör för en femhundring levererar också därefter.

Utrustning efter behov.

//Peter
Vet inte hur kaffebrus blixtrör ser ut men BX är formade som ett O, alltså en cirkel. Närmare perfekt ljus än så är det svårt att komma. Vet heller inte om man byter själv på kaffeblixtarna eller PRO...
 
Reservblixtrör

Det finns två olika utföranden antingen plug in eller sådana man får löda fast anslutningen på. Den senare är väl avsedd för lite mer händiga människor som kan tjänar en 50 lapp på att löda själv. Det är samma sorts blixtrör till alla studioblixtar jag sett hittills. Runda eller O -formade.
 

Bilagor

  • ersatzroehre_150_350-sm.gif
    ersatzroehre_150_350-sm.gif
    41 KB · Visningar: 468
Re: Re: Blixtrör

AndersLindewall skrev:
Vet inte hur kaffebrus blixtrör ser ut men BX är formade som ett O, alltså en cirkel. Närmare perfekt ljus än så är det svårt att komma. Vet heller inte om man byter själv på kaffeblixtarna eller PRO...

Det är inte själva formen som enbart betyder hur bra ett blixtrör är. Även storleken har betydelse =o) och en hel del annat för att få snyggt ljus.

På ett PRO-aggregat kan du byta blixtröret själv.

//Peter
 
Re: Re: Re: Blixtrör

peter_wahlström skrev:
Det är inte själva formen som enbart betyder hur bra ett blixtrör är. Även storleken har betydelse =o) och en hel del annat för att få snyggt ljus.

På ett PRO-aggregat kan du byta blixtröret själv.

//Peter
OK, men vi kan väl vara överens om att BX levererar snyggt ljus?
 
Starfoto blixtar fult ljus???

Allt är relativt men Starfotoblixtar för bråkdelen av Elinchrom eller PRO duger gott och väl för de flesta. Eller?
http://www.modellbilder.se/photosession.php?id=12834
Bilderna är tagna med två st Starfoto SF300Y 300Ws/st och original 170cm octabox bouncer samt 140x70 softbox. Nikon D100 med 35-70mm/1:2,8.
Det är kanske skämmigt att få till så bra bilder med så enkel utrustning. Blir bilderna bättre för att man plöjer ner en hel månadslön bara i blixtar. Nu är det slut på "lurendrejeriet" p.g.a. Digitalteknik, Photoshop och "kaffebrus"
 
Senast ändrad:
Re: Starfoto blixtar fult ljus???

Maxieboy skrev:
Allt är relativt men Starfotoblixtar för bråkdelen av Elinchrom eller PRO duger gott och väl för de flesta. Eller?
http://www.modellbilder.se/photosession.php?id=12834
Bilderna är tagna med två st Starfoto SF300Y 300Ws/st och original 170cm octabox bouncer samt 140x70 softbox. Nikon D100 med 35-70mm/1:2,8.
Det är kanske skämmigt att få till så bra bilder med så enkel utrustning. Blir bilderna bättre för att man plöjer ner en hel månadslön bara i blixtar. Nu är det slut på "lurendrejeriet" p.g.a. Digitalteknink, Photoshop och "kaffebrus"

Nej, det är det ingen som har sagt att billiga blixtar = fult ljus. Det är inte bara ljuset som skiljer heller. Desto mer skillnad ligger i kvalitet och framförallt sättet att jobba. Även tillgänglighet, service mm mm mm mm....

Det här tas upp i alla blixtdiskussioner: Man måste handla efter sitt behov.

Och som alltid får man vad man betalar för. Har man maximala krav på kvalitet och pålitlighet är det inte mycket annat än pro som gäller. Vill man tumma lite på känslan och kvalitet men med bibehållen elektronik vill jag påstå att t.ex elin duger mer än bra. Kommer man aldrig köra yrkesmässigt eller har lägre ställda krav så duger det mesta. Starfoto levererar oftast mer än bra om man använder det rätt. Upp till var och en vad man trivs och klarar sig med. Personligen ställer jag rätt höga krav på pålitlighet, extrem kvalitet och snabbjobbad utrustning. Då går ganska mycket bort.

Mvh,
Peter
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.