Annons

Studioset?

xenon666

Aktiv medlem
Hej!

Tänkte köpa ett Studiopaket från kaffebrus, vet inte vilket jag ska välja, det finns ett paket med två slavblixtar och paraply med stativ för 1249:-, sen finns det ett paket med två blixtar med paraply och stativ för 1995:-, vilket ska man välja... är slavblixt sämre?
 
Jag tycker du ska skippa båda två och köpa ett studiopaket från någon av de kända märkena.

Jag har för mig att Elinchrom har ett billigt nybörjarset och det är mycket bättre än något av kaffebrus billiga set.
 
chans skrev:
Jag tycker du ska skippa båda två och köpa ett studiopaket från någon av de kända märkena.

Jag har för mig att Elinchrom har ett billigt nybörjarset och det är mycket bättre än något av kaffebrus billiga set.

Håller med! Blixtar kan man också till skillnad från kameror se lite som en investering som man iallafall kan få tillbaka en del av kostnaden när man säljar dom beggat.
 
Finns mycket begagnat om man letar lite också... håll utkik efter Elin eller Bowens. Finns även en del Pro, men då får du lägga lite mer.

Du får vad du betalar för. Och vikten av andrahandsvärde och flexibilitet/tillbehörsutbud ska man inte underskatta.

Mvh /Peter
 
Freddie skrev:
Håller med! Blixtar kan man också till skillnad från kameror se lite som en investering som man iallafall kan få tillbaka en del av kostnaden när man säljar dom beggat.

Stämmer:)

Vissa av mina studioblixtar är från tidigt 80-tal, funkar lika bra nu som då. Enda problemet är att det inte går att vrida ner effekten lika lågt som på moderna Elinchromburkar.

Nu väntar jag bara på nya styrsystemet så att effekten på blixtarna kan regleras direkt trådlöst ifrån datorn :)
Ett startkitt lär kosta enbart dryga 2000:-

/Janne
 
Senast ändrad:
Elinchrome må vara bättre än kaffebrus grejjer.. men lite annan prisklass då ett Elinchrome d-lite paket med två 200ws-blixtar kostar 5780:-.. lite prisskillnad mot det dyraste av trådskaparens alternativ på 1995:-

Med aifos d-lite "paket" får man:

2 st Elinchrom D-Lite 2
2 st Synksladd (EL-11088)
2 st Reflektorer 16 cm (26143)
2 st Skyddskåpa (26124)
1 st DVD- Guide, Better Pictures (EL-72404)
1 st Väska mjuk (EL-33197)
1 st Manual (Engelsk) (EL-73325)
2 st Inställningslampor

Låt er här inte luras av bilden på D-lite paketet, läser man texten så står det "Bilden visar D-Lite med stativ set EL-20564" Och det settet kostar 1143:-

Medans man med kaffebrus får:

2st 110W-blixtar av metall
2st stativ på 2m, max 2kg belastning
2st 84cm vita paraply
Strömkabel ingår
Synkkabel ingår (6V - säkert för digitalkameror)
Inställningsljus - 60W

Som sagt.. elinchrome må vara bättre.. men är det 5000 kr bättre?
 
okami skrev:
Som sagt.. elinchrome må vara bättre.. men är det 5000 kr bättre?

Utan tvekan! Både kvalitetsmässigt och om man senare vill byta upp sig (alltså avyttra grejorna).

Bättre spara pengar och vänta någon månad eller så och köpa betydligt bättre blixtar.
 
Har svårt att se någon tillverkare slå Elinchrom gällande pris kontra kvalitet just nu.

Sen har ju Profoto ett fett många tillbehör som inte känns fel - men det är som sagt andra pengar oich ibland inte lika uppdaterade blixtsystem.

Man får det man betalar för...som vanligt...
 
Freddie skrev:
Man får det man betalar för...som vanligt...

Absolut. Men man kan väl inte rättvist jämföra två produkter kvalitetsmässigt då den ena kostar mer än tre gånger så mycket?

Blixtpaket för 2000 kr kanske funkar bra för att testa och känna efter om det är något man vill pyssla mer med. Själv är jag bara en glad amatör och 5000 kr för mig är mycket pengar. Är även fullt övertygad om att begränsningen sitter mer i mig än i min utrustning. Nu skrev inte trådskaparen vad han hade för ambitioner med sitt studiopaket men han la sig ändå på en prisnivå genom sina exempel.

Jag reagerade mest på Christer Hanssons inlägg att elinchrom har ett billigt nybörjarset och ville bara tydliggöra att deras "billiga" fortfarande är 5000 kr dyrare än det föreslagna.
 
okami skrev:
Jag reagerade mest på Christer Hanssons inlägg att elinchrom har ett billigt nybörjarset och ville bara tydliggöra att deras "billiga" fortfarande är 5000 kr dyrare än det föreslagna.

Om jag inte har fel för mig så har jag sett Elinchrom-set på utlänska sidor som är både billigare och med mer utrustning (stativ bla)än Aifos billigaste.

Och varför lura förstagångköpare köpa dåliga alternativ bara för det är billigt.

Om nu man enbart ska prata pengar så är begagnade blixtar av bra kvalitet ett mycket bättre alternativ.
 
AndersLindewall skrev:
Du förekom mig.... tänkte just föreslå det. Köp begagnat för tusan! Det är ju toksmart. Och köp Elinchrom!

Det tråkiga är bara att folk som köpt Elinchrom mm verkar behålla prylarna år efter år...inte mycket beg finns att tillgå :-(
 
chans skrev:
Och varför lura förstagångköpare köpa dåliga alternativ bara för det är billigt.

Nu är du till skillnad från mig yrkesfotograf så jag är den första att erkänna att du säkerligen vet mer än mig angående kvalitet på de olika prylarna.

Det är absolut inte min mening att "lura" någon. Jag har inte testat någon av dessa blixtar så jag har ingen aning av vad de ger för resultat. Räkna kan jag dock göra och även om man vågar beställa billigare elin från annat land fungerar det på samma sätt med de andra alternativen.

Jag går själv i tankarna att fixa en liten hemmastudio och vill helt enkelt veta mer än "Köp dem inte". Vad motiverar prisskillnaden? Är verkligen kaffebrus så urusla att det är bättre att inte köpa något alls? Berätta gärna mer om skillnaden mellan de två. Vad har du fått för resultat med de olika?
 
Re: Länkar...

Blixtarna i det billigare paketet är mycket enkla slavblixtar med vanlig E-27-sockel. De har en fast effekt och laddar väldigt långsamt. Jag tror att man tröttnar på det paketet efter en gång eller två. Sedan vill man ha bättre grejer.

Då är det dyrare paketet mycket mer grejer för pengarna. Även om det inte är värstinggrejer så kan man säkert få bra bilder med blixtarna.
 
Som Per säger är paketet för 1995:- med råge värt prisskillnaden.

Vad det gäller Kaffebrusblixtar så köpte jag ett set i höstas med 2 300 ws huvuden och lite annat smått och gott. Har sedan köpt ytterligare ett huvud och en del annat därifrån.

Dom släpas runt på bröllop och uppsökande porträttfoto. Har haft dom i ishallar och på dagis och dom har funkat perfekt hela tiden.

Gick Janne H's eminenta ljuskurser och visst är Elinchrome fina saker men kaffebrusisarna gör samma jobb mycket billigare. Laddningstiden är OK förutom på mitt 500 ws huvud där det kan bli lite segt om man drar på mycket ljus.

Jag hävdar att kaffeprylarna är extemt prisvärda och kvaliteten förvånansvärt hög. Stativen som följer med (åtminstone de större paketen) är rejält stabila och rena plagiat av manfrottos blixtstativ.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.