Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studiofoto

Produkter
(logga in för att koppla)

da_flower

Aktiv medlem
Hej.

Jag vill fota lite studio hemma, Ta bilder på familjen till lite julklappar. JAg vill inte lägga mycket pengar på detta. Jag har en D80 och en SB-800 idag.

Hur långt kommer man med ett nubörjar blixt-paket ala 2x110w ?? Är de precis kass eller fungerar dom ?

Kan man dra nytta av sin SB-800 ihop med blixtpaketen och hur gör man iså fall ?

Jag skall ta helkropp och halvkropp bilder.

/johan
 
Jag började med Kaffebrus 110 ws paket och använder det än idag, efter 4 år.Har blivit ett till med tiden.Fotar också hemma, på liten yta. ( några abv mina bilder http://www.flickr.com/photos/studiobild2/sets/72157614597725921/ )

Man brukar trigga blixtarna med radiosändare eller IR sändare. Om din lilla blixt har en optiskt slavsesnsor kommer den att triggas av ljuset från de andra blixtarna, annars kan du köpa en liten slavsesnsor för ett par hundra.

Den lila blixten kan du använda för effekt eller hårljus.
 
Du kommer mycket långt med ett sådant paket!

Det som kaffebrusblixtar saknar hos proffsblixtarna har man som nybörjare ingen större nytta av, och framförallt, man lär sig arbeta runt (de små) hindren.
 
Det enda som inte ser smart ut där är "paraplysoftboxen". Den är ju omvänd! Det normala med paraplysoftboxar är att det är den välvda sidan som är silvrig på insidan, och att det är den platta sidan som belyser. Det där är ju bara ett paraply med "baksida".

Missförstå mig rätt, funkar gör den absolut, det är bara jag som ogillar paraplyer eftersom de spiller så mycket ljus.
 
Det enda som inte ser smart ut där är "paraplysoftboxen". Den är ju omvänd! Det normala med paraplysoftboxar är att det är den välvda sidan som är silvrig på insidan, och att det är den platta sidan som belyser. Det där är ju bara ett paraply med "baksida".

Missförstå mig rätt, funkar gör den absolut, det är bara jag som ogillar paraplyer eftersom de spiller så mycket ljus.

Detta är ju en 1000:- dyrare.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=516174

/johan
 
Det är nog främst en smaksak. Jag ogillar dom (och vanliga paraplyer ännu mer) just för att mycket av ljuset hamnar där det inte behövs. Men visst funkar dom, det är inget snack om den saken!

Dessutom kan du ju alltid komplettera med en box i efterhand istället, det kan mycket väl bli billigare :)
 
Softboxen: Här har du mer kontroll över vart du vill att ljuset skall hamna. Nackdelen är att en riktigt stor softbox kräver en starkare blixt om du funderar på helkropp. Somliga gillar inte den fyrkantiga eller rektangulära reflexen som kommer att synas i ögat.

Paraply: Softar ljuset och spiller ganska friskt MEN många använder dem för gruppbilder - helkropp. Här är det många som gillar relfexen i ögat från paraplyets form.

Paraplyoktabox: Något mellanting. Ganska stora och klumpiga men går ganska lätt att fälla ihop och upp. Kräver lite starkare blixtar om du vill köra helkropp.

Jag kör med box "upp till" halvkropp därefter paraply eller två softboxar för att lysa upp helkropp.

Walle hade väl i princip redan sagt detta.....
 
Visst spiller paraplyer en del ljus. Det kan vara svårt att få exakt kontroll, särskilt om man har stark färg på väggar eller annat som ljuset "råkar" studsa mot.
En väldigt stor fördel med dem tycker jag är att de är de mest portabla ljusformarna. Till och med ett jättestort paraply går blixtsnabbt att packa in i bilen och montera upp var som helst. Kör alltid med paraply när jag gör t ex bröllopsfoto utomhus. Generellt sett tar de också lite mindre plats än softboxar när de är monterade.
Även om jag köpte ett paket med softboxar skulle jag köpa till ett par paraplyer eftersom de är så billiga och praktiska. Detta trots att jag gillar fyrkantiga reflexer i ögonen mer än paraplyformade.

Paketet med 110W-blixtar är säkerligen en mycket bra start. Även om du senare kommer på att du behöver starkare blixtar kommer du ha nytta av dem som effektljus. De är helt klart tillräckliga för en enkel ljussättning i vardagsrummet och din SB-800 funkar fint tillsammans med dem (sätt den till Remote SU4 så här: http://www.strobist.blogspot.com/2007/08/unlock-superslave-in-your-nikon-sb-800.html ).
 
Tack för alla bra kommentarer, När det gäller bakgrunder. Måste man köpa stativ och papper?? det går ju på flera 1000:-

Men hålla på med lakan o så känns inte heller rätt.

/Johan
 
Köp papper. Tyg kräver att du stryker om du inte vill ha "drapperi" bakgrund. Skall du vara på samma ställe hela tiden, så kanske du kan sätta upp några fästen i taket. Bygghandeln har 50 mm:s avloppsrör i plast. Ett sådan rör är ca 300 cm och passar i papprullen. Finns även fästen till dessa rör. Fungerar hur bra som helst. Har inga problem med att bakgrunden rullar ut mer än vad jag har tänkt. Dock så blir det manuell rullning och inte med kedja som är alternativet.
 
Ett smidigt sätt om man har högt i tak är att fästa upp två stycken block i taket, sedan drar man snören från bakgrundsupphängningen till blocken, vidare till ett dubbelblock som man fäster i hörnet tak/vägg och ner till en "knap" eller liknande så man kan göra fast snörena. Då kan man enkelt hissa ner bakgrunden när man ska byta rulle.
 
Köp papper. Tyg kräver att du stryker om du inte vill ha "drapperi" bakgrund. Skall du vara på samma ställe hela tiden, så kanske du kan sätta upp några fästen i taket. Bygghandeln har 50 mm:s avloppsrör i plast. Ett sådan rör är ca 300 cm och passar i papprullen. Finns även fästen till dessa rör. Fungerar hur bra som helst. Har inga problem med att bakgrunden rullar ut mer än vad jag har tänkt. Dock så blir det manuell rullning och inte med kedja som är alternativet.

Ja och skall man göra det så är det
- Stativ 1600 :-
- Papper 799:-
som gäller och det är bara o gilla läget o dega upp antar jag eller =)

/johan
 
När jag var på bygghandeln, så hittade jag ett rör som var skadat i ena änden. M.a.o. värdelöst för det ändamål som röret egentligen är tänkt till men perfekt för mig. Kostnad 0.- Två fästen kostade knappt 100.- Säkrade dessutom rullen med enkla band (hängseln och livrem) jag håller till ute i garaget och har på detta sättet hängt upp 3 bakgrunder. Då står jag som sagt ut med att rulla för hand. Nästa invenstering blir någon form av framkant att sätta på rullen. Någon typ av list som kan knäppas av och på. Idag tejpar jag rullen på golvet. Något tipps Walle?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.